Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Wanneer is de volgende F1-race? De volledige kalender voor 2026

Formule 1
Wanneer is de volgende F1-race? De volledige kalender voor 2026

Polesitter Dovizioso: “Ik rijd alleen nog om te winnen”

Andrea Dovizioso heeft nog een mathematische kans op de MotoGP-titel, maar de coureur rijdt zondag in de Grand Prix van Japan enkel om te winnen. Terwijl kampioenschapsleider Marc Marquez niet verder kwam dan de zesde plaats, pakte Dovizioso voor de zevende keer in zijn carrière pole.

Polesitter Andrea Dovizioso, Ducati Team

“Marc gaat natuurlijk ook proberen te winnen, hij heeft een marge en kan wat risico’s nemen in de laatste drie races”, zei Dovizioso na de kwalificatie. “Dat is normaal. Helaas hebben wij de laatste vier races veel gevochten, maar we hebben niet gedacht aan het kampioenschap. We vechten alleen voor de overwinning en ik rijd zondag ook alleen om te winnen. Het gevecht voor het kampioenschap gaat niet meer veranderen en met zijn aanpak gaat hij zoals altijd weer sterk zijn. Ik weet zeker dat hij na de eerste ronde weer in de top-drie rijdt."

Met een 1.44.590 pakte Dovizioso de pole-position op het thuiscircuit van Honda, een mooie opsteker voor de Italiaan. “Het gevoel was heel goed en we hebben heel goed gewerkt vanaf de eerste training. We hebben iedere sessie wat progressie kunnen boeken en deze middag konden we een hele goede rondetijd rijden in de kwalificatie.” Ook wat betreft het racetempo denkt Dovizioso dat hij voor de overwinning kan gaan, al lijkt Marquez niet ver te zitten. “Ik ben blij met de simulatie voor de race, maar Marc is ook erg snel. Hij was vandaag de snelste. Ik heb in de middag [vierde vrije training] geen nieuwe band gebruikt, maar zijn tempo is erg goed. Ik denk dat we op dit moment gelijkwaardig de race in gaan, maar er zijn ook anderen die een goed tempo hebben. Laten we afwachten dat de bandenkeuze gaat worden en hoe de omstandigheden zondag zijn. Iedereen moet maar weer de goede beslissing nemen.”

Zie ook:

Marquez over kwalificatie: “Niet slecht”

Marquez kwam sterk voor de dag in die vierde vrije training en noteerde de snelste tijd voor hij op hoge snelheid crashte in Bocht 7. Daarbij raakte de RC213V van de Spanjaard zwaar beschadigd en was hij voor de kwalificatie veroordeeld tot zijn tweede machine die niet optimaal afgesteld stond voor de kwalificatie. “We hadden wat zaken aangepast in de balans van de motor en dat voelde een stuk beter, maar ik moest de kwalificatie op de tweede motor doen met onze basisafstelling”, verklaarde Marquez. “Die basisafstelling werkt wel goed, maar ik ben er niet heel erg snel mee. Ik had niet genoeg vertrouwen, maar het is niet slecht. Ik hoop dat ik in de race terug kan komen met het sterke ritme dat we hadden in de vierde training.”

Met medewerking van Jamie Klein

Net binnen

Vorig artikel Bautista favoriet om Lorenzo op Phillip Island te vervangen
Volgend artikel Rossi na mislukte kwalificatie: "Fout met bandendruk"

Beste reacties