Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1 25 - 2026 Season Edition review: Realisme was nog nooit zo deprimerend

Esports
F1 25 - 2026 Season Edition review: Realisme was nog nooit zo deprimerend

Viñales over schouder en MotoGP-toekomst: "Hoef niemand te overtuigen"

MotoGP
GP van Hongarije
Viñales over schouder en MotoGP-toekomst: "Hoef niemand te overtuigen"

Alonso haalt hard uit: "Slechtste F1-auto's ooit in Monaco"

Formule 1
GP van Monaco
Alonso haalt hard uit: "Slechtste F1-auto's ooit in Monaco"

F1 Monaco 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?

F1 Monaco 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

F1-update: Max Verstappen positief verrast door Red Bull in Monaco, wat maakt Ferrari zo sterk?

Formule 1
GP van Monaco
F1-update: Max Verstappen positief verrast door Red Bull in Monaco, wat maakt Ferrari zo sterk?

Waarom McLaren boete van FIA kreeg na VT2 in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Waarom McLaren boete van FIA kreeg na VT2 in Monaco

Bagnaia kraakt nieuw asfalt: "Hoop dat er niets gebeurt bij de start"

MotoGP
GP van Hongarije
Bagnaia kraakt nieuw asfalt: "Hoop dat er niets gebeurt bij de start"

Verstappen: “Vijfde plaats staat voor ons gelijk aan een overwinning"

Max Verstappen zegt dat een vijfde plaats in de Grand Prix van Rusland op zondag als een overwinning zou voelen voor Red Bull. Het team komt op het Sochi Autodrom opnieuw veel snelheid tekort op Mercedes en Ferrari.

Max Verstappen, Red Bull Racing RB13 gaat wijd
Max Verstappen, Red Bull Racing met de media
Max Verstappen, Red Bull Racing RB13
Max Verstappen, Red Bull Racing RB13
Max Verstappen, Red Bull Racing RB13
Max Verstappen, Red Bull Racing RB13
Max Verstappen, Red Bull Racing RB13
Max Verstappen, Red Bull Racing RB13

Verstappen kwalificeerde zich zaterdag als zevende, nadat hij in Q1 nog de vijfde tijd had laten noteren en in Q2 tot de zesde tijd was gekomen. “Tijdens Q2 begon ik het moeilijk te krijgen in de laatste sector”, blikte de Nederlander tegenover Motorsport.com terug op de kwalificatie. “Bij bocht dertien verloor ik steeds de achterkant, waardoor de banden te warm werden. Ik begon daar tijdens Q1 al een beetje tijd te verliezen en gedurende de kwalificatie werd het gewoon minder en minder. De eerste twee sectoren waren prima. Daar won ik steeds tijd, om het vervolgens in de laatste sector weer te verliezen. Het was op een of andere manier lastig om de achterbanden goed te laten werken. De banden blokkeerden enorm, terwijl ik niet echt wat anders deed. We moeten gaan kijken hoe dat zo kon gebeuren, maar het is zoals het is. Ik kan er nu niets meer aan veranderen.”

 

“In Q1 voelde het allemaal nog goed, maar met elk nieuw setje dat we onder de auto zetten, werd het minder en minder”, vervolgde Verstappen. “Misschien lag het aan de omstandigheden, maar dan zouden de anderen daar ook last van moeten hebben en dat was niet het geval. In Q3 rijd je nog met nog minder brandstof en daar zou je normaal gezien al drie of vier tienden mee moeten winnen. En ik verbeterde me maar zes honderdsten. Ik had gewoon veel moeite om de laatste sector goed te krijgen. Daar moeten we naar gaan kijken. Ik probeerde het tussen de runs door te verhelpen maar niets werkte. Ik probeerde andere lijnen, anders te remmen en andere settings om de achterbanden te helpen, maar telkens weer verloor ik de achterkant halverwege de bocht. Ik bleef maar glijden. Het was een beetje vreemd, maar we staan zevende en daar moeten we het mee doen.”

Verstappen moest in de kwalificatie behalve de rijders van Mercedes en Ferrari en teamgenoot Daniel Ricciardo ook Williams-coureur Felipe Massa voor zich dulden. Of hij de Braziliaan in de race kan verslaan? “Geen idee. Voor ons is het dit weekend sowieso iets lastiger met de lange rechte stukken. Maar het is zoals het is. Het enige wat we kunnen doen, is een goede start hebben, en dan zien we wel hoe snel ze zijn.” Over de tactiek voor de race van morgen, vertelde Verstappen: “Zelfde als altijd. Ik denk dat vijfde op het moment het maximaal haalbare is. Dat zou voor ons hetzelfde zijn als een overwinning.”

Net binnen

Vorig artikel Palmer wil vertrouwen tanken in Russische Grand Prix
Volgend artikel Force India met beide auto's naar Q3, eerste keer Ocon

Beste reacties