Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Alonso hard voor Aston Martin en Honda: "We hebben slechtste auto en motor"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Alonso hard voor Aston Martin en Honda: "We hebben slechtste auto en motor"

Twee verborgen factoren die "een groot effect" op F1 Grand Prix van Barcelona hebben

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Twee verborgen factoren die "een groot effect" op F1 Grand Prix van Barcelona hebben

24 uur van Le Mans, 11.00 uur: Drie Nederlanders aan de leiding tijdens safety car-fase

WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 11.00 uur: Drie Nederlanders aan de leiding tijdens safety car-fase

Norris tempert verwachtingen: "Ferrari nog buiten bereik"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Norris tempert verwachtingen: "Ferrari nog buiten bereik"

De "grote reset" die leidde tot George Russells GP-pole in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
De "grote reset" die leidde tot George Russells GP-pole in Barcelona

24 uur van Le Mans, 08.00 uur: Cadillac leidt, Verschoor en Catsburg P1 in eigen klasse

WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 08.00 uur: Cadillac leidt, Verschoor en Catsburg P1 in eigen klasse

F1 Barcelona 2026: Hoe laat begint de race vandaag?

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona 2026: Hoe laat begint de race vandaag?

24 uur van Le Mans, 00.00 uur: Safety car gooit strijd weer helemaal open

WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 00.00 uur: Safety car gooit strijd weer helemaal open

Verstappen: Maximale uit kwalificatie gehaald, hopelijk zijn we goed met banden

Max Verstappen stelt dat zijn derde tijd in de Formule 1-kwalificatie te Las Vegas 'het maximaal haalbare' was. Door de gridstraf van Carlos Sainz vertrekt de Red Bull-coureur wel vanaf de eerste startrij. "Over één ronde komen we het hele weekend al een beetje tekort, maar hopelijk kunnen we tijdens de race goed op de banden letten en dan misschien nog opschuiven."

Max Verstappen, Red Bull Racing RB19

De Grand Prix van Las Vegas kende een valse start doordat een losgekomen putdeksel voor flinke schade zorgde - met Carlos Sainz als voornaamste slachtoffer, die er dus nog een (onrechtvaardige) gridstraf bovenop heeft gekregen - en het tijdschema dat overhoop ging. Red Bull Racing heeft volgens Max Verstappen wel het volledige trainingsprogramma af kunnen werken, al gingen teams nog altijd met veel vraagtekens de zaterdag in op het nieuwe stratencircuit over The Strip.

Verstappen besloot het eerste gedeelte van de kwalificatie als vierde, al had hij het in de slotfase nog even aan de stok met Esteban Ocon richting bocht 1. In het tweede bedrijf liet Ferrari diens spierballen zien en zag Verstappen zijn teamgenoot Sergio Perez sneuvelen. De Nederlander wist zelf wel als vijfde wel door te gaan naar Q3, al was Ferrari daarin de favoriet. In de eerste runs zat het echter nog bijzonder dicht bij elkaar. Verstappen sloot op slechts 0.083 seconde aan als derde achter de Ferrari's, al zou het door de verbeterde baanomstandigheden allemaal op de slotfase aankomen. Charles Leclerc verbeterde zichzelf daarin en verzekerde zich van pole-position. Teammaat Carlos Sainz sloot op een minieme achterstand aan, maar moet tien plekken achteruit. Het promoveert Verstappen, die zijn laatste run afbrak, naar de eerste startrij voor de race.

De Limburger heeft er daarmee naar eigen zeggen het maximale uitgehaald. "Het was best lastig omdat het erg koud en glad was. Op een stratencircuit probeer je natuurlijk zo dicht mogelijk bij de muur te komen, maar dat is niet altijd mogelijk. Maar goed, vandaag hebben we er wel het maximale uitgehaald", blikt Verstappen meteen na afloop van de kwalificatie terug. "Het hele weekend komen we al een beetje tekort over één ronde. In de kwalificatie was dat ook duidelijk te zien, al hoop ik dat we in de race weer goed met de banden kunnen omgaan en dat we nog op kunnen schuiven."

Verstappen geeft al subtiel aan dat Red Bull doorgaans beter is in de race dan tijdens de kwalificatie, al is Las Vegas door het gebrek aan historische data meer een sprong in het diepe dan de meeste circuits. "Het voelde gisteren in ieder geval goed aan [in de lange runs], al had ik vandaag ook graag iets meer snelheid gehad. Maar we weten dat de punten morgen pas worden verdeeld. Het belooft sowieso een lastige race te worden. Het is pas de eerste Grand Prix op deze baan, waardoor er veel kan gebeuren qua safety cars en er ook flink geknokt zal worden op die rechte stukken. We hopen vooral dat we goed met de banden om kunnen gaan."

Video: Leclerc pakt pole voor Grand Prix van Las Vegas

Net binnen

Vorig artikel VIDEO: Max Verstappen breekt laatste ronde af in Q3, verrassingen in top 10
Volgend artikel Leclerc baalt ondanks F1-pole in Las Vegas: "Deed het niet goed genoeg"

Beste reacties