Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Controverse rond F1-race Monaco naar 'court of appeal': wat betekent dit voor podium van Gasly?

Formule 1
GP van Oostenrijk
Controverse rond F1-race Monaco naar 'court of appeal': wat betekent dit voor podium van Gasly?

Hamilton bedankt zijn fans: "Ze hebben me vorig jaar gered”

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hamilton bedankt zijn fans: "Ze hebben me vorig jaar gered”

Waarom MotoGP de klap van Bezzecchi niet mag vergeten

MotoGP
GP van Tsjechië
Waarom MotoGP de klap van Bezzecchi niet mag vergeten

Wat zat er achter de speciale ‘teambijeenkomst’ van Honda en Aston Martin in Barcelona?

Formule 1
GP van Oostenrijk
Wat zat er achter de speciale ‘teambijeenkomst’ van Honda en Aston Martin in Barcelona?

Aprilia: Eerdere incidenten aanleiding voor beroep tegen schorsing Marco Bezzecchi

MotoGP
GP van Tsjechië
Aprilia: Eerdere incidenten aanleiding voor beroep tegen schorsing Marco Bezzecchi

Hamilton roept FIA en F1 op om probleem van "1 miljoen per jaar" in kartsport op te lossen

Formule 1
Hamilton roept FIA en F1 op om probleem van "1 miljoen per jaar" in kartsport op te lossen

Hadjar vertelt hoe de relatie met teamgenoot Max Verstappen is

Formule 1
GP van Oostenrijk
Hadjar vertelt hoe de relatie met teamgenoot Max Verstappen is

Acosta eist antwoorden van KTM na motorproblemen in Tsjechische GP

MotoGP
GP van Tsjechië
Acosta eist antwoorden van KTM na motorproblemen in Tsjechische GP
Breaking news

Vergne stelt combikampioenschap Formule 1 en Formule E voor

Formule E-kampioen Jean-Eric Vergne heeft een interessant idee geopperd: een strijd tussen de beste coureurs uit het elektrische kampioenschap en de Formule 1.

Alexander Sims, BMW I Andretti Motorsports, BMW iFE.20 Sébastien Buemi, Nissan e.Dams, Nissan IMO2, Lucas Di Grassi, Audi Sport ABT Schaeffler, Audi e-tron FE06

Tweevoudig Formule E-kampioen Vergne opperde tijdens de FIA-prijzenceremonie in Parijs een interessant idee: een gezamenlijk kampioenschap met de Formule 1. De ervaren rijder, tussen 2012 en 2014 drie jaar lang met Toro Rosso actief, sluit niet uit dat de F1 ook de overstap maakt naar elektrisch racen. Een combinatie met de Formule E zou dan een mooie prestigestrijd kunnen opleveren.

“Ik heb geen glazen bol, maar zes jaar geleden had ook niemand gedacht dat er ooit een elektrisch racekampioenschap zou komen”, stelt Vergne vast. “Nu gaat de Formule 1 ook die kant op: ze willen in 2030 CO2-neutraal zijn. Dat heeft wat mij betreft geen zin als je het milieu blijft vervuilen met fossiele brandstoffen. Misschien wordt de F1 ook elektrisch, of stappen ze over op waterstof. Ik heb geen idee.”

De Fransman komt met een innovatief idee: “Het zou me leuk lijken als in de nabije toekomst de tien beste rijders uit de Formule 1 en de tien beste coureurs uit de Formule E samen een seizoen van twintig races rijden: tien in de FE en tien in de F1. Dat zou geweldig zijn.”

Geld niet van doorslaggevend belang

De Formule E-kampioen laat zich al enkele jaren goed zien in de elektrische klasse en voelt zich er veel meer thuis dan in de Formule 1. Het feit dat er zoveel teams en rijders kunnen winnen, maakt hem nog altijd enthousiast: “Sommige teams hebben een groter budget maar dat maakt hen niet sneller”, zei hij over de Formule E. “Zolang je niets bovennatuurlijks vindt, kan je niet opeens een seconde sneller zijn. En precies dat is het probleem van de Formule 1. Mercedes, Ferrari en Red Bull zijn gemiddeld meer dan een seconde sneller dan de rest. Dat is in de Formule E niet het geval.”

Zie ook:

Met medewerking van F1-verslaggever Jonathan Noble

Net binnen

Vorig artikel Gasly: "Het is niet eerlijk gegaan bij Red Bull"
Volgend artikel Eindrapport Williams: Oud-kampioenen bereiken nieuw dieptepunt

Beste reacties