Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Controverse rond F1-race Monaco naar 'court of appeal': wat betekent dit voor podium van Gasly?

Formule 1
GP van Oostenrijk
Controverse rond F1-race Monaco naar 'court of appeal': wat betekent dit voor podium van Gasly?

Hamilton bedankt zijn fans: "Ze hebben me vorig jaar gered”

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hamilton bedankt zijn fans: "Ze hebben me vorig jaar gered”

Waarom MotoGP de klap van Bezzecchi niet mag vergeten

MotoGP
GP van Tsjechië
Waarom MotoGP de klap van Bezzecchi niet mag vergeten

Wat zat er achter de speciale ‘teambijeenkomst’ van Honda en Aston Martin in Barcelona?

Formule 1
GP van Oostenrijk
Wat zat er achter de speciale ‘teambijeenkomst’ van Honda en Aston Martin in Barcelona?

Aprilia: Eerdere incidenten aanleiding voor beroep tegen schorsing Marco Bezzecchi

MotoGP
GP van Tsjechië
Aprilia: Eerdere incidenten aanleiding voor beroep tegen schorsing Marco Bezzecchi

Hamilton roept FIA en F1 op om probleem van "1 miljoen per jaar" in kartsport op te lossen

Formule 1
Hamilton roept FIA en F1 op om probleem van "1 miljoen per jaar" in kartsport op te lossen

Hadjar vertelt hoe de relatie met teamgenoot Max Verstappen is

Formule 1
GP van Oostenrijk
Hadjar vertelt hoe de relatie met teamgenoot Max Verstappen is

Acosta eist antwoorden van KTM na motorproblemen in Tsjechische GP

MotoGP
GP van Tsjechië
Acosta eist antwoorden van KTM na motorproblemen in Tsjechische GP

Hij reed twee jaar voor Minardi en scoorde tot nu toe als laatste coureur een punt voor het Italiaanse team (op de Nürburgring, 1999). Daarna vertrok hij als testcoureur naar Williams. Daar gaat hij nu zijn tweede seizoen in. F1Racing.net's Stijn Keuris sprak met Marc Gené in Valencia.

Marc, dit wordt je tweede jaar als testcoureur voor Williams. Vind je het nog steeds leuk?

Ja, maar ik zou natuurlijk liever racen. Williams is een goed team en ik mag veel rijden. Racen is emotioneler, testen is meer de dingen doen die gedaan moeten worden.

Hoop je nog voor Williams te kunnen racen of richt je je op andere teams?

Ik moet realistisch zijn. Er rijden twee hele snelle coureurs bij Williams. Zolang er een kans is zal ik er voor vechten, maar het zal heel moeilijk worden.

Zou je ook weer voor een team als Minardi willen rijden?

Je moet nooit nooit zeggen. Ik heb veel respect voor Minardi en het ziet er goed voor ze uit. Maar natuurlijk ben ik niet van Minardi naar Williams gegaan, om daarna weer naar Minardi te gaan. Ik wil geen deuren sluiten die nog open kunnen zijn, het is de Formule 1, je weet het maar nooit. Maar op het moment ben ik er niet mee bezig.

[photo2]Ben je blij met de tweede testcoureur van het team, Antonio Pizzonia?

Niet alleen blij, het was echt noodzakelijk dat hij erbij kwam. Ralf en Juan Pablo kunnen niet al het testwerk doen en soms is het voor mij ook te veel. Daarom is het heel goed dat we nu Antonio erbij hebben. Ik kan het goed met hem vinden en we werken prettig samen. Ik blijf wel het grootste deel van het testwerk doen, omdat Antonio nog F3000 rijdt en ik niet.

En wie gaat een van de reguliere coureurs vervangen, mocht er iets gebeuren?

[photo3]Ik ga dat dan doen, ik ben de reservecoureur. Maar ik denk niet dat ik naar elke Grand Prix ga. Alle Europese Grand Prix ga ik wel bezoeken, maar daar buiten niet. We moeten vaak al snel na een Grand Prix weekend testen en na Maleisië of Japan ben je gewoon te laat terug in Europa. Ik weet dat het risico bestaat dat er dan net wel iets gebeurt, maar ik ga vanuit dat alles goed gaat.

Ik neem aan dat je graag een race voor Williams zou rijden, maar aan de andere kant ga ik er ook vanuit dat je niet wil dat Ralf of Juan Pablo iets overkomt…

Ik heb bij Williams niet getekend voor de reservecoureur kant van het contract, maar voor het testwerk. Ik wil niet dat mijn carrière vooruit gaat, omdat iemand gewond is geraakt. Ik wil het zelf doen. Dus ik zit zeker niet op zulke situaties te hopen.

Tegenwoordig zijn de ervaren, ex-Grand Prix coureurs, zoals jij, de testcoureurs, in plaats van de jonge coureurs…

Inderdaad, teams willen steeds meer ervaren coureurs voor het testwerk. Dat begon met Olivier Panis, die voor McLaren testte. Hij kwam daarna bij een middelveld team terecht. Dat is wat alle ervaren testcoureurs willen. We hebben heel veel informatie, ik ken de auto denk ik beter dan Ralf en Juan Pablo. Ook weten we wat het is om te werken in een topteam met een topauto.

[photo4]Maar Olivier Panis was erg snel in de McLaren, vaak sneller dan Häkkinen en Coulthard. Kan jij voor de tijden gaan?

Nee. Nu zijn we bijvoorbeeld bezig met de betrouwbaarheid van de auto. Alleen het team weet waartoe de auto onder die omstandigheden tot in staat was. Buitenstaanders zullen alleen maar naar de rondetijden kijken, zonder te weten wat er echt speelde. Dat is af en toe wel eens moeilijk.

Hoe lang wil je nog testcoureur zijn?

Na dit seizoen ben ik vrij om te gaan en ik wil graag weer racen, alhoewel ik het hier erg naar mijn zin heb. Ik heb hier zoveel geleerd… Ik weet eigenlijk nog niet echt wat er gaat gebeuren.

Stijn Keuris

Net binnen

Vorig artikel Webber bijna zeker tweede Minardi rijder
Volgend artikel Stoelendans gaat door na faillisement Prost

Beste reacties