Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Marco Bezzecchi voelt zich “s**t” na incident met marshal in Brno, zegt Aprilia

MotoGP
GP van Tsjechië
Marco Bezzecchi voelt zich “s**t” na incident met marshal in Brno, zegt Aprilia

Marquez weer in titelstrijd nadat “superbelangrijke” zege achterstand in MotoGP-punten verkleint

MotoGP
GP van Tsjechië
Marquez weer in titelstrijd nadat “superbelangrijke” zege achterstand in MotoGP-punten verkleint

Mercedes wijst speculatie over voorkeursbehandeling tussen Russell en Antonelli van de hand

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Mercedes wijst speculatie over voorkeursbehandeling tussen Russell en Antonelli van de hand

DTM-race Lausitzring 2: Ferrari-coureur Cairoli pakt de overwinning en de leiding in het kampioenschap

DTM
Lausitzring
DTM-race Lausitzring 2: Ferrari-coureur Cairoli pakt de overwinning en de leiding in het kampioenschap

MotoGP Czech GP: Marquez verslaat Bagnaia in duel en behaalt twee opeenvolgende zeges

MotoGP
GP van Tsjechië
MotoGP Czech GP: Marquez verslaat Bagnaia in duel en behaalt twee opeenvolgende zeges

Live: MotoGP Tsjechische Grand Prix terwijl het gebeurt

MotoGP
GP van Tsjechië
Live: MotoGP Tsjechische Grand Prix terwijl het gebeurt

Het mislopen van een Ferrari F1-zitje voelde als "bloeden" voor Kubica

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Het mislopen van een Ferrari F1-zitje voelde als "bloeden" voor Kubica

Hoe Monaco en Barcelona de harde realiteit van Aston Martin blootlegden

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hoe Monaco en Barcelona de harde realiteit van Aston Martin blootlegden

BAR Honda maakte vandaag voor het eerst kennis met de legendarische Indianapolis Speedway. De twee sessies van beiden een uur gaven de teams en rijders de kans om vertrouwd te raken met het circuit. Zondag zal op deze deels speciaal voor de Formule 1 gemaakte baan, de eerste Grand Prix van Amerika sinds 1991 verreden worden.

Zoals verwacht reden de coureurs meer dan twintig seconden vol gas op 4.2 kilometer lange baan. Dit was de eerste keer dat de Formule 1 door een oval bocht ging. Met snelheden van ongeveer 350 kilometer per uur was de prestatie van de Honda RA000E motor van levensbelang. Het BAR team kon al snel in de sessie hun snelheid laten zien, met Jaques Villeneuve op de vijfde plaats na de eerste training.

Het team vervolgde het werk in de tweede sessie met het zoeken naar een goede afstelling. Er werd met veel benzine gereden om een optimale set-up voor zondag te vinden. Het circuit zorgt voor flink wat denkwerk bij de engineers. Er moet een goede compromis gevonden worden; de baan heeft de rechte stukken van Monza en Hockenheim maar ook de bochten van Monaco en de Hungaroring.

"Het is een moeilijk circuit," weet Jaques Villeneneuve. "Het infield is erg langzaam dus is het moeilijk een goede ronde te rijden. De laatste bocht, naar Turn 1, is volgas. De rest van de baan probeer je alleen zo goed mogelijk door de bochten te komen. We dachten dat het een circuit was met lage downforce maar er moet steeds meer en meer vleugel bij. Ik denk dat iedereen vandaag extra downforce heeft bijgebracht. Het viel me op dat het circuit lichamelijk vrij zwaar is. Je moet hard werken in een ronde, op het rechte stuk na, dus het zal een zware race worden."

"Ik heb de hele dag last gehad van onderstuur," vertelde Ricardo Zonta. "Ik vind het infield te langzaam voor een Formule 1 race en de laatste twee bochten zijn gewoon volgas, daar kan je dus ook niet echt veel tijd winnen. Ik hoop dat we morgen wat verbeteringen aan de balans kunnen aanbrengen."

Takefumi Hosaka, directeur van de Honda research & development afdeling van Honda: "Op het motorische vlak is dit het moeilijkste circuit wat we dit jaar bezocht hebben. Het gas staat hier langer vol open dan op welk ander circuit dan ook, dat is een grote uitdaging. We zijn in ieder geval niet blij met de uiteindelijke prestatie, we dachten sneller te zijn. Het infield zorgde voor de meeste problemen dus probeerden we verschillende afstellingen. We moeten nog veel werk doen voor morgen," besloot hij.

Net binnen

Vorig artikel Williams doet het goed op Indy
Volgend artikel Goede sessie voor Arrows

Beste reacties