Overslaan naar hoofdinhoud

Liveverslag en updates van de F1 Grand Prix van Oostenrijk – kwalificatie

Live standen

Stand

Liveblog

Deze liveblog is automatisch vertaald vanuit een andere editie. Er kunnen vertaalfouten in voorkomen. Lees in de oorspronkelijke taal.

En daarmee laten we het hierbij! Nogmaals bedankt voor het volgen, en we zien jullie morgen voor de grand prix.

Er stonden wat opmerkingen in het FIA race control-overzicht over geschrapte ronden onder dubbel geel, maar dit gaat alleen gelden voor hun inlaps.

Hoe dan ook was Russell het incident al ruim voorbij en bezig zijn ronde af te maken tegen de tijd dat dubbel geel werd gezwaaid - althans, volgens F1's driver tracker.

Dus Russell wordt niet onderzocht, dus pole is inderdaad voor hem - en hij timede die lift goed.

Russell op pole voor Leclerc, Hamilton, Antonelli, Verstappen, Norris, Piastri, Hadjar, Lawson en Lindblad.

Hamilton: "Allereerst bedankt iedereen voor de goede energie. Dat we met de twee Ferrari's tweede en derde staan is fantastisch en een weerspiegeling van het geweldige werk terug in de fabriek. Ze hebben hier kleine updates meegenomen, ze hebben hard gewerkt om onze motor te upgraden. Ik ben gewoon echt trots op iedereen."

Leclerc: "Ik ben relatief tevreden over vandaag. De afgelopen weekenden waren behoorlijk lastig, dus ik wilde gewoon een clean weekend en een clean kwalificatie om goed te beginnen voor morgen. Vanaf de tweede plek starten is een goede uitgangspositie."

Terwijl Leclerc praat, verschijnt het bericht dat Russell zijn pole mag behouden omdat het onderzoek is ingetrokken.

Russell vertelt Giancarlo Fisichella, die de interviews met de top drie doet, dat het wel goed komt, verwijzend naar een enkele gele vlag en dat hij voldoende van het gas was gegaan.

"Ik voel me geweldig, het was zo'n fantastische ronde. Ik zag de gele vlag en liftte flink richting de bocht. Ik stond vijf tienden voor en kwam de bocht uit met tweeënhalf tienden voorsprong. Het was een enkele gele vlag, dus het zou goed moeten zijn."

Russell vond wel 0,236s ten opzichte van Leclerc, dus aan het einde van de sessie lijkt het erop dat veel auto's ineens tot leven kwamen. Antonelli hield in onder geel en de driver tracker zegt dat hij voor lag, dus ik vermoed dat Ferrari hier nog wel even tegenin gaat...

Russell is genoteerd voor een overtreding onder geel. Leclerc feliciteert hem, maar hij zal denken dat pole van hem had moeten zijn...

En Russell is naar de snelste tijd gegaan, maar deed hij dat onder dubbel gezwaaide gele vlaggen?

Verstappen probeerde verloren tijd goed te maken in bocht 9, verloor de auto en schoot door het grind voordat hij zijwaarts de muur in ging. Dat zie je eigenlijk nooit van Max Verstappen.

Maar Leclerc gaat nog sneller - het is een 1m06.349s! Opnieuw, waar kwam dat vandaan?

Norris komt niet verder dan de zesde tijd, 0.15s achter de poging van Leclerc...

...en Verstappen verliest de auto in bocht 9!

Hadjar klimt naar de vierde plek met zijn tweede poging...

...maar daar is Hamilton, die de snelste tijd rijdt! Het is een 1m06.408s! Waar kwam dat vandaan?

Hadjar en Hamilton zijn onderweg, gevolgd door Lawson, Leclerc, Norris, Piastri en Lindblad.

Laatste bestelling, mannen.

Hamilton krijgt geen tweede ronde op die eerste set banden, na een uitstapje wijd in bocht 3, omdat hij niet genoeg brandstof aan boord had.

Het is voorlopig Antonelli, Russell, Verstappen, Piastri, Leclerc, Norris, Hadjar, Lawson, Lindblad en Hamilton. Hadjar-Lawson-Lindblad reden die run allemaal op gebruikte softs.

Dat is een knaller van Verstappen - maar Antonelli wil hem niet met de eer laten strijken en noteert een 1m06.414s. Russell duwt Verstappen van de eerste startrij, slechts 0.043s achter Antonelli.

Het zit allemaal in de laatste sector.

Norris opent met een 1m06.900s, dat zal niet genoeg zijn. Verstappen is echter bezig met een superronde en noteert een 1m06.475s - wauw.

Piastri zit 0.2s achter Verstappen, en Leclerc 0.28s.

Normaal gesproken verlaat niemand de garage in de eerste paar minuten, en nu wil iedereen ongeveer tegelijk naar buiten. Norris, Hadjar, Verstappen en Piastri zijn als eersten de baan op.

Q3 begint!

...en nu wachten we tot de coureurs de garage verlaten.

Onze Q3-kandidaten

Antonelli Piastri Norris Russell Hamilton Leclerc Hadjar Lawson Lindblad Verstappen

Gasly en Bortoleto deden het goed om zo dicht bij de ronde van Verstappen te komen - Bortoleto zat in die Audi slechts een tiende erachter.

Verstappen heeft echter wel een extra set softs bewaard voor deze sessie, nadat hij voor die ronde gebruikte banden inzette. Daarmee staat hij gelijk met de meeste andere koplopers.

Uitgeschakeld in Q2

11. Gasly 12. Bortoleto 13. Bearman 14. Hulkenberg 15. Ocon 16. Colapinto

Bearman haalt de top 10 niet, want er is een kloof van drie tienden te overbruggen. Bortoleto klimt naar P11...

...en Gasly komt tot op 0,04s van het uit de top 10 wippen van Verstappen, maar komt in de laatste sector net tekort.

Red Bull maakt het daar, door Verstappen maar één run te geven, wel erg spannend...

Leclerc verbetert zich niet, waardoor Hamilton opschuift naar de vijfde plaats. Hadjar gaat naar P7, Lawson schuift op naar P8 en Lindblad naar P9 - daarmee staat Verstappen op het randje...

Norris noteert een 1m06.897s en gaat naar P3, dat zou ruim voldoende moeten zijn.

Russell, op gebruikte banden, klimt naar P4 met een 1m06.979s.

De off-sync Norris is opnieuw naar buiten gegaan, nu op gebruikte banden, terwijl Russell van Toto Wolff te horen krijgt dat hij "gewoon moet rijden". Vermoedelijk wat onenigheid over de boordradio...

Eliminatiezone met nog vijf minuten te gaan

11. Bortoleto 12. Colapinto 13. Bearman 14. Hulkenberg 15. Ocon 16. Russell

Gasly krijgt een momentje bij het uitkomen van de laatste bocht, maar pakt P6, voor de twee Racing Bulls.

Antonelli, Piastri en Russell zetten ronden neer op nieuwe banden... het is een 1m06.763s voor Antonelli, een 1m06.890s voor Piastri, en Russell breekt af na een blokkerend wiel in bocht 3.

Dus, Antonelli voor Piastri zoals het nu staat.

Verstappen is net iets meer dan een tiende sneller dan Norris, terwijl Hadjar de McLaren effectief evenaart.

Leclerc noteert vervolgens een 1m07.030s en gaat voorlopig naar de kop, terwijl Hamilton slechts 0.009s achter zijn teamgenoot zit.

Norris laat de achterkant van zijn auto kwispelen uit de laatste bocht, en een 1m07.321s is degelijk genoeg als eerste poging.

Verstappen en Hadjar staan op het punt aan hun ronden te beginnen, terwijl het wat drukker wordt op het circuit.

Norris heeft wat schade aan de vloer opgelopen, maar hij is als eerste de baan op. Geen andere gegadigden, dus hij heeft de baan voor zichzelf voor zijn openingsronde op gebruikte softs.

Q2 is begonnen

Juist, daar zijn de onderste zes posities - nu de volgende zes beslissen.

Audi, Haas, en een combinatie van de Alpines en Racing Bulls gaan meedoen om de top 10 te halen - Lawson en Lindblad lijken momenteel de favorieten om Q3 te halen, maar je mag Gasly niet afschrijven...

Uitgeschakeld in Q1

17. Sainz 18. Albon 19. Perez 20. Bottas 21. Alonso 22. Stroll

Lawson gaat naar P4! Bortoleto klimt naar P12 om wat vrije ruimte te vinden, terwijl Hulkenberg P15 pakt en zorgt dat hij veilig is.

Geen van beide Cadillacs verbetert in hun tweede runs, en de twee Williams-coureurs voegen zich bij hen met een Q1-exit, terwijl Hulkenberg Sainz naar de onderste zes duwt.

Russell gaat nog een keer en klimt naar P5.

Colapinto lijkt zijn plek in Q2 veilig te stellen met P9, terwijl Ocon uit de gevarenzone komt en naar P13 gaat.

Sainz knokt zich ook uit de dropzone, terwijl hij een beetje dwars ging in bocht 10. Albon ligt er echter uit. Hulkenberg en Bortoleto zitten nu op de rand.

Russell meldt dat hij glijdt tijdens zijn ronde, wat volgens hem zijn gebrek aan tempo ten opzichte van Antonelli verklaart.

Hadjar gaat weer naar buiten, terwijl Verstappen al uit de auto is en het rustig aan doet.

Laatste runs komen eraan...

Eliminatiezone met nog vijf minuten te gaan

17. Sainz 18. Perez 19. Bottas 20. Ocon 21. Alonso 22. Stroll

Perez en Bottas zitten binnen twee seconden van het tempo, dus het Amerikaanse team blijft dichterbij komen bij de gevestigde orde.

Hulkenberg verbetert zich niet en blijft 15e, nadat zijn auto wat los kwam uit de laatste bocht.

Russell gaat voor nog een ronde en verbetert, maar hij zit nog steeds een halve seconde achter Antonelli.

Bortoleto zet zijn eerste ronde neer en gaat naar P14, terwijl Albon en Sainz aan weerszijden van de cut-off staan - Albon P16, Sainz P17.

Antonelli noteert een paarse middensector, een paarse laatste sector en zet een 1m07.083s neer om naar P1 te gaan.

Na de eerste runs is de top 10: Antonelli, Norris, Hamilton, Verstappen, Hadjar, Piastri, Leclerc, Russell, Gasly en nu Bearman.

Piastri gaat naar P4, achter de Red Bulls, terwijl Leclerc naar P5 gaat.

Hamilton gaat vervolgens naar P2, op 0.031s van de richttijd van Norris. Gasly klimt naar P8, met Colapinto op P9.

Laad meer

Door: Jake Boxall-Legge

Gepubliceerd: