Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1-update: Mercedes moet diffuser aanpassen, hoe cruciaal is Red Bulls update voor Verstappen?

Formule 1
GP van Oostenrijk
F1-update: Mercedes moet diffuser aanpassen, hoe cruciaal is Red Bulls update voor Verstappen?

Hoe cruciaal is Red Bulls Oostenrijk-upgrade voor de toekomst van Max Verstappen?

Formule 1
GP van Oostenrijk
Hoe cruciaal is Red Bulls Oostenrijk-upgrade voor de toekomst van Max Verstappen?

Bagnaia begon na de GP van Japan van 2025 na te denken over een vertrek bij Ducati

MotoGP
TT Assen
Bagnaia begon na de GP van Japan van 2025 na te denken over een vertrek bij Ducati

Hamilton geeft uitleg over de nekblessure die zijn F1-seizoen van 2025 beïnvloedde

Formule 1
GP van Oostenrijk
Hamilton geeft uitleg over de nekblessure die zijn F1-seizoen van 2025 beïnvloedde

Ben Sulayem krijgt zijn zin: FIA schaft maximaal aantal presidentstermijnen af

Formule 1
GP van Oostenrijk
Ben Sulayem krijgt zijn zin: FIA schaft maximaal aantal presidentstermijnen af

"Geen echte sterke punten": McLaren F1-auto wacht op updates en kansen – Oscar Piastri

Formule 1
GP van Oostenrijk
"Geen echte sterke punten": McLaren F1-auto wacht op updates en kansen – Oscar Piastri

Russell: Ferrari en Hamilton vormen een "enorme bedreiging" voor de titelstrijd in de F1 van 2026

Formule 1
GP van Oostenrijk
Russell: Ferrari en Hamilton vormen een "enorme bedreiging" voor de titelstrijd in de F1 van 2026

Aprilia-teambaas legt uit waarom hij voor Francesco Bagnaia koos voor het 850cc-tijdperk

MotoGP
Aprilia-teambaas legt uit waarom hij voor Francesco Bagnaia koos voor het 850cc-tijdperk

Na twee moeizame jaren bij BAR ruilt Olivier Panis het team dit jaar in voor Toyota. Dat lijkt een slimme zet, maar F1Racing.nl journalist Jeroen Huis in 't Veld peilde de Fransman toch even over zijn eigen verwachtingen voor 2003.

Waarom ben je eigenlijk van BAR net naar Toyota overgestapt?

David Richards wou me heel graag bij BAR houden en hoewel het een heel leuk team is, vond ik toch dat ik moest gaan. Ik wil namelijk steeds verbeteren. Toyota bouwt bovendien haar eigen chassis en motor en dat geeft toch nog een extra uitdaging hoor.

Zal Toyota het lastiger krijgen in haar tweede jaar?

Dat is moeilijk te zeggen. Zolang de nieuwe wagen er niet is blijft het koffiedik kijken natuurlijk. Ik denk wel dat het team op het juiste pad zit voor 2003, maar het blijft moeilijk voor me om voorspellingen over volgend seizoen te maken. Ik weet dat er nog veel te doen is. Het wordt dus nog even afwachten.

[photo2] Kan je door al je F1-ervaring op dit moment al veel nuttige feedback geven aan het team in dit vroege stadium?

Natuurlijk kan dat. Het team weet heel goed waar het naartoe wil en met ervaren rijders is het altijd makkelijker om daaraan te werken.

Je eerste test bij Toyota vorige week, was ook de eerste keer dat je met linkervoet moest remmen in de F1. Hoe was dat?

Het viel wel mee, maar ik had natuurlijk ook maar weinig keus (lachend). Het voelt wel een beetje gek aan want het is al sinds mijn kartperiode geleden dat ik het nog moeten doen heb. Al met al heb ik er eigenlijk niet eens meer aan gedacht na de test. Een groot probleem kan het dus niet zijn om opnieuw met mijn linkervoet te gaan remmen.

Naast het remmen met je linkervoet krijg je volgend jaar nog wat nieuwigheden te verwerken. Wat vind je bijvoorbeeld van de nieuwe kwalificatieregels ?

Ik sta echt heel positief tegenover de nieuwe regels. Ze zullen het er enkel leuker op maken voor de kijkers. Dat is nodig ook want er moest echt iets gebeuren.

Denk je niet dat de regels mensen zoals Michael Schumacher zullen bevoordelen?

"Ik snap niet waarom iedereen steeds zegt dat de nieuwe regel enkel Michael zal bevoordelen. Er zijn heel wat goede kwalificatierijders die al in hun eerste rondje heel snel kunnen gaan. Het enige wat we nodig hebben om Michael te verslaan zijn betere wagens.

De FIA geeft de teams ook de kans om minder te testen in ruil voor meer oefentijd tijdens de GP weekends. Wat vind jij persoonlijk de beste optie?

[photo3] Testen! Geen twijfel mogelijk. Niet alleen voor het budget hoor, maar vooral omdat we veel ervaring nodig hebben met onze wagens. We moeten echt testen om de wagen te leren begrijpen, anders kunnen we hem nooit ontwikkelen.

Waarom zou een ander team dan wel voor extra tijd tijdens de GP weekends kunnen kiezen? Anders gezegd, heeft de regel dan nog zin?

Ik zou het alleen maar doen als we echt geen budget zouden hebben. Persoonlijk zou ik ons team deze optie dus niet aanraden. En of het zin heeft? Tja, wellicht dan voor de kleinere teams, maar daar zullen we 13 december wel achter komen of ze er voor kiezen of niet.

Net binnen

Vorig artikel Overeenkomst tussen Minardi en Verstappen?
Volgend artikel Pizzonia crasht opnieuw

Beste reacties