Overslaan naar hoofdinhoud
Liveblog
Formule 1 GP van de Verenigde Staten

F1 Amerika 2022 liveblog: Volg de kwalificatie

Volg hier de kwalificatie voor de F1 Grand Prix van de Verenigde Staten 2022 met live updates van onze F1-journalisten ter plaatse.

Max Verstappen, Red Bull Racing RB18

Max Verstappen sloot de laatste training zaterdagavond Nederlandse tijd als allersnelste af. Hij bleef Charles Leclerc met meer dan drie tienden voor. De Monegask maakt echter geen kans op pole voor de race in Austin. Vanwege nieuwe motoronderdelen gaat de Ferrari-coureur na de kwalificatie tien plekken terug. Sergio Perez, Fernando Alonso en Zhou Guanyu gaan vijf posities naar achteren. De grootste kanshebber op de eerste plek op de startgrid is Verstappen, maar wellicht kan Carlos Sainz verrassen en het de Nederlander moeilijk maken. Mercedes kwam er in VT3 niet aan te pas. De Brit Lewis Hamilton moest een halve tel laten op de rapste tijd. George Russell kwam 1,2 seconde tekort. 

Alpine reed wederom een sterk tempo. Alonso verraste met de zesde tijd in VT3, maar gaat dus naar achteren na de kwalificatie. De heren van Aston Martin imponeerden met een achtste en negende tijd. Het zit wederom zeer dicht bij elkaar vanaf de Aston Martins, waardoor nog alles mogelijk is. Krijgen we een verrassende naam in Q3?. Pierre Gasly klokte namelijk een tiende tijd, kort voor de 2019-winnaar in Austin Valtteri Bottas. Die bleef op zijn beurt Lando Norris met slechts een tiende voor, waar Esteban Ocon met slechts 0.019 seconde op volgde. Alles is dus nog mogelijk in de kwalificatie.

Wie pakt de pole-position? Mis niets van alle actie met ons liveblog bij de kwalificatie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten.

Live standen

Afgelopen

Stand

  • Tussenstand Q3 F1 Amerika

    1. Sainz, Ferrari
    2. Leclerc, Ferrari
    3. Verstappen, Red Bull
    4. Perez, Red Bull
    5. Hamilton, Mercedes
    6. Russell, Mercedes
    7. Stroll, Aston Martin
    8. Norris, McLaren
    9. Alonso, Alpine
    10. Bottas, Alfa Romeo

Liveblog

Sorteren
Houd onze website vannacht en zondag overdag in de gaten voor alle reacties en natuurlijk een verse F1-update.
Zondagavond om 20.00 uur zijn we terug met het liveverslag bij de Grand Prix van de Verenigde Staten.
Verstappen: "Ik had geen banden meer over. Het is prima. Morgen kunnen we weer snel zijn."
Leclerc gaat dus nog tien plekken naar achteren, Perez vijf. Dit betekent dat Sainz, Verstappen en Hamilton de top-drie wordt op de startopstelling.
Verstappen redt het niet... door de laatste sector blijft hij steken op P3. Wat P2 wordt door de straf van Leclerc.
De Monegask gaat twee tienden rapper dan zijn eerdere eerste sectortijd.
Perez opent met een paarse eerste sector, maar daar is Leclerc.
Verstappen gaat nog niet op z'n gas, dit in verband met verkeer voor z'n neus.
De rest van de mannen in de top-tien melden zich ook op de baan.
Verstappen heeft over zijn eerdere ronde geklaagd. Het verschil is ook wel heel groot naar Leclerc.
Verstappen gaat out of sync en nu al op verse softs naar buiten.
Verstappen staat vier tienden achter de tijd van Leclerc.
Russell kan het tempo niet bijbenen en noteert een zesde tijd.
Hamilton sluit aan op de derde stek, drie tienden achter Leclerc.
Perez sluit aan op P3, terwijl Hamilton een paarse tweede sector klokt.
Alonso heeft voorlopig de snelste tijd in de eerste sector in handen.

Door: Niels Dijksterhuis

Gepubliceerd: