Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

Moto2
Balaton Park
González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

"Een blije coureur rijdt snelle rondetijden": Bono over talent Antonelli

Formule 1
GP van Monaco
"Een blije coureur rijdt snelle rondetijden": Bono over talent Antonelli

BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

WEC
24 uur van Le Mans
BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Formule 1
GP van Monaco
Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Formule 1
GP van Monaco
Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

MotoGP
GP van Hongarije
Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

Domenicali zet deur voor terugkeer Duitse F1-race op kier

Als het aan F1-baas Stefano Domenicali ligt, keert de Formule 1 binnenkort weer terug naar Duitsland voor een Grand Prix.

Max Verstappen, Red Bull Racing RB15

Max Verstappen, Red Bull Racing RB15

Foto: Andy Hone / Motorsport Images

Het is alweer een tijdje geleden dat er voor het laatst een Formule 1 Grand Prix van Duitsland is verreden. In 2019 vertrok het circus uit Hockenheim en alleen vanwege de coronapandemie stond in 2020 een race op de Nürbürgring op het programma. Dit jaar is zodoende het vierde jaar op rij dat er geen GP voor het Duitse publiek wordt georganiseerd. In gesprek met Bild stelt FOM-directeur Stefano Domenicali dat er alles aan gedaan wordt om een terugkeer van de GP van Duitsland te bewerkstelligen.

"Duitsland was altijd een belangrijk onderdeel van onze kalender en behoort tot de motorsport- en automobieltraditie", begint de Italiaan in het Duitse medium. "Tegenwoordig hebben we helaas geen Grand Prix. Het is niet dat wij het niet willen, maar de situatie in Duitsland is veranderd. We zoeken nu de juiste partner met wie we er constructieve gesprekken over kunnen voeren."

De invloeden van Duitsland in de koningsklasse van de autosport zijn ook nu groot. Mercedes heeft een eigen fabrieksteam en levert daarnaast motoren aan Aston Martin, McLaren en Williams. Naast Mercedes is Audi ook druk bezig met het opzetten van een eigen fabrieksteam. Audi heeft Sauber overgenomen en zal vanaf 2026 met eigen naam op de grid verschijnen. "Audi komt in F1 en Mercedes is al jaren een sterk merk. We zoeken allemaal naar oplossingen, maar die hebben we nog niet gevonden. Het is onze opdracht om die te vinden", voegt Domenicali toe.

Een mogelijkheid voor een terugkeer van een GP in Duitsland is het zogeheten roulatiesysteem. Dat zou betekenen dat circuits het ene jaar wel, en het andere niet een race organiseren. Domenicali hoopt daarmee de Europese markt van genoeg races te kunnen voorzien. "In 2026 gaan we wat interessants zien. We zijn met andere organisatoren in gesprek om iets te bedenken en dat gaan we binnenkort bevestigd krijgen. In 2026 krijgen we een jaar waarin veel Europese Grands Prix komen. We hebben daar genoeg opties voor", legt hij uit.

Meer F1-nieuws:

Net binnen

Vorig artikel F1 Panel: Wat onze internationale journalisten zeggen over de keuze van Mercedes voor Antonelli
Volgend artikel F1-team Aston Martin trekt miljoenendeal over de streep

Beste reacties