Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1-update: Max Verstappen positief verrast door Red Bull in Monaco, wat maakt Ferrari zo sterk?

Formule 1
GP van Monaco
F1-update: Max Verstappen positief verrast door Red Bull in Monaco, wat maakt Ferrari zo sterk?

Waarom McLaren boete van FIA kreeg na VT2 in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Waarom McLaren boete van FIA kreeg na VT2 in Monaco

Bagnaia kraakt nieuw asfalt: "Hoop dat er niets gebeurt bij de start"

MotoGP
GP van Hongarije
Bagnaia kraakt nieuw asfalt: "Hoop dat er niets gebeurt bij de start"

Vasseur remt Ferrari-hype af: "Het is nog een lange weg naar de race"

Formule 1
GP van Monaco
Vasseur remt Ferrari-hype af: "Het is nog een lange weg naar de race"

Max Verstappen positief na vrijdag in Monaco: "We voelden ons vrij goed"

Formule 1
GP van Monaco
Max Verstappen positief na vrijdag in Monaco: "We voelden ons vrij goed"

Piastri slaat alarm na moeizame vrijdag: "Een seconde tekort"

Formule 1
GP van Monaco
Piastri slaat alarm na moeizame vrijdag: "Een seconde tekort"

Hadjar na crash: "Vertrouwen terug, nu Mercedes aanvallen"

Formule 1
GP van Monaco
Hadjar na crash: "Vertrouwen terug, nu Mercedes aanvallen"

Russell: "Ferrari is duidelijk het te kloppen team in Monaco"

Formule 1
GP van Monaco
Russell: "Ferrari is duidelijk het te kloppen team in Monaco"

Williams hoopt 'laaghangend fruit' mee te pakken in F1-race Australië

Williams staat er verrassend goed voor na de F1-trainingsdag in Australië. Teambaas James Vowles ziet het harde werken beloond worden.

Alex Albon, Williams

Het Formule 1-team van Williams keert terug op de baan waar het vorig jaar goed mis ging. Alexander Albon kletterde in de tweede vrije training dusdanig hard de vangrail in, dat zijn auto afgeschreven was voor de rest van het weekend. Logan Sargeant moest zijn auto afstaan aan de Thai en zat het weekend aan de zijlijn. Hoe anders is de situatie nu bij de formatie uit Grove. De FW47 ziet er sterk uit en met Carlos Sainz en Albon zijn er twee coureurs in dienst die bewezen snel zijn. Teambaas James Vowles is blij met de ommekeer en voelt een positieve sfeer bij zijn team.

"Dit team is door zoveel zware tijden heen gegaan en toen ik hier een paar jaar geleden binnenkwam kon ik het voelen. Ik weet dat ik normaal een man van de wetenschap ben, maar je kon voelen dat het team door veel is heengegaan, dat is nu niet meer het geval", verklaart Vowles tijdens de persconferentie in Melbourne. "En dan hebben we het nu nog niet eens over onze toekomst. Het is geweldig wat er nu gebeurt. Dit [de goede prestaties in Australië] is laaghangend fruit dat we onderweg meepakken. In Grove gebeuren geweldige dingen waar we de komende jaren van profiteren en we zien individuen die meegaan op dit momentum. Er is een positieve energie en daar zie je vandaag het resultaat van."

De persconferentie was tussen de trainingen in en in VT1 kwam Carlos Sainz met een tweede tijd hoog in de ranglijsten. Vowles wil echter nog niet te hard van stapel lopen. "Het is maar VT1, het is leuk om te zien, maar het is VT1. Laten we de kwalificaties en nog een paar races afwachten. Dat is ook de reden waarom ik de toekomst en onze eindbestemming continu voorhoud", aldus de Engelsman. 

Meer vertrouwen

Dat Williams er zo goed voor staat verraste enkelen binnen het team ook. Albon liet zich donderdag erover uit, hij zag dat de FW47 sneller was dan gedacht. Vowles had naar eigen zeggen wel al gezien dat de auto dit niveau kon aantikken. "We moeten nog een paar dingen bekijken, maar dit is waar we hadden gedacht waar we zouden staan. Alex had het erover en hij ziet het uit het perspectief van de coureur. Het geeft hen meer vertrouwen, meer dan afgelopen jaar", verklaart hij. "Formule 1 is een gek wereldje, er is geen silver bullet. Het is niet zo dat één ding de auto opeens laat werken."

Een van de dingen waar Williams nu van profiteert is de pushrod-ophanging aan de achterkant. Dat past beter bij de motor en versnellingsbak die het team afneemt van Mercedes. Vowles erkent dat het een onderdeel is, maar hij stelt dat het maar een minuscuul beetje helpt. Andere factoren zijn volgens hem belangrijker. "We hebben de afgelopen jaren onze tools en systemen op het gebied van vehicle dynamics en aerodynamica verbeterd en die combinatie zorgt ervoor dat de auto beter werkt. Het maakt het pakket effectiever en beter en beter", aldus de voormalig Mercedes-topman. "Er is dus niet een ding. Het is een optelsom van het team dat beter de sterke punten van elkaar in de samenwerking weet te vinden."

Net binnen

Vorig artikel Wie zitten er in het F1-team rondom Red Bull Racing-coureur Max Verstappen?
Volgend artikel Russell baalt van situatie bij Mercedes: "Toen gingen we nauwelijks sneller"

Beste reacties