Alonso start Chinese GP vanaf P3, maar: "Morgen tevreden met P7 of P8"
Fernando Alonso is tevreden met zijn derde startplek voor de Chinese Grand Prix, maar het tempo van zijn AMR24 valt tegen en hij is allang blij als hij de F1-race zondag in de top-tien eindigt.
Fernando Alonso ging met ietwat chagrijn de kwalificatie voor de Chinese Grand Prix in. De Spanjaard was vanochtend bezig aan een prima sprintrace, maar viel na een stevig duel met Carlos Sainz uit met schade aan zijn AMR24. De coureur van Aston Martin was ook nog eens 'under investigation' omdat hij in het duel met zijn landgenoot te roekeloos zou hebben gereden. Het leverde Alonso een zinloze tijdstraf van tien seconden en drie strafpunten op zijn race-licentie op.
Alonso zette zijn frustratie over die beslissing aan de kant en begon verbeten aan de kwalificatie en wist zich na een achtste plek in Q1, een zevende plaats in Q2 te verbeteren naar uiteindelijk P3 in Q3. "Ik ben erg blij. Ik was gisteren [tijdens de sprintkwalificatie] in de regen ook al derde en dacht toen dat het aan de speciale weersomstandigheden lag", blikt de Spanjaard terug. "Maar vandaag waren we in een volledig droge kwalificatie ook derde. In de kwalificatie zijn we al het hele seizoen erg sterk, maar het racetempo is nog steeds niet goed. We zagen vanochtend al dat we een groep auto's achter ons ophielden, dus dat moeten we verbeteren. Maar het is één stap tegelijk en ik ben nu vooral blij met mijn optreden van vandaag."
Hoewel het tempo van zijn auto Alonso in de race-omstandigheden dus wat in de steek laat, verwacht hij met een uitgekiende strategie en wat wijde ellebogen wat uit te kunnen richten. "We gaan ons best doen. Ik ben voor de anderen niet de makkelijkste tegenstander om te passeren. We zullen de druk er vol op moeten houden om een sterke race te hebben, maar ik denk dat het lastig wordt om twee Ferrari's en McLarens 57 ronden achter me te houden. Als het morgen P7 of P8 wordt dan ben ik ook tevreden met het verloop van dit weekend."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties