Albon waarschuwt F1-team Williams: "Kunnen niet ontspannen in 2025"
Alexander Albon waarschuwt Williams dat ze niet op hun lauweren kunnen rusten voor het F1-seizoen 2025, ook al hoeft het team niet nogmaals aan de slag met processen rond het ontwerp en de bouw van de auto.
Het afgelopen Formule 1-seizoen bleek een lastige voor Williams, dat aan het begin van 2024 kampte met een te zware auto die daardoor zo'n halve seconde per ronde extra verloor. Een van de hoofdoorzaken was het feit dat de formatie laat was begonnen met de bouw van de FW46, wat weer een gevolg was van het moderniseren van het assemblageproces. Zo werd afscheid genomen van een Excel-sheet met ruim 20.000 regels om de benodigde onderdelen voor de bolide op te sommen. Andere renstallen gebruikten daar al langer meer geavanceerde software voor. Nu die overstap is gemaakt, is er bij Williams vertrouwen dat dit proces niet nogmaals herhaald hoeft te worden en dat de FW47 vanaf het begin rond het minimumgewicht van 798 kilogram zit.
Op papier kan dat een welkome boost opleveren voor Williams, dat afgelopen seizoen negende werd bij de constructeurs. Toch waarschuwt Alexander Albon dat dit niet meteen betekent dat de prestaties ook daadwerkelijk beter worden. "Ik denk niet dat dit een jaar is waarin we ietwat ontspannen kunnen zijn of dat we kunnen denken dat het nu allemaal naar ons toe komt", zegt hij in een exclusief interview met Motorsport.com. "We moeten blijven pushen, en ervoor blijven zorgen dat we leren en onszelf kunnen aanpassen. We gaan komend seizoen tegenslagen tegenkomen, dat geldt voor ieder team. Hopelijk zijn we nu beter in staat om daarmee om te gaan."
Hoopvol gestemd door komst Sainz
Carlos Sainz, Williams FW46
Foto door: Zak Mauger / Motorsport Images
Wat Williams mogelijk wel een steuntje in de rug geeft, is de komst van Carlos Sainz als de nieuwe teamgenoot van Albon. De ervaren Spanjaard heeft zijn plekje bij Ferrari moeten afstaan aan Lewis Hamilton en vervolgt zijn loopbaan bij de renstal uit Grove. Ook Albon ziet zijn komst als een positief teken voor zijn werkgever, mede doordat Sainz kennis en ervaring uit zijn periode bij de Scuderia meeneemt naar het team. "Het wordt heel belangrijk dat Carlos komt en onderdeel wordt van het team. Zijn ervaring en zijn kennis vanuit Ferrari gaat ons enorm helpen", stelt Albon.
"Ik denk ook dat hij een goede teamleider is. Hij is welbespraakt en heel uitgesproken. Hij heeft ook een sterke achtergrond qua engineering, in die zin is hij goed. Dus hoe we met die informatie omgaan en hoe we dat kunnen toepassen op onze auto wordt ook heel belangrijk. We krijgen een sterke line-up. We hebben afgelopen jaar de nodige tegenslagen doorstaan en ik denk echter dat we daar veel van hebben geleerd. Ik kijk ernaar uit. Ik ben hoopvoller gestemd voor dit jaar dan voor het afgelopen jaar, simpelweg omdat ik zie dat we veel veranderd hebben. Nu we de meeste lessen geleerd hebben, kunnen we dat gebruiken richting het komende seizoen."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties