F1 Australië live: Volg de race met livetiming
Volg hier de F1 Grand Prix van Australië 2026 met live updates van onze F1-journalisten ter plaatse.
Op zaterdag gaf Mercedes zijn visitekaartje af aan de concurrentie door de eerste startrij voor de Grand Prix van Australië op te eisen - en dat met een flinke marge. George Russell mag van pole-position starten, voor Andrea Kimi Antonelli en Isack Hadjar. Max Verstappen moet vanuit de achterhoede komen na een mislukte kwalificatie: hij crashte in zijn eerste ronde in Q1.
Wie gaat er vandaag met de eerste zege vandoor in dit nieuwe F1-tijdperk? Om 05.00 uur Nederlandse tijd gaat de Grand Prix van Australië van start. De race duurt 58 ronden of maximaal twee uur. Via het liveblog van Motorsport.com houden we je op de hoogte van de baanactie en kun je de tussenstand bijhouden via onze livetiming.
Live standen
Stand
Liveblog
Russell nadert Leclerc weer, hij kijkt in bocht 11... maar de Ferrari-coureur verdedigt hard.
Vooraan kan Leclerc niet wegrijden bij Russell, die door de overtake kan aanhaken. Hamilton moet nu even iets afhaken bij de twee kemphanen.
Alonso had dus nog een goede start, maar hij zakt nu weer rap weg. Hij ligt nu veertiende, Verstappen doorgeschoven naar P12 en Albon naar P13.
Antonelli rekent nu af met Lindblad en neemt de vijfde plaats over, nu kan hij proberen te jagen op Hadjar.
Ook Hamilton is nu de Mercedes van Russell genaderd terwijl Antonelli van P7 naar P6 is gegaan ten koste van Norris.
Leclerc met overtake richting de Mercedes van Russell... en de Ferrari ligt weer op kop!
Nogal een chaotische start met veel inhaalacties zo, maar nu kunnen de coureurs iets meer in het ritme proberen te komen.
Over goede starts gesproken: Alonso heeft zeven plaatsen gewonnen en ligt op puntenkoers voor nu - als de Aston Martin de finish kan halen. Ook Sainz heeft zeven plaatsen goedgemaakt, zij het mede door de twee uitvallers voor de start van de race.
En het is nu Russell die de leiding weer overneemt van Leclerc!
En ondanks een batterij die niet meewerkt, heeft Verstappen enkele posities gewonnen: hij rijdt nu op P16. Overigens heeft Hülkenberg ook de start niet gehaald, net als Piastri.
Lindblad naar de derde plaats in de Racing Bulls, met en gewaagde actie ten opzichte van Hadjar... Maar Hamilton valt aan en neemt P3 nu over!
Het is een heel sterke start voor Leclerc! Hij vliegt naar de leiding, voorbij aan Russell en Antonelli is naar P7 gezakt!
Daar zijn de vijf lampen... en de Grand Prix van Australië is begonnen!
Verstappen lijkt op de boordradio te melden dat zijn batterij compleet leeg is. Dat wordt een bijzondere start dan.
Polesitter Russell heeft zijn plek ingenomen, het is nu wachten totdat Stroll helemaal achteraan op P22 stilstaat en dan kan de 'pre-start' beginnen.
Het wordt deze formatieronde belangrijk alles op temperatuur te krijgen, maar bovenal om straks op de startgrid zelf die turbodruk dus op te voeren zodat deze in een optimaal werkvenster zit. Als dat niet het geval is, kan dat zomaar posities kosten. En houd dan dus ook de Ferrari's in de gaten, die oogden sterk bij de proefstarts bij de testdagen in Bahrein.
Het is 15.00 uur lokale tijd en dus is de formatieronde begonnen op Albert Park.
De meeste coureurs beginnen vandaag op de mediumbanden: de volledige top-tien doet dat in ieder geval. Hülkenberg, Colapinto, Bottas en Verstappen beginnen op de harde banden. Alonso en Sainz op softs, de rest op mediums.
En we hebben deze race dus geen DRS meer als hulpmiddel, wel de 'overtake'. Hoe dat zit? Tussen bocht 13 en 14 zit een detectiepunt. Als een coureur daar binnen een seconde van de voorganger rijdt, krijgt hij de ronde daarop de beschikking over extra vermogen, een paar kilowatt meer. Om dat mogelijk te maken, mag er die ronde ook iets meer energie opgeslagen worden dan normaal. Hoe dit allemaal effect gaat hebben op de race zelf, gaan we straks merken.
Door de toch wat chaotische opbouw naar de start hebben we het nog niet over het weer gehad, maar bij deze: de zon schijnt volop in Melbourne, waar het 24 graden is met asfalttemperaturen van 37 graden. De kans op regen? 0 procent.
Het lijkt te maken hebben met wat we eerder al hebben gemeld: de Audi bereikte de startgrid niet helemaal op eigen kracht en werd het laatste beetje door de monteurs geduwd. Dat betekent dus dat hij vanuit de pitstraat zal moeten starten, dus hij zal dan niet van P11 vertrekken.
Overigens is de Audi van Hülkenberg naar de pitstraat geduwd, dat is geen goed teken voor de coureur die van P11 zou starten.
De strategie gaat natuurlijk ook afhangen van de banden die de coureurs over hebben, maar op basis daarvan lijkt de eenstopper met medium-hard de voorkeursstrategie te worden. Maar het is de start van een nieuw seizoen, een nieuw tijdperk en dus vermoeden we dat dit niet echt rechttoe rechtaan gaat worden voor de strategen...

Dan moeten we natuurlijk ook nog de mogelijke strategieën voor deze race van 58 ronden bespreken. Pirelli heeft vier optimale strategieën gedeeld, met - niet geheel verrassend - twee keer de eenstopper: medium-hard en soft-hard.
De tweestopper kan werken met medium-hard-medium of soft-medium-soft. Maar de coureurs moeten dan wel een verschil van ongeveer 21 seconden zien schoon te poetsen, want dat is hoe lang een pitstop hier in zijn geheel ongeveer duurt.

Voor de volledigheid nog de startopstelling voor deze Grand Prix van Australië. Dat is met de kanttekening dat P5 leeg blijft: Piastri is gecrasht tijdens de verkenningsronde en mist dus zijn thuisrace.
GRID
| Pos | Coureur | # | Chassis | Motor | Tijd | Banden | Km/u | |||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | |
63 | Mercedes | Mercedes |
1'18.518 |
241.992 | ||||
| 2 | |
12 | Mercedes | Mercedes |
+0.293 1'18.811 |
241.093 | ||||
| 3 | |
6 | Red Bull | Red Bull |
+0.785 1'19.303 |
239.597 | ||||
| 4 | |
16 | Ferrari | Ferrari |
+0.809 1'19.327 |
239.525 | ||||
| 5 | |
81 | McLaren | Mercedes |
+0.862 1'19.380 |
239.365 | ||||
| 6 | |
1 | McLaren | Mercedes |
+0.957 1'19.475 |
239.078 | ||||
| 7 | |
44 | Ferrari | Ferrari |
+0.960 1'19.478 |
239.069 | ||||
| 8 | |
30 | RB | Red Bull |
+1.476 1'19.994 |
237.527 | ||||
| 9 | |
41 | RB | Red Bull |
+2.729 1'21.247 |
233.864 | ||||
| 10 | |
5 | Audi | Audi |
|
|||||
| 11 | |
27 | Audi | Audi |
+1.785 1'20.303 |
236.613 | ||||
| 12 | |
87 | Haas | Ferrari |
+1.793 1'20.311 |
236.590 | ||||
| 13 | |
31 | Haas | Ferrari |
+1.973 1'20.491 |
236.061 | ||||
| 14 | |
10 | Alpine | Mercedes |
+1.983 1'20.501 |
236.031 | ||||
| 15 | |
23 | Williams | Mercedes |
+2.423 1'20.941 |
234.748 | ||||
| 16 | |
43 | Alpine | Mercedes |
+2.752 1'21.270 |
233.798 | ||||
| 17 | |
14 | Aston Martin | Honda |
+3.451 1'21.969 |
231.804 | ||||
| 18 | |
11 | Cadillac | Ferrari |
+4.087 1'22.605 |
230.019 | ||||
| 19 | |
77 | Cadillac | Ferrari |
+4.726 1'23.244 |
228.254 | ||||
| 20 | |
3 | Red Bull | Red Bull |
|
|||||
| 21 | |
55 | Williams | Mercedes |
|
|||||
| 22 | |
18 | Aston Martin | Honda |
|
|||||
| Volledige uitslag | ||||||||||
En over de start gesproken: de procedure is aangepast voor dit raceweekend en waarschijnlijk ook wel de rest van het seizoen. Lang verhaal kort: door het verdwijnen van de MGU-H moet de turbodruk vanaf dit jaar opgevoerd worden middels uitlaatgassen van de interne verbrandingsmotor. Dat proces kost tijd, zo'n tien seconden.
Daarop is besloten een 'pre-start' toe te voegen: voor de normale startprocedure zal er vijf seconden lang een blauwe lamp schijnen op de startgrid, dit biedt de coureurs de kans de turbodruk op te voeren en toeren te maken. Daarna begint de normale procedure - het aan- en uitzetten van de vijf rode lampen - en zo krijgen dus alle coureurs op de grid in ieder geval tien seconden de tijd om de turbodruk op te voeren.
Het is ook de vraag hoe de start zal verlopen. Veel coureurs hebben aangegeven chaos te verwachten bij de eerste start met de nieuwe auto's. Het grootste vraagteken is of iedereen veilig weg kan rijden. We hebben bij de testdagen ook al gezien hoe sommige coureurs in de anti-stall terechtkwamen en dat kan flink wat posities kosten. De start wordt crucialer dan voorgaande jaren, dat lijkt wel zeker.
Het wordt hoe dan ook een interessante race. We mogen immers wel stellen dat er na de kwalificatie een soort kater heerste in de F1-paddock, met veel coureurs die hun onvrede uitten over de nieuwe auto's van 2026. In de kwalificatie was immers duidelijk te zien en horen dat coureurs niet voluit reden omdat zij de batterij moesten opladen, wat leidde tot lift and coasten en superclipping tijdens een kwalificatieronde.
Onder meer Norris en Stroll staken hun mening over de auto's niet onder stoelen of banken. De rijdersbriefing van vrijdag leverde ook al bijzondere taferelen op, met naar verluidt veel kritiek van coureurs op de auto's.
De Audi van Hülkenberg kon de startgrid nog niet helemaal op eigen kracht bereiken, maar is door de monteurs nu alsnog opgepikt en naar zijn elfde startplek geduwd. Het is echter de vraag of het team daarbij de juiste regels heeft nageleefd: de stewards merken op dat er mogelijk een overtreding van de startprocedure heeft plaatsgevonden.
Boost, overtake, superclipping... Het belooft een race te worden van de vele nieuwe termen. Als je wil weten wat de belangrijkste termen betekenen: pak onderstaand overzicht erbij en dan is het allemaal hopelijk iets duidelijker.
Zo blijft de vijfde startplek dus leeg na de crash van Piastri. De rest van het veld lijkt zonder problemen naar de grid te zijn gereden.
Teamgenoot Norris vroeg het team nog even om uitleg. Die luidde als volgt: Piastri raakte de kerbstone op het moment dat hij opschakelde. Hoe dan ook zeer opmerkelijk en pijnlijk voor de thuisheld. Het levert ook wel opruimwerkzaamheden op in bocht 4.
Wat gebeurde daar dan? Op de exit van bocht 4 verliest hij volledig de controle over de McLaren. We horen op de onboard veel wielspin en hij raakte de kerbstone wel een beetje, maar het is een kleine fout met heel grote gevolgen, want die auto is behoorlijk stuk en hij zal niet van start kunnen gaan in zijn thuisrace.
Wauw! We hebben een uitvaller voordat de race is begonnen! Het is... thuisheld Oscar Piastri! Hij is gecrasht tijdens de verkenningsronde!
Dan komen we weer terug op de kwalificatie, met name die van Verstappen. Hij maakte zich op voor zijn eerste ronde in Q1, maar de achterkant sloeg vast onder het remmen voor bocht 1 en hij vloog van de baan. Het was meteen einde kwalificatie, maar Verstappen was wel in orde na zijn crash - dat is het belangrijkste.
Nog veertig minuten tot aan de start van de race in Melbourne en dus is de pitstraat geopend voor de zogenaamde verkenningsronden. Coureurs zullen hun weg naar de startgrid moeten vinden, het is voor iedereen te hopen dat het zonder problemen verloopt.
We hebben vandaag drie coureurs op de startgrid staan die gisteren na de kwalificatie bij de FIA hebben moeten vragen om toestemming om deel te nemen aan de race. Max Verstappen, Carlos Sainz en Lance Stroll kwamen niet tot een rondetijd in de kwalificatie en voldeden niet aan de 107-procentsregel, maar hebben wel allemaal toestemming gekregen om vandaag te starten. Verstappen start van P20, voor Sainz en Stroll.
Voor wie de kwalificatie van zaterdag heeft gemist, hebben we nog het verslag om terug te lezen zodat je helemaal bij bent:
Door: Laurens Stade