Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Waarom Di Resta op 'veel gevechten' in 24 uur van Le Mans rekent

WEC
24 uur van Le Mans
Waarom Di Resta op 'veel gevechten' in 24 uur van Le Mans rekent

F1 Barcelona 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?

F1 Barcelona 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

F1-update: Verstappen niet tevreden in Barcelona, Wolff reageert op verrassend Red Bull-nieuws

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1-update: Verstappen niet tevreden in Barcelona, Wolff reageert op verrassend Red Bull-nieuws

Norris ziet duidelijke vooruitgang in Barcelona: "Auto werkt beter"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Norris ziet duidelijke vooruitgang in Barcelona: "Auto werkt beter"

Antonelli waarschuwt: "Kwalificatie wordt niet makkelijk"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Antonelli waarschuwt: "Kwalificatie wordt niet makkelijk"

Max Verstappen somber: "Red Bull komt hier overal tekort"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Max Verstappen somber: "Red Bull komt hier overal tekort"

Ferrari voorziet 499P Hypercar van grote update voor 2027

WEC
24 uur van Le Mans
Ferrari voorziet 499P Hypercar van grote update voor 2027

Álex Márquez ziet fabrieksmotor in 2026 als 'beloning' voor Gresini

Álex Márquez gelooft dat het krijgen van een fabrieksmotor van Ducati in de MotoGP meer een beloning is voor Gresini dan voor hemzelf.

Alex Marquez, Gresini Racing

Foto: Gold and Goose Photography / LAT Images / via Getty Images

Vorige week werd aangekondigd dat Ducati zijn toewijzing van fabriek-motoren zal uitbreiden van drie naar vier voor het seizoen 2026, waarbij zowel Gresini als VR46 elk één motor van de nieuwste specificatie ontvangen, naast de twee motoren die voor het fabrieksteam gereserveerd zijn. Dit is de eerste keer in de geschiedenis dat Gresini een fabrieksmotor krijgt sinds het team in 2022 zijn samenwerking met Aprilia beëindigde en een onafhankelijk team werd.

In de afgelopen vier jaar was Gresini het meest 'onafhankelijke' van de satellietteams van Ducati, met weinig steun van Borgo Panigale. Desondanks heeft het team enorme successen behaald, waarbij Álex Márquez' overwinning in de Grand Prix van Catalonië de tiende zege van het team met Ducati markeerde. Márquez, die volgend jaar dezelfde GP26-spec zal rijden als onderdeel van het contract, zei dat het team, opgericht door de overleden Fausto Gresini, geprezen moet worden voor wat het heeft bereikt in MotoGP met beperkte middelen.

"Ik ben heel enthousiast. Ik denk dat het een beloning is voor het team", zegt Márquez. "Als je kijkt naar de geschiedenis, in het eerste jaar met Enea [Bastianini], het tweede jaar met mij en Diggia [Fabio di Giannantonio] die een race wint, later met Marc, en dit jaar met mij [heeft het veel succes behaald]. Het is zo ongelooflijk wat een klein team kan doen, want vaak in de paddock krijgt Gresini niet het respect dat het verdient. Ze zijn een geweldig team. Dus het is echt goed nieuws, echt goed om te horen van het team."

Álex Márquez is blij met de upgrade naar de fabrieksmotor in 2026.

Álex Márquez is blij met de upgrade naar de fabrieksmotor in 2026.

Foto door: Gold and Goose Photography / LAT Images / via Getty Images

Meer verantwoordelijkheid

Toen in juni 2024 werd onthuld dat Pramac Ducati na twintig jaar zou verlaten, was het Valentino Rossi's team dat profiteerde van de verandering, met Fabio di Giannantonio die de derde en laatste GP25 voor 2025 kreeg. Dit betekende dat Gresini het enige Ducati-team op de grid dit jaar was dat geen fabrieksuitrusting had. Hoewel de status van VR46 binnen Ducati in 2026 ongewijzigd blijft, zal de status van Gresini worden opgewaardeerd, met Álex Márquez die dezelfde motor ontvangt als Di Giannantonio en de fabrieksduo's Marc Márquez en Francesco Bagnaia.

De jongere Márquez gaf toe dat er volgend jaar meer verantwoordelijkheid op Gresini zal rusten, maar hij kijkt ernaar uit om op meer gelijke voet te staan met het fabrieksteam. "We weten dat we in veel dingen meer verantwoordelijkheid zullen hebben, maar het is echt goed om te zien en te weten dat we die fabrieksmotor zullen hebben om mee te werken, en om dezelfde dingen te hebben als het fabrieksteam", aldus Márquez. "Vooral de tests zullen behoorlijk veranderen. Gedurende het weekend moet je je prioriteit ook leggen bij de prestaties, niet om veel dingen uit te proberen. Maar het is waar dat we in sommige weekenden één nieuw item of een nieuw onderdeel zullen hebben dat we moeten proberen, maar uiteindelijk moeten we niet de prioriteit verliezen, en dat is de performance."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Bagnaia heeft MotoGP-seizoen 2025 'weggegooid': "Maar kon er weinig aan doen"
Volgend artikel Bagnaia voor Martín in eerste MotoGP-training voor Japanse GP

Beste reacties