Max Verstappen deelt ideaalplaatje voor toekomst Formule 1
Max Verstappen stelt dat F1 op termijn naar een verdeling van ongeveer 80-20 moet, tachtig procent verbrandingsmotor en twintig procent elektrisch vermogen. Voor volgend jaar is er in zijn optiek een tussenoplossing nodig.
Autosport
Lees meer achtergrondverhalen, analyses en exclusieve content op Autosport!
Dat Max Verstappen geen groot fan is van het huidige reglement, mag inmiddels geen verrassing meer heten. De Nederlander uitte zijn zorgen bijna drie jaar geleden – tijdens de Oostenrijkse Grand Prix van 2023 – voor het eerst en bleek begin dit jaar nog dezelfde mening toegedaan.
Verstappen noemde de huidige motorformule in Bahrein "Formule E op steroïden" en herhaalde zijn mening in Australië en China nog eens. Daarna is het in de publiciteit stiller gebleven, ook omdat de FIA en Formule 1 hebben meegedeeld dat het constructiever zou zijn om achter de schermen gesprekken te voeren over mogelijke verbeteringen.
Verstappens mening onveranderd ondanks progressie Red Bull
In Miami is er wat betreft die verbeteringen een eerste stap gezet. Het beeld oogde in Florida iets natuurlijker dan voor de lentestop, al hebben meerdere coureurs benadrukt dat dit vooral met het circuit te maken had. Zo vertelde Lando Norris dat het jojo-racen absoluut nog niet weg is – wat overigens ook niet de insteek van de aanpassingen was – en voegde teamgenoot Oscar Piastri toe dat de closing speeds bij vlagen nog altijd "enorm" zijn.
Ook Lando Norris is nog niet helemaal tevreden over de 2026-auto's.
Foto door: Ryan Pierse / Getty Images
Verstappen is eveneens van mening dat het product fundamenteel niet is veranderd, zelfs niet voor de kwalificatie, waarvoor de harvesting-limiet is verlaagd. Op de vraag van Motorsport.com of het door de tweaks weer iets vermakelijker is geworden voor Verstappen, reageert hij: "Nee, de regels die ze hier hebben aangepast maken niet zoveel uit voor het algemene rijplezier."
De mening van Verstappen is ook niet veranderd doordat Red Bull nu weer een stuk competitiever oogt. De viervoudig wereldkampioen heeft altijd laten weten dat beide dingen – het competitieve plaatje en zijn mening over het reglement – los van elkaar staan en dat blijft zo. "De kritiek op de reglementen blijft hetzelfde. Want het maakt niet uit als ik tweede of achtste sta. Voor mezelf is dit qua rijgevoel natuurlijk wel wat fijner, alleen moet het met de regels nog steeds worden opgelost."
Max Verstappen, Red Bull Racing
Foto door: CHANDAN KHANNA / AFP via Getty Images
Eén van de voornaamste dingen die moet worden verholpen is wat Norris tijdens de zaterdagse persconferentie in Miami aan de kaak stelde: coureurs worden nog steeds gestraft als ze sneller proberen te gaan in de bochten. Sneller door een bepaalde bocht gaan, kan namelijk betekenen dat er een prijs voor wordt betaald op een volgend recht stuk, omdat er minder energie beschikbaar is.
"Dat is natuurlijk nog steeds wel raar", reageert Verstappen. "Je hebt nog steeds dat als je bepaalde bochten meer op het gas zit, dat het je dan afremt op het rechte stuk. Daar moeten we echt vanaf." Het straft coureurs die graag de limiet opzoeken, en in algemene alle coureurs als ze in Q3 meer proberen te riskeren om zoveel mogelijk snelheid door de bochten mee te nemen. Precies daar heeft Ferrari-coureur Charles Leclerc zich ook al meermaals over uitgelaten.
Verstappen pleit voor 80-20 verdeling in de toekomst
In de paddock lijkt er consensus dat er meer veranderingen nodig zijn, al blijven de vervolgvragen hoe en wanneer. Wat betreft dat laatste denkt Verstappen niet dat de situatie dit jaar nog te redden valt. "Dat wordt lastig, zeker op bepaalde circuits. Maar hopelijk dat ze voor volgend jaar wel een stap kunnen zetten. Meer motorvermogen en minder batterijvermogen, dan heb je dat al voor elkaar."
Die verdeling is momenteel ongeveer 55 procent van de verbrandingsmotor en 45 procent elektrisch vermogen, maar Verstappen ziet daar het liefst een rigoureuze verandering in komen. "We moeten gewoon een beetje weg van die 55-45 verdeling. We moeten weer een beetje terug naar hoe het onder het vorige reglement was als hybride, minimaal dat. Als je op 75 à 80 procent verbrandingsmotor zit, als we daarnaar terug kunnen gaan, dan zou dat al heel veel helpen."
Verstappen weet echter ook dat dit een kwestie van geduld wordt. In de paddock lijken de geesten steeds meer rijp voor een V8 op duurzame brandstoffen met een kleinere elektrische component. FIA-president Mohammed Ben Sulayem zei in Miami zelf dat het zover gaat komen en slechts een kwestie van tijd is. "Ja, maar dat gaat natuurlijk nog wel even duren," reageert Verstappen. De vraag luidt of de Nederlander tegen die tijd nog wel van de partij is, omdat hij al heeft aangegeven niet tot zijn veertigste in de Formule 1 te blijven racen. "Ja, maar dat zien we dan vanzelf wel."
Waar Verstappen motorisch graag vergaande veranderingen ziet, is er wel een lichtpuntje: hij voegt namelijk toe dat het huidige chassis een best aardig uitgangspunt is. "De auto zelf is op zich wel prima. Daar kun je wel redelijk mee racen. Alleen we moeten dus weg van die 55-45 verdeling."
Het moet in Verstappens optiek in twee stappen gebeuren: volgend jaar door aanpassingen aan het huidige reglement door te voeren en dan op de langere termijn met een V8. Waar dat laatste best reëel lijkt, heeft de FIA afgelopen week al concrete stappen ondernomen op dat laatste vlak - met 50kW meer ICE-vermogen en minder elektrisch vermogen voor volgend jaar. Verschillende teams hadden in Miami laten weten dat ze eventuele aanpassingen voor 2027 deze maand al willen weten, zeker als er naar de fuel flow wordt gekeken en een grotere brandstoftank nodig is – wat aanpassingen aan het chassis zou vergen.
Volgens Verstappen was dat echter vooral politiek. "Ja, die dingen voor de tank zijn echt heel makkelijk op te lossen. Het gaat meer om de bepaalde onderdelen in de motor, maar dat is altijd een politiek verhaal, omdat iedereen altijd denkt dat ze ergens een voordeel hebben of niet. Maar ik denk gewoon aan hoe we de sport beter kunnen maken. Het moet niet zo zijn dat als je langer vol gas gaat door een bocht, waar je tijd wint, dat je dan gestraft wordt op het rechte stuk. Daar moeten we vanaf."
In Verstappens optiek gebeurt dat idealiter al in 2027, waarna het nieuwe reglement – eventueel met een eerdere invoering ervan – structureel die kant op moet gaan.
Bekijk: F1-update: Red Bulls strategie met Verstappen en de zware tijdstraf voor Leclerc uitgelegd
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties