Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

WEC
24 uur van Le Mans
BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Formule 1
GP van Monaco
Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Formule 1
GP van Monaco
Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

MotoGP
GP van Hongarije
Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

Toyota demonstreert waterstofprototype tijdens Le Mans-weekend

WEC
24 uur van Le Mans
Toyota demonstreert waterstofprototype tijdens Le Mans-weekend

Van nieuwe rug tot eerste rij: Wat zit er achter Max Verstappens snelheid in Monaco?

Formule 1
GP van Monaco
Van nieuwe rug tot eerste rij: Wat zit er achter Max Verstappens snelheid in Monaco?

Hamilton: F1-stewards 'proberen me te stoppen' met straffen

Lewis Hamilton heeft vraagtekens bij de dubbele tijdstraf die hij aangesmeerd kreeg tijdens de Formule 1 Grand Prix van Rusland. Volgens Hamilton proberen de stewards van de FIA hem af te stoppen.

Lewis Hamilton, Mercedes F1 W11

Hamilton maakte voor de race oefenstarts, maar deed dat niet in de toegelaten zone. De stewards stelden nog voor de start een onderzoek in. Tijdens de race kwam het verdict: twee keer vijf seconden tijdstraf en een strafpunt bij op de licentie, waardoor leider Hamilton een kans op de zege verloor en derde werd.

Lees ook:

Teamgenoot Valtteri Bottas won voor Max Verstappen en Hamilton de race en maakt mede dankzij een extra punt voor de snelste ronde elf punten goed in de stand. Hamilton was na afloop bijzonder ontevreden over zijn straf, die hij tijdens de wedstrijd zelf al “ridicuul” noemde. “Ik moet terugkijken naar wat ik heb misdaan en wat de reglementen zeggen, maar ik ben er vrij zeker van dat niemand ooit twee straffen van vijf seconden heeft gekregen voor iets ridicuuls als dit”, stelde Hamilton voor de camera van Sky Sports F1. “Ik heb niemand in gevaar gebracht en heb dit al op een miljoen circuits gedaan en dat werd nooit in vraag gesteld. maar het is wat het is.”

Hamilton komt ook tot op twee strafpunten van een schorsing, een benarde situatie die zal duren tot hij weer strafpunten kwijtspeelt na de Turkse Grand Prix van half november. Volgens Hamilton is de straf in ieder geval te zwaar. "Natuurlijk, maar dat was te verwachten”, vervolgt de zesvoudige wereldkampioen. “Ze proberen me af te stoppen, niet? Maar dat is oké. Ik moet gewoon mijn hoofd erbij houden en blijven werken. Dan zullen we zien wat er gebeurt.”

Hamilton zat de tijdstraf uit tijdens zijn eerste en enige pitstop, die er vroeger kwam dan die van de concurrentie. Dat moest ook wel, omdat hij in tegenstelling tot Bottas en Verstappen op de zachtere banden moest starten, al wilde Hamilton liever nog langer door. “Het plan was om in die ronde [16] te stoppen, maar ik probeerde zover mogelijk te gaan. Ik denk echter niet dat het veel veranderd zou hebben. Ik heb het op die zachte banden best goed gedaan. Ik moet er de volgende keer gewoon voor zorgen dat ik me niet meer in die positie bevind."

 

UPDATE: Hamilton is strafpunten weer kwijt

De stewards van de Formule 1 zijn na de Grand Prix van Rusland van mening veranderd. Lewis Hamilton is zijn twee strafpunten weer kwijt. In de plaats krijg zijn Mercedes-team een boete.

Lees ook:

 

Net binnen

Vorig artikel Verstappen tevreden: "Blij met deze tweede plek na uitvalbeurten"
Volgend artikel Verstappen: "Hamilton zwaar gestraft met extra punten op licentie"

Beste reacties