Formule 1 vertrekt na 2026 uit Nederland: Dutch GP stopt
De organisatie heeft met Formula One Management een contractverlenging van één seizoen uitonderhandeld, maar na 2026 valt definitief het doek voor de race in Zandvoort.
Nico Hulkenberg, Haas VF-24
Foto: Sam Bloxham / Motorsport Images
Al langere tijd was de toekomst van de Dutch Grand Prix onzeker, het huidige contract loopt na de editie van 2025 af. De Telegraaf meldt dat er na die editie nog één race bijkomt, maar dat het daarna gedaan is met Formule 1 in Nederland.
De Formule 1 keerde in 2021, na 36 jaar afwezigheid, terug op Circuit Zandvoort. In eerste instantie voor drie jaar tot en met 2023, maar al eind 2022 werd het contract met nog eens twee jaar (2024 en 2025) verlengd. De afgelopen maanden is er druk onderhandeld tussen de organisatoren van de race in de duinen en FOM. Daarbij was de financiering van het evenement een heet hangijzer. Directeur Robert van Overdijk gaf onder meer tegen Motorsport.com aan dat onder andere de kabinetsplannen om het BTW-tarief voor tickets te verhogen, onzeker werd om de financiering rond te krijgen. "We willen gewoon de markt consulteren", lichtte Van Overdijk in juli toe. "Je wil voelen richting 2025 hoe de animo bij de fans is en hoe de animo bij het bedrijfsleven is. En tegen die tijd kunnen we ook zien hoe de overheid daadwerkelijk omgaat met de BTW-verhoging van 9 naar 21 procent. We zitten pas in 2024. Niemand weet hoe de wereld eruitziet in 2026, maar je wil er wel een duidelijk gevoel bij hebben voordat je een handtekening zet onder een nieuw contract."
In tegenstelling tot andere Grands Prix, moet de race in Zandvoort het doen zonder overheidssteun en dat maakt de situatie nog een tikkeltje lastiger. "Het lijkt heel vanzelfsprekend dat je zo'n wereldevenement in Nederland organiseert, maar dat is niet het geval", vervolgde Van Overdijk in juli. "Als je kijkt naar in welke wereldsteden er geracet wordt en hoe de overheden vaak bijspringen - in bijna alle landen behalve bij Silverstone en bij ons - dan snap je dat het niet zomaar gezegd is dat je een evenement van deze schaal tot in lengte van dagen kan blijven organiseren. Zeker als je met drie private partijen bent [behalve Circuit Zandvoort zitten ook sportmarketingbureaus Sportvibes en TIG Sports achter de Dutch Grand Prix], moet je er zeker van zijn dat het levensvatbaar is voor de lange termijn. En dat zijn we nu nog niet."
Van Overdijk gaf aan dat er rond de start van de kaartverkoop van de editie van 2025 – die begon afgelopen augustus – meer duidelijkheid zou komen over de animo voor die race en dus ook voor de mogelijke races daarna. "Wat er dan gebeurt, zal voor ons best een moment zijn waar we iets uit kunnen halen qua verwachtingen voor 2026."
Om de Dutch GP te redden kwamen meerdere scenario's op tafel. Zo werd onder andere een roulatiesysteem met de Grand Prix van België op Spa-Francorchamps besproken. De twee races zouden elkaar dan jaarlijks afwisselen. Nu is dus gekozen voor een contractverlenging van één jaar en daarna wordt het stil in de Noord-Hollandse duinen.
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties