Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

Moto2
Balaton Park
González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

"Een blije coureur rijdt snelle rondetijden": Bono over talent Antonelli

Formule 1
GP van Monaco
"Een blije coureur rijdt snelle rondetijden": Bono over talent Antonelli

BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

WEC
24 uur van Le Mans
BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Formule 1
GP van Monaco
Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Formule 1
GP van Monaco
Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

MotoGP
GP van Hongarije
Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

FIA wimpelt kritiek op uitloopstrook Hockenheim af

Formule 1-racedirecteur Michael Masi is van mening dat er niets mis is met de controversiële uitloopstrook op Hockenheim, waar normaal gesproken dragracers gebruik van maken. Het spekgladde gedeelte in de laatste bocht zorgde voor veel crashes tijdens de Duitse Grand Prix, nadat coureurs te wijd gingen in de voorlaatste bocht.

Charles Leclerc, Ferrari SF90

Leclerc was een van de coureurs die in de problemen raakte toen hij moest uitwijken naar het oppervlak en alle grip verloor. Hij lag er op dat moment goed bij in de race en maakte zelfs kans op de overwinning, gezien de reeks fouten van Lewis Hamilton niet veel later. Door het vele water dat erop lag, kon hij niet meer terug de baan opsturen en gleed hij rechtstreeks de muur in.

Lees ook:

Lewis Hamilton en Nico Hulkenberg crashten ook allebei op hetzelfde punt, maar de vijfvoudig kampioen had het geluk door te kunnen rijden. Carlos Sainz, Kimi Raikkonen en Lando Norris hadden er ook alle drie een incident. Normaal gesproken wordt het gedeelte gebruikt voor dragraces, waardoor er meer regenwater op blijft liggen in tegenstelling tot de rest van de baan.

Masi was zich bewust van de zorgen die de coureurs hebben geuit. Na de race voerde hij een inspectie uit, maar zei hij dat er geen verschil was met andere uitloopstroken. "De 'drag strip' was gewoon in orde. We hebben er eerder al naar gekeken en na de race ook, toen het water erop lag. Zelfs Sebastian [Vettel] heeft gezegd dat het normaal gesproken een van de plekken op het circuit is waar je de meeste grip hebt. Het is niet anders dan de overige geverfde uitloopstroken. Het is gewoon zo dat als er water op ligt, je van alles kan proberen met antislipverf, maar het nog steeds gladder is dan ongeverfd asfalt."

Op de vraag of de boodschap voor de coureurs daarmee was dat ze niet te veel van het circuit af konden gaan, antwoordde hij: "Correct. Het worden niet voor niets track limit controls genoemd." De kritiek op de drag strip - Leclerc noemde het "onacceptabel" - kwam voor Masi als een verrassing, gezien de F1-rijders volgens hem doorgaans meer open staan voor uitloopgebieden die fouten afstraffen. "Ze kunnen zeggen dat het te gevaarlijk is, maar om de race in Oostenrijk ter vergelijking te gebruiken, ze hadden er daar vrede mee. Zelfs al had dat circuit hobbels en meer dan dat. Het straft fouten af en dat gebeurde hier ook net zo. We zagen de andere implementatie die we moesten doen wat betreft bocht één met de track limits aan de zijkant", aldus Masi.

De race-directeur geeft aan dat de coureurs een duidelijke unanieme visie hebben afgegeven over de track limits. "Je balanceert tot op zekere hoogte, maar ere wie ere toekomt, alle twintig coureurs zijn erg consistent in hun visie dat als ze van de baan afrijden er consequenties moeten zijn."

Met medewerking van Jonathan Noble

Net binnen

Vorig artikel Albon wilde niet met Hamilton vechten tijdens Duitse GP
Volgend artikel Villeneuve analyseert Duitse GP: Verstappen reed als een kampioen

Beste reacties