Martin kraakt stewards na straf: "Kozen voor makkelijke oplossing"
Jorge Martin is het niet eens met de long lap-penalty die hij tijdens de Grand Prix van Oostenrijk moest inlossen. De Spanjaard kreeg die straf voor zijn aandeel in de startcrash tijdens de sprintrace op zaterdag, al vindt hij zelf dat de stewards hiermee vooral voor de "makkelijke oplossing" hebben gekozen.
Tijdens de sprintrace van de MotoGP in Oostenrijk raakte Jorge Martin betrokken bij de startcrash, die voor Johann Zarco, Marco Bezzecchi en Miguel Oliveira tot een val en een uitvalbeurt leidde. De stewards besloten om het voorval pas na de korte race te onderzoeken, waarbij geoordeeld werd dat Martin de aanstichter van het geheel was. Zijn derde plek uit de sprintrace bleef weliswaar staan, maar wel moest de Pramac Ducati-coureur op zondag een long lap-penalty inlossen op de Red Bull Ring. Na een solide start vanaf de twaalfde plek loste hij die in de vierde ronde in, waarbij hij werd teruggeworpen naar de dertiende positie. Uiteindelijk knokte Martin zich nog terug naar de zevende plaats aan de finish.
Na de sprintrace in Spielberg vond Martin al dat hem geen blaam trof voor de startcrash en na de race op zondag herhaalde hij dat standpunt. "Nee, ik heb het inmiddels al vaak teruggezien", antwoordde hij na een vraag of hij het eens was met de straf. "Ik heb met veel coureurs, Randy Mamola en veel journalisten gesproken. Als je het keer op keer bekijkt, begrijp je dat het niet mijn fout was. Het was een samenloop van omstandigheden dat dit op deze manier gebeurde. In de Grand Prix zagen we agressievere acties van een andere coureur, maar daar gebeurde niets mee."
Waar Martin vooral van baalde, was het feit dat de stewards niet in staat waren om al tijdens de sprintrace met een straf te komen. "Het is heel jammer dat je de straf moet inlossen in de hoofdrace, die veel belangrijker is", vervolgde de Spanjaard, die door zijn zevende plek in de Oostenrijkse GP nog verder achteropraakte in de strijd om de wereldtitel. "Als je meedoet in de strijd om het kampioenschap, dan is dit funest voor je kansen. Het enige wat de stewards moesten doen was iemand een straf geven en iemand bestraffen voor de actie. Daarbij hebben ze voor de makkelijke oplossing gekozen."
Martin begon als nummer twee in de titelstrijd aan het raceweekend op de Red Bull Ring en die positie heeft hij ook behouden, maar het verschil met WK-leider Francesco Bagnaia is flink opgelopen. De fabriekscoureur van Ducati won zowel de sprintrace als de Grand Prix en breidde zijn marge uit naar 62 punten. Marco Bezzecchi is de nummer drie: hij staat nog altijd zes punten achter Martin.
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties