Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Wanneer is de volgende F1-race? De volledige kalender voor 2026

Formule 1
Wanneer is de volgende F1-race? De volledige kalender voor 2026

IndyCar: VeeKay rijdt in St. Louis naar beste seizoensprestatie

IndyCar
Madison
IndyCar: VeeKay rijdt in St. Louis naar beste seizoensprestatie

24 uur van Le Mans 2026: Tijdschema, live kijken, Nederlanders en meer

WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans 2026: Tijdschema, live kijken, Nederlanders en meer

Russell na sprintpole in Canada: "Nooit aan mezelf getwijfeld"

George Russell heeft na een moeizamere periode teruggeslagen met een sprintpole in Canada. De Mercedes F1-coureur benadrukte na afloop dat hij ondanks de kritiek en tegenvallers nooit aan zichzelf heeft getwijfeld.

George Russell, Mercedes

Foto: Sam Bloxham / LAT Images via Getty Images

George Russell kende vrijdag een droomstart van het Grand Prix-weekend in Canada door pole-position te pakken voor de sprintrace. De Brit was op het Circuit Gilles Villeneuve nipt sneller dan teamgenoot Andrea Kimi Antonelli, waardoor Mercedes de volledige eerste startrij opeiste. Na een lastigere periode deed het resultaat Russell zichtbaar goed.

Lees ook:

"Het voelt natuurlijk geweldig na een lastig Miami-weekend, maar ik heb nooit aan mezelf getwijfeld", vertelde Russell na afloop van de sprintkwalificatie aan Sky Sports. "Ik weet wat ik kan. Miami was een beetje een geval apart."

Russell genoot zichtbaar van de omstandigheden in Montréal, waar het asfalt veel grip bood en de Mercedes goed tot leven kwam. "Dit is een geweldig circuit. Het voelt alsof je hier echt met een Formule 1-auto rijdt, zoals het hoort. Ik ben blij dat alles vandaag samenkwam."

Naast de sterke ronde van Russell speelde ook het nieuwe updatepakket van Mercedes een belangrijke rol. De Brit bevestigde dat de upgrades volgens plan werken en dat het team daarmee een stap vooruit heeft gezet ten opzichte van de concurrentie. "De update voelt absoluut goed aan", legde Russell uit. "Het team heeft fantastisch werk geleverd om dit pakket hier te krijgen. In Miami zagen we al dat McLaren erg dichtbij zat en Ferrari ook niet ver weg was. Op een circuit als dit komt onze auto echt tot zijn recht."

Mercedes maakte eerder dit seizoen al indruk tijdens kwalificaties, maar kende problemen bij de starts en in de openingsfases van de races. Russell blijft daarom voorzichtig optimistisch richting de sprintrace van zaterdag. "We boeken vooruitgang, maar het zijn kleine stapjes", zei hij over de starts van Mercedes. "Ik ga hier niet staan en zeggen dat we morgen probleemloos vanaf P1 en P2 wegrijden. Dat hoop ik natuurlijk wel."

Toen Russell hoorde dat Lando Norris als derde start, verwees hij direct naar de sterke starts van McLaren dit seizoen. "McLaren maakt meestal erg goede starts. We zullen het morgen zien, maar dit was in ieder geval een goede eerste dag."

George Russell start de sprintrace in Canada van pole.

George Russell start de sprintrace in Canada van pole.

Foto door: Sam Bloxham / LAT Images via Getty Images

'Best slecht'

Antonelli hield ondanks zijn tweede plaats gemengde gevoelens over aan de sprintkwalificatie. De jonge Italiaan vond dat hij meer uit de sessie had kunnen halen, ondanks het sterke Mercedes-resultaat.

"Mijn ronde was eerlijk gezegd best slecht", stelde Antonelli kritisch. "Deze sessie was totaal niet clean. Ik maakte een fout in SQ2 en daardoor verloor ik een beetje mijn ritme."

Daarnaast koos Antonelli in SQ3 voor een afwijkende aanpak door op zachte banden direct voor een snelle ronde te gaan. Dat pakte niet optimaal uit. "De banden waren nog wat te koud. Het was gewoon een rommelige sessie, maar alsnog P2 en heel dicht bij pole. Het potentieel is er absoluut en zaterdag kunnen we het beter doen."

Antonelli bevestigde ook dat de nieuwe Mercedes-updates effect lijken te hebben. De Duitse fabrieksformatie was drie tienden sneller dan de concurrentie. "We hebben de upgrade meegenomen en dat is precies wat ons deze performance geeft", vertelde hij. "We moeten het pakket nog iets beter begrijpen, omdat de balans van de auto wat veranderd is, maar voorlopig lijkt het ons weer een klein voordeel te geven."

Bekijk ook:

Net binnen

Vorig artikel Russell snelste in sprintkwalificatie Canada, Verstappen slechts zevende
Volgend artikel Max Verstappen na moeizame sprintkwalificatie: "Voeten vlogen van pedalen"

Beste reacties