Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Aston Martin: "AMR26 kan op sommige circuits vijfde auto zijn"

Formule 1
GP van Monaco
Aston Martin: "AMR26 kan op sommige circuits vijfde auto zijn"

Antonelli schrijft in Monaco geschiedenis met jongste F1 Grand Slam ooit

Formule 1
GP van Monaco
Antonelli schrijft in Monaco geschiedenis met jongste F1 Grand Slam ooit

Hamilton ziet eerste F1-zege bij Ferrari steeds dichterbij komen

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton ziet eerste F1-zege bij Ferrari steeds dichterbij komen

Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Formule 1
GP van Monaco
Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Monaco
Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Formule 1
GP van Monaco
Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Stroll wijst Honda aan na crash Monaco: "Motor duwde me de muur in"

Formule 1
GP van Monaco
Stroll wijst Honda aan na crash Monaco: "Motor duwde me de muur in"

Upgrade Mercedes in Canada moet Antonelli ook helpen bij F1-starts

De starts zijn dit seizoen een heikel punt gebleken voor de Mercedes-coureurs en Andrea Kimi Antonelli in het bijzonder. In Canada zou het beter moeten gaan, benadrukt de Italiaanse WK-leider.

Andrea Kimi Antonelli, Mercedes

Foto: Clive Mason - Getty Images

Onder het nieuwe technische reglement van de Formule 1 zijn de starts een dingetje geworden. Omdat de nieuwe power units niet over een MGU-H beschikken, moeten de coureurs voor de start hun turbo opspoelen. Mede hierdoor hebben diverse coureurs al een slechte start meegemaakt in de eerste vier Grands Prix, al lijkt vooral Mercedes het er lastig mee te hebben.

Waar George Russell er inmiddels in slaagt om de schade te beperken, blijft Andrea Kimi Antonelli veel terrein verliezen bij de starts. Desondanks won hij de laatste drie Grands Prix op rij, maar telkens moest er een kleine inhaalrace aan te pas komen om de verloren posities goed te maken. Dat moet beter, beseft de jonge Italiaan, die op dat vlak wat hulp krijgt van zijn werkgever.

Mercedes introduceert tijdens de Grand Prix van Canada de eerste grote upgrade voor de W17. Onderdeel van dat pakket zijn ook enkele vernieuwingen waarmee de starts verbeterd moeten worden. "We zetten dit weekend veel nieuwe dingen op de auto en er zijn ook een paar dingetjes voor de starts", legt Antonelli uit in de aanloop naar de Canadese GP.

"Ik krijg een nieuwe flipper voor de koppeling. Die heeft alleen een andere vorm, maar zou moeten helpen om consistenter te zijn. Verder heeft het team heel hard gewerkt aan de software en ook aan de koppeling om meer snelheid te vinden, maar ook om het systeem robuuster te maken."

De starts zijn in de eerste vier Grands Prix nog lastig gebleken voor Andrea Kimi Antonelli.

De starts zijn in de eerste vier Grands Prix nog lastig gebleken voor Andrea Kimi Antonelli.

Foto door: Andrew Caballero-Reynolds / AFP via Getty Images

"Er is zeker veel werk gaande. Zo heeft McLaren bijvoorbeeld dezelfde power unit, maar zij kunnen wel goed starten, dus wij missen zeker iets. Voor dit weekend hebben we echter veel veranderingen, en we zullen vanaf vrijdag al zien of het hierdoor beter wordt."

Niet bezig met leidende positie in WK

Ondanks zijn problemen bij de starts is Antonelli als kampioenschapsleider afgereisd naar Montreal. Hij verdedigt op het Circuit Gilles Villeneuve een voorsprong van twintig punten op teamgenoot Russell. Toch is hij daar op dit moment niet mee bezig. "Maar ik ben me natuurlijk wel bewust van de positie waarin ik nu verkeer", benadrukt Antonelli, die het per race wil bekijken.

"We hebben een heel goede auto en onze seizoensstart was heel sterk. Maar het is een heel lang seizoen. Natuurlijk wil je doorgaan, het momentum vasthouden en proberen om de lat steeds hoger te leggen, want de concurrentie gaat dichterbij komen. We zagen de stap van McLaren qua snelheid. Red Bull heeft ook een grote stap gezet. Ik denk dat Ferrari een uitzondering was in Miami, want ik verwacht dat ze in Canada weer in goede vorm zullen zijn. Maar het doel is zeker om hier mijn vierde zege te boeken."

Meer over de GP van Canada:

Bekijk: F1-update: Coureurs zagen ‘bizarre’ onboardbeelden van Max Verstappen, blijft hij in F1?

Net binnen

Vorig artikel Norris: Kwalificatie niet zo goed als vroeger met huidige F1-auto's
Volgend artikel Waarom echte rangorde in F1 pas vanaf Barcelona duidelijk wordt

Beste reacties