Consortium Lawrence Stroll hoopt F1-aandelen Aston Martin over te nemen
Nieuws vanuit Aston Martin: de autofabrikant wil het minderheidsaandeel van het team van de hand doen terwijl Lawrence Stroll meer zeggenschap moet krijgen.
Er zit een verandering aan te komen in wie er aandeelhouder is van het Formule 1-team van Aston Martin Racing. De naamgever Aston Martin is van plan om het minderheidsaandeel dat het team nog heeft van de hand te doen en dat geld moet naar de liquiditeit van het eigen merk gaan. Dat meldt Reuters. Het betekent niet dat de autofabrikant de handen van het hele project aftrekt. Vorig jaar tekende Aston Martin als titelsponsor bij tot en met ten minste 2030. Die deal blijft in stand.
Eigenaar Lawrence Stroll en zijn Yew Tree Consortium wil een groot deel van de aandelen overnemen. 75 miljoen aandelen gaan voor 70 pence per stuk naar het consortium, wat neerkomt op 52,5 miljoen pond - omgerekend zo'n 62,8 miljoen euro. Daarmee hoopt Stroll zijn invloed binnen het F1-team te vergroten, want zijn totale hoeveelheid aandelen komt dan tot meer dan een derde. Yew Tree verklaart tegelijkertijd dat dit niet het einde is van de investeringen, want het wil graag 35 procent van de aandelen in handen krijgen.
"Sinds 2020 hebben mijn partners en ik ongeveer 600 miljoen pond geïnvesteerd in dit bedrijf. De voorgestelde investeringen onderstrepen nogmaals mijn geloof in dit bijzondere merk en mijn inzet om ervoor te zorgen dat Aston Martin een basis heeft om op lange termijn waarde te creëren. De verwatering van de aandelen wordt door deze inschrijving verminderd, wat aandeelhouders moet geruststellen. Ik vergroot namelijk opnieuw mijn belang in het bedrijf voor de lange termijn", zegt Stroll in een verklaring. Naast de mogelijke overname investeert de Canadees ook nog eens 72,5 miljoen pond, waardoor er in totaal 125 miljoen pond beschikbaar kan komen voor Aston Martin.
Het bedrijf Aston Martin heeft sinds 2020 zware klappen gehad, want de coronacrisis, logistieke problemen en een afname in de vraag uit China heeft het hard geraakt. Stroll heeft zes keer moeten investeren om het overeind te houden, waardoor er al 600 miljoen pond geïnvesteerd is. Ook is 5 procent van de werknemers ontslagen. Afgelopen jaar gaf Aston Martin al twee keer een winstwaarschuwing af, wat laat zien dat het financieel nog altijd niet op rolletjes gaat.
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties