Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Russell pakt pole in Barcelona, Verstappen op P5

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell pakt pole in Barcelona, Verstappen op P5

F1 Barcelona live: Volg de kwalificatie met livetiming

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona live: Volg de kwalificatie met livetiming

Hamilton blij met gewaagd F1-design Ferrari in 2026: "Horen te innoveren"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hamilton blij met gewaagd F1-design Ferrari in 2026: "Horen te innoveren"

Vowles: "Hitte legt elk zwak punt van F1-auto's bloot"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Vowles: "Hitte legt elk zwak punt van F1-auto's bloot"

Verrast Red Bull verklaart verzoek om FIA opnieuw naar ADUO te laten kijken

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verrast Red Bull verklaart verzoek om FIA opnieuw naar ADUO te laten kijken

Sensatie in F1-paddock: Alonso gelinkt aan terugkeer bij Alpine

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Sensatie in F1-paddock: Alonso gelinkt aan terugkeer bij Alpine

Uitslag: Derde vrije training Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Uitslag: Derde vrije training Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Russell snelste in derde F1-training Barcelona, Verstappen zesde

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell snelste in derde F1-training Barcelona, Verstappen zesde

Antonelli slaat in Baku terug na kritiek: "Veel beter dan Monza"

Andrea Kimi Antonelli heeft in Baku het tij na een lastige periode weten te keren, maar helemaal tevreden was de Mercedes-coureur nog niet.

Andrea Kimi Antonelli, Mercedes

Foto: Mark Sutton / Formula 1 via Getty Images

Waar de zieke George Russell van de vijfde naar de tweede plaats ging in de Grand Prix van Azerbeidzjan, moest teamgenoot Andrea Kimi Antonelli het stellen met de vierde plaats - hetzelfde als zijn startpositie. In de slotfase zat de Italiaan nog Carlos Sainz op de hielen, maar een aanval voor een podiumplaats kwam er niet van.

"Het is een beetje teleurstellend, want het podium was zó dichtbij", baalt Antonelli dan ook na afloop. "De harde band voelde echt goed aan, een stuk beter dan de mediums. De slijtage op de harde band was minimaal. Elke ronde voelde beter en beter", aldus de Mercedes-coureur, die vooral baalt dat hij een positie aan Russell heeft verloren door de overcut. "Maar ik denk dat het alsnog een degelijke prestatie was."

"Ik had eerlijk gezegd gehoopt op het podium, want ik zat bijna binnen DRS-afstand van Carlos", vervolgt Antonelli. "Maar daarna begon ik wat te worstelen met de vuile lucht, vooral in sector twee. En toen kregen de banden het ook wat zwaarder. Maar goed, het was alsnog een degelijke teamprestatie, want we hebben behoorlijk wat punten gepakt voor het constructeurskampioenschap. Nu proberen we dit momentum mee te nemen naar Singapore."

Andrea Kimi Antonelli kan tevreden terugkijken op een goed weekend in Baku.

Andrea Kimi Antonelli kan tevreden terugkijken op een goed weekend in Baku.

Foto door: Rudy Carezzevoli / Getty Images

In de openingsfase van de race zat Antonelli vast achter de Racing Bulls van Liam Lawson. Met een undercut wist de Italiaan hem te verschalken, maar dat leverde door de overcut van Russell dus netto niks op. "Ik kon zien wanneer hij zijn energie gebruikte en wanneer niet", doelt hij op Lawson. "Ik had zelf nogal wat moeite met de tractie, dus ik kon eigenlijk... Ik kwam wel dichtbij aan het einde van sector één en halverwege sector twee, maar in die cruciale tractiemomenten had ik het lastig en kreeg ik het momentum niet te pakken. Alleen op de harde band had ik een duidelijk snelheidsvoordeel en kon ik hem uiteindelijk inhalen. Het is wel zonde, want ik heb best veel tijd achter hem verloren, vooral in de eerste stint. Misschien had dat het uiteindelijke resultaat kunnen veranderen. Maar goed, alsnog een degelijke uitkomst."

Niveau vasthouden

Het was voor Antonelli hoe dan ook een prettig weekend, aangezien hij hiermee een moeilijke periode achter zich heeft gelaten - met als dieptepunt de opmerkingen van teambaas Toto Wolff in Monza. Daar noemde Wolff het optreden van Antonelli "teleurstellend". Het contrast tussen de twee weekenden is dusdanig groot, dat Antonelli deze niet met elkaar te vergelijken vindt.

"Monza was gewoon vrij slecht", geeft hij toe. "En dit circuit is ook een stuk moeilijker. Je hebt hier geen enkele foutmarge. Het was erg intens en het tempo lag hoog. Qua rijden heb ik wel een paar foutjes gemaakt, maar het was ook mijn eerste keer in Baku met een Formule 1-auto. En we hadden geen enkele long run gedaan in de trainingen, dus het was echt een ontdekkingsrit. Dat gold natuurlijk voor iedereen, maar ik ben alsnog redelijk tevreden. Het was in elk geval een veel betere race dan in Monza."

Antonelli put dan ook het nodige vertrouwen uit het weekend in Baku. "Ja, zeker weten. Het is een lastige periode geweest tijdens het Europese deel van het seizoen", blikt hij terug. "En na alle kritiek en moeilijke momenten is het ons gelukt om een goed resultaat neer te zetten. Nu is het belangrijk dat we dit niveau vasthouden en dit soort prestaties consequent gaan leveren."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Stella over Red Bull: "Ze lijken hun vorm teruggevonden te hebben"
Volgend artikel Alonso ziet patroon in 2025: "Geen problemen tenzij we vooraan rijden"

Beste reacties