Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

MotoGP bereikt akkoord over nieuwe Concorde Agreement

MotoGP
MotoGP bereikt akkoord over nieuwe Concorde Agreement

Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Formule 1
GP van Monaco
Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Antonelli na F1-zege in Canada: "Jammer van George zijn pech"

Andrea Kimi Antonelli zegt dat hij het jammer vond dat het duel met George Russell in Canada voortijdig eindigde. De Italiaan won de race uiteindelijk overtuigend voor Lewis Hamilton en Max Verstappen.

Andrea Kimi Antonelli, Mercedes

Foto: Bryn Lennon / Formula 1 via Getty Images

Mercedes was in Montréal het hele weekend oppermachtig. George Russell veroverde op zaterdag pole-position met Andrea Kimi Antonelli naast zich op de eerste startrij, waarna beide coureurs tijdens de race verwikkeld raakten in een felle strijd om de overwinning.

Lees ook:

De omstandigheden maakten het de coureurs daarbij allesbehalve makkelijk. Hoewel de verwachte regen grotendeels uitbleef, zorgden motregen, windvlagen en lage temperaturen voor een verraderlijk circuit. Een deel van het veld koos bij de start voor intermediates, terwijl de Mercedes-coureurs op slicks vertrokken.

Na de openingsfase nam Antonelli de leiding over toen Lando Norris op intermediates naar binnen dook voor slicks, maar Russell zat direct aan zijn versnellingsbak vast. De twee Mercedes-teamgenoten vochten vervolgens meerdere ronden lang een prachtig duel uit, waarbij de leiding verschillende keren van eigenaar wisselde.

"Het was eerlijk gezegd een heel leuk gevecht met George", blikte Antonelli na afloop terug. "We zaten echt op de limiet. Het was vandaag niet makkelijk met de harde windvlagen. Bocht tien was bijzonder lastig." De Italiaan wees erop dat beide Mercedes-coureurs, doordat zij op de limiet reden, fouten begonnen te maken. "De ene ronde blokkeerde hij en kwam ik ervoor, daarna blokkeerde ik weer. Het zat ontzettend dicht bij elkaar."

Het gevecht kwam uiteindelijk abrupt ten einde in ronde dertig, toen Russell met een motorprobleem stilviel. De Brit schoot over het gras en parkeerde zijn Mercedes naast de baan, waardoor Antonelli de leiding in handen kreeg. Ondanks de overwinning vond de Italiaan het jammer dat het duel zo eindigde.

"Het was echt zonde dat hij dat probleem kreeg, want het had een heel mooi gevecht kunnen worden tot het einde", aldus Antonelli. "Maar natuurlijk nemen we dit resultaat graag mee. Nog een overwinning en daar ben ik heel blij mee. Grote dank ook aan het team."

Na het uitvallen van Russell leek Antonelli op weg naar een relatief comfortabele overwinning, al kreeg hij in de slotfase nog te maken met bandenslijtage. "Toen ik eenmaal alleen reed, probeerde ik vooral de banden te managen", legde de WK-leider uit. "Ik kreeg wat graining op de linker voorband en dat gaf een vreemd gevoel, alsof de auto niet goed wilde insturen."

Toch hield Mercedes de situatie onder controle. Naarmate de temperaturen in de banden opliepen, hervond Antonelli zijn tempo en reed hij overtuigend naar de overwinning. "Aan het einde was onze pace weer goed zodra de temperatuur terugkwam. Nu kijken we alweer uit naar de volgende race."

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel Russell met dubbel gevoel naar huis: "Dit is waar racen om draait"
Volgend artikel Beoordeel de coureurs na de enerverende F1 Grand Prix van Canada

Beste reacties