Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Wolff onderzoekt opties na Monaco-fiasco: "Reden om geïrriteerd te zijn"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Wolff onderzoekt opties na Monaco-fiasco: "Reden om geïrriteerd te zijn"

"Hoe het moet zijn" – Mercedes verdedigt ADUO na verrassende Red Bull-uitkomst

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
"Hoe het moet zijn" – Mercedes verdedigt ADUO na verrassende Red Bull-uitkomst

VR46 tempert titeldroom ondanks succes van Fabio Di Giannantonio

MotoGP
VR46 tempert titeldroom ondanks succes van Fabio Di Giannantonio

F1 Monaco live: Volg de derde vrije training met livetiming

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco live: Volg de derde vrije training met livetiming

Uitslag: Tweede vrije training Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Uitslag: Tweede vrije training Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Norris sluit vrijdag in Barcelona als snelste af, Verstappen zesde

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Norris sluit vrijdag in Barcelona als snelste af, Verstappen zesde

F1 Barcelona-Catalonië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona-Catalonië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

F1 Barcelona live: Volg de tweede vrije training met livetiming

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona live: Volg de tweede vrije training met livetiming

Antonelli reageert op Marko: "Blij bij Mercedes te zijn begonnen"

Heeft Mercedes voor een te grote hype - en daarmee extra druk - gezorgd rond Kimi Antonelli? Helmut Marko vermoedt van wel, de coureur zelf reageert.

Andrea Kimi Antonelli, Mercedes

Foto: Kym Illman (Getty Images)

Andrea Kimi Antonelli kwam als hoog aangeschreven talent de Formule 1 binnen met Mercedes, maar zijn eerste seizoen verloopt tot dusver met pieken en dalen. Waar hij in de eerste zes Grands Prix vijf keer in de punten eindigde, scoorde de net 19 jaar geworden Italiaan in de acht daaropvolgende races maar twee keer punten - al was de puntenfinish in Canada tevens zijn eerste podiumplek als F1-coureur. Door de wisselende resultaten vermoedde Red Bull-adviseur Helmut Marko dat de hype rond zijn debuut te veel is geworden voor Antonelli, die bij Mercedes bovendien meer druk zou ervaren om te presteren.

"Het grote verschil is dat de jonge coureurs die we in F1 laten debuteren, eerst bij Racing Bulls rijden. Daar worden ze niet blootgesteld aan immense druk, of de druk van F1 in het algemeen. We creëren ook niet zo'n enorme hype rond een jonge coureur voordat die de Formule 1 bereikt", vertelde Marko recent aan F1-Insider. De 82-jarige adviseur van Red Bull Racing benadrukte dat hij het talent van Antonelli absoluut kan zien, maar ook hoorde hij in een kort gesprekje met het jonge talent dat die momenteel moeite heeft met hoe de Mercedes W16 zich gedraagt op de baan.

"Ik ga van buitenaf niets zeggen over hoe dat bij een ander team werkt. Antonelli is zeker een heel snelle, maar ook een heel jonge coureur. In het hotel in Spa spraken we elkaar 's avonds kort. Hij zei dat hij geen vertrouwen heeft in de auto en dat hij geen controle heeft zodra hij pusht. Dat is eerder een mentaal dingetje, maar blijkbaar lijkt hun auto ook op die van ons met een heel klein window waarin die werkt. En zodra de auto werkt, dan is die een stuk gevoeliger", aldus Marko. "Natuurlijk vindt een ervaren coureur als Russell dat makkelijker. Je moet hem echter de tijd geven, zodat hij zichzelf weer terug kan vinden."

Lastige momenten

Op de donderdag in de aanloop naar de Grand Prix van Nederland werd Antonelli geconfronteerd met deze uitspraken van Marko, die op enkele vlakken gelijk kreeg van de coureur. "Natuurlijk is het niet altijd makkelijk als je meteen bij een topteam begint, want voor Mercedes racen is zeker een privilege, maar tegelijkertijd moet je ook meteen leveren", reageerde Antonelli. "Soms voel je dan ook veel druk, maar ik ben heel blij dat ik bij Mercedes ben begonnen. Ik heb absoluut wat lastige momenten gehad, maar het team heeft met altijd enorm gesteund."

Antonelli toonde zich ook kritisch op hoe hij in zijn eerste veertien races als Formule 1-coureur gepresteerd heeft. "Ik ben me ervan bewust dat ik niet het beste werk heb geleverd op sommige momenten in het seizoen, maar dit jaar draait vooral om leren. Natuurlijk is het doel altijd om te winnen, maar tegelijkertijd is het belangrijk om ons voor te bereiden op volgend jaar. Als ik voor een juniorteam had geracet, was er zeker een stuk minder druk geweest, maar zoals gezegd ben ik heel blij dat ik bij Mercedes ben begonnen. Hier kan ik enorm veel leren."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Mercedes met de beste papieren in 2026? Russell deelt eerste indruk van nieuwe motor
Volgend artikel Is tussenjaar in F1 een zegen voor Pérez? Hülkenberg oordeelt

Beste reacties