Tussenstand: Hoe staat het ervoor met de Hypercars in het WEC?
Dit weekend is het weer tijd voor de 24 uur van Le Mans, de hoogmis als het gaat om endurance-racen. Met slechts vijf Hypercars aan de start is het beeld voorin het veld misschien iets anders dan van tevoren werd gehoopt, maar dit gaat spoedig veranderen. Een overzicht van de ontwikkelingen in de Hypercar-klasse de komende maanden.
Le Mans is de afgelopen jaren door een moeilijke tijd gegaan. Waar er in 2016 met Audi, Porsche en Toyota nog drie merken reden in de topklasse, was in 2018 alleen Toyota nog over. De afgelopen vier jaar ging de zege relatief eenvoudig naar de Japanners. Maar in die vier jaar hebben de FIA en ACO hard gewerkt aan nieuwe regelementen om het weer spannend te maken.
Twee jaar geleden leek het erop dat bij de start van de nieuwe Hypercar-klasse in 2021 er al vier merken aan de start zouden staan. Toyota, Peugeot, Glickenhaus en Aston Martin zouden vanaf het begin gaan strijden om de hoofdprijzen. Dit weekend zien we in Le Mans slechts twee Toyota’s, twee wagens van Glickenhaus en een Alpine, terwijl die laatste bolide eigenlijk gewoon een oude en vertraagde LMP1-wagen is die nog een jaartje mee mocht doen. Peugeot heeft het project uitgesteld en Aston Martin trok in 2020 al de stekker eruit, met name omdat ze de Formule 1 instapten. Wanneer begint die strijd tussen de topmerken dan? Het simpele antwoord: Volgend jaar. Vanaf dan bestaat de Hypercar-klasse (en GTP-klasse in de IMSA) uit zowel de huidige LMH-bolides als de nog nieuwere LMDh-wagens.
#708 Glickenhaus Racing Glickenhaus 007 LMH: Olivier Pla, Romain Dumas, Ryan Briscoe
Foto: JEP / Motorsport Images
Even een snelle reminder: LMH-bolides zijn de opvolgers van de LMP1, met vanaf het begin opgebouwde prototypes. LMDh’s zijn LMP2-machines die omgebouwd zijn tot Hypercar. LMDh volgt eigenlijk hetzelfde principe als de huidige DPi in de IMSA. Twee typen wagens in één klasse dus, die ook nog eens in beide grote kampioenschappen mee mogen doen. In dit artikel gaan we alle merken af die de komende tijd in zullen stappen in het WEC en in de IMSA.
De situatie van 2022
Toyota is er met de GR010 vanaf het begin bij geweest en zal de komende jaren nog wel meedoen. Vorig jaar wonnen de Japanners de 24 uur van Le Mans en dit jaar hebben ze wederom de beste papieren, aangezien ze dan nog het enige merk met hybride-technologie zijn. Glickenhaus en Alpine rijden namelijk met non-hybrid materiaal rond. Er is wel een Balance of Performance, maar de vraag is hoe sterk die is. Gelukkig is het na Le Mans niet lang wachten op het volgende topmerk.
Peugeot Hypercar 9X8
Foto: Peugeot Sport
Want Peugeot begint in juli bij de 6 uur van Monza aan zijn jacht op zeges in de Hypercar-klasse. De spectaculaire 9X8 heeft geen achtervleugel en zal dus meteen alle aandacht trekken met dit spectaculaire design. Of Peugeot meteen mee kan is de vraag, maar ze hebben dus nog wel een jaar tijd voor de volgende editie van Le Mans.
Heel misschien zullen we dit jaar met Porsche al de eerste LMDh gaan zien. De FIA heeft namelijk toegestaan dat LMDh-fabrikanten dit jaar testraces mogen rijden in het WEC, voordat ze volgend jaar mee zullen gaan doen in het hele seizoen. Anders zien we de Duitsers sowieso volgend jaar terug in zowel het WEC als de IMSA.
Porsche LMDh
Foto: Porsche Motorsport
Meer instroom in 2023
Ook Cadillac gaat volgend jaar beide kampioenschappen rijden. Het merk waar Renger van der Zande voor rijdt is nu al competitief in de DPi-klasse in de IMSA, maar bouwt voor volgend seizoen dus ook een LMDh. Het legendarische Ferrari is momenteel druk bezig met een LMH waarmee ze voor het eerst in decennia zich weer willen melden in de topklasse van de endurance-racerij. ByKolles werd dit jaar geweigerd met hun ‘Vanwall-inschrijving’, maar er is zeker hoop dat dit traditionele WEC-team er volgend jaar weer zal zijn. Deze wagen zal net als Glickenhaus een non-hybrid zijn.
In de IMSA zullen BMW en Acura (Honda) ook beginnen aan een avontuur. Beide merken zijn niet van plan om in 2023 al naar Le Mans te gaan, maar ze hebben wel gehint op een mogelijke deelname in 2024.
BMW M Hybrid V8
Photo by: BMW AG
Twijfel bij Audi
Audi zou zich ook bij het hele veld voegen, maar enkele weken geleden is bekend geworden dat het merk met de ringen het programma op pauze heeft gezet. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk met de eventuele Formule 1-deal te maken, en het feit dat er met Porsche ook al een ander Volkswagen-merk meedoet aan het WEC. Audi zou ook eigenlijk met grotendeels dezelfde wagen als Porsche uitkomen, maar toch is het jammer als ze straks definitief het project zouden staken.
2024 en verder
Volgend jaar neemt Alpine een jaartje vrij in de topklasse, aangezien de oude LMP1 dan niet meer mee mag rijden. Maar gelukkig voegen de Fransen zich in 2024 er weer bij met een gloednieuwe LMDh. Ook Lamborghini stapt dan in met een LMDh. Zo weten we dus dat er in 2024 elf constructeurs met Hypercar-materiaal zijn, en dat het alleen nog de vraag is waar we welke wagen in actie gaan zien.
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties