Ford haalt Red Bull-motorenexpert binnen voor WEC-project
Ford heeft ORECA aangesteld als chassispartner voor zijn terugkeer naar de hoogste klasse van het endurance racen in het World Endurance Championship in 2027.
De autofabrikant, ook wel bekend als The Blue Oval, bevestigde eind januari dat het zou deelnemen aan de groeiende LMDh-categorie en voor het eerst in meer dan 40 jaar een volledig fabrieksteam aan de 24 uur van Le Mans zal zetten, met als doel de algemene overwinning. Ford heeft nu aangekondigd samen te werken met ORECA, dat al eerder het chassis leverde voor de LMDh-wagens van Acura en Alpine, en momenteel ook samenwerkt met nieuwkomer Genesis aan een soortgelijk project.
Daarnaast is bekendgemaakt dat Dan Sayers, programmadirecteur bij Red Bull Powertrains, de leiding krijgt over het Hypercar-project. Sayers speelde een sleutelrol bij de ontwikkeling van Red Bulls Formule 1-motor voor 2026, een project dat fabriekssteun kreeg van Ford. Daarvoor werkte hij jarenlang bij Prodrive, waar hij technisch directeur was van Aston Martin Racing en verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de huidige generatie Aston Martin-racewagens.
"De samenwerking met ORECA is een bijzonder moment voor Ford", zegt CEO Jim Farley. "Wij keren terug naar Le Mans om te winnen en dat is geen geheim. Op zondag is het precies 56 jaar geleden dat we hier voor het laatst op de hoogste trede van het podium stonden. Dat is lang genoeg. In 2027 komen we terug met dezelfde ambities, en we vertrouwen op ORECA om het op te nemen tegen Ferrari en andere topteams, net zoals we deden in de jaren zestig."
"Ford Performance neemt wereldwijd deel aan allerlei raceklassen, maar de kans om Ford terug te leiden naar zijn spirituele thuis, Le Mans, kon ik niet laten liggen", voegt Farley toe. "Na eerdere klasse-overwinningen met Aston Martin op Le Mans, is de mogelijkheid om de algemene overwinning te behalen met Ford iets heel bijzonders. Ik heb met veel plezier gewerkt aan het F1-project met Red Bull Ford Powertrains, dus dit voelt als overstappen naar een ander deel van dezelfde familie."
Er zijn nog geen verdere details bekendgemaakt over de motor die Ford zal gebruiken voor zijn LMDh-wagen en er is ook niets gezegd over eventuele deelname aan het IMSA SportsCar Championship naast het WEC in 2027. "De chassispartner en programmaleider zijn essentiële onderdelen van elk groot fabrieksteam", aldus Mark Rushbrook, directeur van Ford Performance. "ORECA en Dan Sayers geven ons het juiste fundament om dit hele programma op te bouwen. We werken sinds deze beslissingen nauw samen en elke stap is tot nu toe de juiste gebleken. Over twee jaar staan we op de startgrid in Le Mans met ons Ford WEC Hypercar-programma en we hebben nu twee van de belangrijkste bouwstenen in huis voor een succesvolle terugkeer naar prototype-racen in deze geweldige race."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties