Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Formule 1
GP van Monaco
Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Monaco
Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Formule 1
GP van Monaco
Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Stroll wijst Honda aan na crash Monaco: "Motor duwde me de muur in"

Formule 1
GP van Monaco
Stroll wijst Honda aan na crash Monaco: "Motor duwde me de muur in"

Brown: "McLaren wil PU Mercedes behouden, maar houdt opties open"

Formule 1
GP van Monaco
Brown: "McLaren wil PU Mercedes behouden, maar houdt opties open"

Preview 24 uur van Le Mans 2026: Wie kan Ferrari van de troon stoten?

WEC
24 uur van Le Mans
Preview 24 uur van Le Mans 2026: Wie kan Ferrari van de troon stoten?

Waarom de Historic GP Zandvoort een must-see is voor autosportfans

Retro
Historic Grand Prix Zandvoort
Waarom de Historic GP Zandvoort een must-see is voor autosportfans

Jaar na vertrekwens wint Martín met Aprilia: "Blij met eenheid die we zijn"

Vorig jaar diende een geblesseerde Jorge Martín in Le Mans zijn vertrekwens in bij Aprilia. Een jaar later rijdt hij nog altijd voor de Italiaanse fabrikant en wint hij de Grand Prix van Frankrijk.

Jorge Martin, Aprilia Racing Team

Foto: Loic Venance / AFP via Getty Images

Jorge Martín is helemaal terug. Na een 2025 waarin hij meer geblesseerd dan fit was, liet hij in de eerste vier Grands Prix van 2026 al zien dat er rekening met hem gehouden moet worden. Dat bewees hij dubbel en dwars tijdens de Grand Prix van Frankrijk. Zaterdag won hij de sprintrace al vanaf P8 op de grid, om op zondag met een inhaalrace vanaf P7 naar de overwinning te rijden.

Het verslag van de Franse GP:

Het feit dat Martín juist in Le Mans zijn eerste Grand Prix-zege sinds Indonesië 2024 veiligstelde, is opvallend. Precies een jaar geleden diende de 28-jarige Spanjaard in deze Franse stad een verzoek in om zijn contract bij Aprilia eind 2025 te laten ontbinden. Er volgde een saga, met als eindconclusie dat de Italiaanse fabrikant die eis niet wilde inwilligen.

Zodoende zit Martín nog altijd op een Aprilia RS-GP, een motorfiets die hem in Frankrijk naar zijn negende Grand Prix-zege als MotoGP-rijder bracht. Het komt dus na een jaar waarin hij drie keer zwaar geblesseerd raakte en meerdere races moest missen. "Ik ben dankbaar voor de slechte dingen die mij zijn overkomen", liet Martín dan ook optekenen na zijn zege in Le Mans.

"Als je die dingen bekijkt als iets waar je van kunt leren, dan word je daardoor een betere man. De slechte dingen die mij zijn overkomen, maken van mij de man die ik vandaag ben. Ik ben hier bij Aprilia en ik blijf deze kleuren verdedigen zolang ik bij dit team zit. Ik ben heel blij met deze relatie en dat we op dit moment bij Aprilia zo'n eenheid zijn."

Jorge Martín viert zijn eerste MotoGP-zege sinds de GP van Indonesië in 2024.

Jorge Martín viert zijn eerste MotoGP-zege sinds de GP van Indonesië in 2024.

Foto door: Loic Venance / AFP via Getty Images

Martín is dus helemaal terug, maar hoe verhoudt zijn vorm zich tot zijn prestatieniveau in 2024, toen hij wereldkampioen werd? "Ik ben heel blij dat ik weer op mijn topniveau zit. Ik denk dat ik nu een betere coureur ben dan in 2024, absoluut", oordeelde de rijder uit Madrid.

"In deze sport geldt dat je beter of juist slechter wordt. Iets als hetzelfde niveau houden bestaat niet. De tegenstanders worden altijd beter en beter. Je moet je eigen vaardigheden dus verbeteren om ze bij te houden. Tot dusver maakte Marco [Bezzecchi] het verschil, en ik probeer nu om zijn vaardigheden ook op te doen."

Nooit opgegeven in strijd om zege

Waar Martín zaterdag met een raketstart meteen de leiding pakte op weg naar de winst in de sprintrace, kwam zijn zege in de Grand Prix moeizamer tot stand. Er was vanaf de zevende plek zelfs een behoorlijke inhaalrace voor nodig. Bovendien moest hij een gat van ruim drie seconden dichtrijden naar teamgenoot Marco Bezzecchi, die hij enkele ronden voor het einde passeerde.

 

"Ik had na de start niet gedacht dat ik nog voor de overwinning kon strijden," gaf Martín toe, "maar ik heb het nooit opgegeven. Stap voor stap haalde ik andere rijders bij, al verloor ik soms wel wat tijd in de gevechten."

"Met nog acht ronden te gaan dacht ik wel aan de zege. Ik zag dat Marco moeite had met zijn achterkant, dus ik ben er toen vol voor gegaan. Tot het einde geloofde ik erin en dat betaalde zich uit, dus ik ben heel blij. Aprilia helpt me altijd enorm om voor de zege te vechten, en de motor is fantastisch."

Meer MotoGP-nieuws:

Net binnen

Vorig artikel Martín wint MotoGP Frankrijk na inhaalrace, drie Aprilia's op podium
Volgend artikel Ducati deelt update na succesvolle dubbele operatie Marc Márquez

Beste reacties