Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Analyse 24 uur van Le Mans 2026: De snelste auto wint niet

WEC
24 uur van Le Mans
Analyse 24 uur van Le Mans 2026: De snelste auto wint niet

Hoe Hamilton en Ferrari Mercedes in Barcelona in de val lokten

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hoe Hamilton en Ferrari Mercedes in Barcelona in de val lokten

Waar is het misgegaan voor Franco Morbidelli in MotoGP-seizoen 2026?

MotoGP
GP van Tsjechië
Waar is het misgegaan voor Franco Morbidelli in MotoGP-seizoen 2026?

Hadjar hekelt startproblemen Red Bull: "Ik ben geen machine"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hadjar hekelt startproblemen Red Bull: "Ik ben geen machine"

MotoGP Tsjechië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

MotoGP
GP van Tsjechië
MotoGP Tsjechië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Stella: "Ferrari heeft nu het beste chassis in de Formule 1"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Stella: "Ferrari heeft nu het beste chassis in de Formule 1"

Nog op zoek naar een Vaderdagcadeau? Deze LEGO-sets zijn perfect voor autosportfans

Gesponsord
Nog op zoek naar een Vaderdagcadeau? Deze LEGO-sets zijn perfect voor autosportfans

Bottas niet verrast door zege Hamilton: "Schrijf hem nooit af"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Bottas niet verrast door zege Hamilton: "Schrijf hem nooit af"

Zak Brown roept op tot ander systeem voor F1-stewards

McLaren-teambaas Zak Brown roept de FIA op om het systeem van F1-stewards overhoop te gooien. Zo moet er betaald worden, mogelijk door de teams.

Zak Brown, CEO, McLaren Racing

Het rommelt bij de FIA op het gebied van stewards. Op woensdag maakte het bestuursorgaan bekend dat het afscheid neemt van Johnny Herbert, omdat de Brit zijn mediaverplichtingen niet zou kunnen combineren met zijn rol als steward. Ook de manier waarop de stewards vergoed worden, wordt bevraagd. Momenteel zijn het vrijwilligers en zij krijgen alleen een onkostenvergoeding, McLaren-CEO Zak Brown roept op tot een ander systeem.

"Het grootste wat we moeten aanpakken is het stewardsysteem. We hebben nu onbetaalde stewards in een miljardensport waar veel afhangt van een beslissing. Het is een technische baan en als je het goed doet, zegt niemand dat je het goed hebt gedaan. Ik denk niet dat een goed idee is om geen fulltime stewards te hebben", verklaart de Amerikaan tijdens het Autosport Business Exchange-evenement in Londen. "De individuen zijn prima, maar het regelboek legt te veel beperkingen op. We moeten een stap terug zetten en wat soepeler worden. Een fulltime steward kan een subjectievere beslissing nemen over wat goed is of niet."

De vraag die rijst wanneer het gaat over het betalen van de stewards, is simpelweg wie ervoor moet betalen. Brown denk dat de teams zelf in de buidel moeten tasten. "Dat zal niet populair zijn bij de collegateams, maar ik zou het goed vinden als McLaren en alle teams bijdragen. Dit is voor de sport zo belangrijk", stelt de McLaren-CEO. "Het kan niet duur zijn als iedereen bijdraagt. Dat gaat niet in de papieren lopen."

"Het enige wat we nu niet weten is hoe het contract tussen de FIA en Formule 1 is als het gaat over de verwachtingen van de stewards", vervolgt Brown. "We weten dat daarin staat dat het onbetaalde parttimers moeten zijn, maar - zoals in elke business - als je iets anders wil, moet je ervoor betalen. Als wij daar iets voor moeten betalen, dan zal het in het grote plaatje niet veel zijn. McLaren zou een bepaald percentage neerleggen, F1 betaalt wat en de FIA ook. Als je dat opsplitst, zal het niet veel zijn."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Zuid-Afrika komt met update over plannen voor organiseren F1-race
Volgend artikel Ferrari wijkt ondanks crash Hamilton niet van F1-testplan af

Beste reacties