Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

WEC
24 uur van Le Mans
De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Verstappen: "Winst op low-downforce circuits garandeert niets in Vegas"

Max Verstappen waarschuwt dat eerdere successen op low-downforce banen niets garanderen in Las Vegas, waar hij de vierde en negende tijd reed in de eerste vrije trainingen.

Max Verstappen, Red Bull Racing

Foto: Zak Mauger / LAT Images via Getty Images

De regerend wereldkampioen klokte de vierde tijd in de eerste training op het Las Vegas Strip Circuit en besloot de tweede oefensessie als negende, al zegt dat laatste weinig: door een rode vlag voor een losgeraakte putdeksel kon hij, net als meerdere andere coureurs, geen snelle ronde op de zachte band rijden.

Volgens Max Verstappen is de eerste dag in Vegas door al het oponthoud – aan het einde van de tweede training was er opnieuw een rode vlag vanwege zorgen over hetzelfde putdeksel – lastig te beoordelen. “Het was oké, maar die onderbrekingen maken het lastig om te begrijpen wat we nu precies moeten doen”, zei hij na afloop. Wel is duidelijk dat Red Bull volgens hem nog een stap moet zetten: “We moeten nog een beetje verbeteren om wat meer grip te vinden. De baan wordt ook elke sessie beter, dus we moeten ons focussen op hoe we de banden het best kunnen gebruiken in de kwalificatie en race.”

Hoewel Verstappen dit jaar triomfeerde op low-downforce circuits als Monza en Baku, zegt hij dat dit in Las Vegas niets garandeert. De omstandigheden in de Amerikaanse gokstad zijn namelijk totaal anders. “Het is hier veel kouder en het asfalt is erg glad”, merkte de Limburger op. ”Je kunt het niet vergelijken met andere low-downforce banen. Het is dus geen gegeven dat je hier snel bent.”

Tsunoda opent sterk

Red Bull-collega Yuki Tsunoda kende een veelbelovende start. De Japanner reed in VT1 naar de derde tijd en voelde zich meteen comfortabel: “Over het geheel genomen had ik veel vertrouwen, voor een eerste dag in Vegas.” In de tweede training zakte hij terug naar P15 doordat hij, net als Verstappen, door de rode vlag geen snelle ronde op de soft kon rijden. Toch kijkt Tsunoda positief terug: “Jammer van de rode vlaggen in VT2, maar de snelheid is er. Het voelde tijdens die tweede training iets anders dan in VT1, maar dat hoort bij het leren. We herstelden ons vervolgens door gedurende de sessie de goede kant op te werken, en de pace was desondanks in orde.”

Hij benadrukt dat vertrouwen cruciaal is op dit soort gladde circuits: “Je wilt op een low-grip baan vertrouwen hebben omdat je constant aan het balanceren bent. Het is goed dat ik dat heb en de auto redelijk goed kan controleren. Het zou mooi zijn als het op dat vlak nog iets beter zou gaan, maar het begin is goed.” Tsunoda verwacht dat het er komende dagen competitief aan toegaat in Las Vegas, maar blijft optimistisch: “Ferrari ziet er snel uit en de vier topteams zitten dicht bij elkaar. We moeten denk ik nog iets sneller worden, maar ik verwacht dat we komende nacht nog wel iets zullen vinden door de afstellingen van beide auto's te vergelijken. En dan zien we wel hoe het verder gaat.”

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel Russell: "Mercedes in de mix in Las Vegas, maar geen uitgemaakte zaak"
Volgend artikel Marko verrast door tijd van Norris, Red Bull weet nog niet waar Verstappen staat

Beste reacties