Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

WEC
24 uur van Le Mans
De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Red Bull verklaart turboprobleem Verstappen in Silverstone

Het snelle gebruik van het gaspedaal door Max Verstappen is volgens teambaas Christian Horner de oorzaak van de turbolag waarmee de Nederlander tijdens het Britse GP-weekend kampte.

Max Verstappen, Red Bull Racing RB15

De afgelopen Grands Prix kon Max Verstappen met de Honda-aangedreven RB15 meedoen om de prijzen. De Nederlander zegevierde in Oostenrijk en was op Silverstone sterk onderweg totdat hij van de baan werd gekegeld door Sebastian Vettel. In de kwalificatie in Groot-Brittannië klaagde de Nederlander over problemen met turbolag, een fenomeen waarbij het langer duurt om de turbo op toerental te brengen, waardoor hij anderhalf tot twee tienden verloor. Hij eindigde op 0.183 van polesitter Valtteri Bottas als vierde. Zonder die vertraging in de overbrenging was de pole-positie mogelijk geweest.

Honda heeft het probleem onderzocht en maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Er lijkt sprake van een klein calibratieprobleem waardoor de acties van Verstappen op het gaspedaal niet perfect overeenkomen met de vermogensproductie van de krachtbron. Red Bull-teambaas Christian Horner is van mening dat dit het gevolg is van verbeteringen op chassisgebied, aangezien Verstappen het gaspedaal nu anders gebruikt dan eerder in het jaar: “Ik denk dat het de snelheid was waarmee Max het gaspedaal bedient”, stelt de Brit. “We hebben dit niet eerder meegemaakt. Het moet opgelost kunnen worden op de testbank. Ik denk dat het een Honda-dingetje is maar zij hebben er vertrouwen in.”

Honda zoekt oplossing

Honda introduceerde drie races geleden een upgrade van de motor. Volgens Verstappen kwam het probleem met de ‘turbo lag’ vrij regelmatig voor. Over het algemeen kan het verholpen worden door de motorinstellingen via het stuurwiel te veranderen. Dat bleek op Silverstone echter niet te werken. Honda F1 technisch directeur Toyoharu Tanabe stelt dat in het hoofdkwartier in Sakura geanalyseerd wordt wat er mis ging: “We bekijken welke calibratie moet veranderen en hoeveel we moeten veranderen om het te verbeteren. We hebben er met Max over gesproken: bij hoeveel toeren, waar in het gaspedaal, hoe hij het gebruikt en wanneer hij de ‘lag’ voelt. Vervolgens hebben we de exacte locatie opgezocht.”

Het probleem hoeft niet te duiden op een fundamenteel probleem zoals bij betrouwbaarheidsproblemen het geval is. Tanabe zegt echter het te behandelen als “groot probleem” voor de organisatie, de rijder en het team: “Je gaat er niet dood van, het is niet iets dat een betrouwbaarheidsprobleem veroorzaakt. Het is een ander soort probleem. Maar voor ons is het wel een groot probleem op technisch vlak."

De indrukwekkende ontwikkeling van Honda:

Met medewerking van F1-verslaggever Scott Mitchell

Net binnen

Vorig artikel Abiteboul niet blij met safety car: “Weer voordeel voor McLaren”
Volgend artikel Overzicht: Vettel stijgt na Britse GP op strafpuntenlijst

Beste reacties