Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"
Breaking news

Binotto: Audi beschikt al over vierde auto van de F1-grid

Volgens Mattia Binotto heeft Audi momenteel het vierde sterkste chassis in de Formule 1, maar blijft de krachtbron nog een belangrijk aandachtspunt.

Nico Hulkenberg, Audi F1 Team

Foto: Guido De Bortoli / LAT Images via Getty Images

Audi-teambaas Mattia Binotto denkt dat zijn team momenteel over het vierde beste chassis van de Formule 1-grid beschikt. De Italiaan baseert die conclusie op interne analyses en GPS-data, die volgens hem aantonen dat Audi qua chassis alleen moet toegeven op Ferrari, Mercedes en McLaren.

Lees ook:

Terugblikkend op de start van het seizoen sprak Binotto zich in Beyond the Grid, de officiële podcast van de Formule 1, opvallend positief uit over de prestaties van de R26. Volgens hem laat de ontwikkeling in Hinwil duidelijk zien dat Audi de juiste richting is ingeslagen.

Correlatie klopt

"Ik ben erg tevreden over het chassis", zei Binotto. "Dat blijkt niet alleen uit onze GPS- en telemetriegegevens, maar ook uit de feedback van de coureurs. Belangrijker nog: we zien een goede correlatie tussen de windtunnel, simulator en de prestaties op de baan. Vanuit technisch oogpunt was dat een van onze belangrijkste doelstellingen."

"Ik denk dat onze auto bijzonder snel is in de bochten. We geloven zelfs dat we qua chassis misschien wel het vierde team zijn. Voor een organisatie die voortkomt uit Sauber is dat een uitstekend resultaat. Het toont aan dat de ontwikkeling in Hinwil op organisatorisch, technisch en aerodynamisch vlak de juiste kant op gaat."

Gabriel Bortoleto in de Audi R26.

Gabriel Bortoleto in de Audi R26.

Foto door: Guido De Bortoli / LAT Images via Getty Images

Volgens Binotto vormt die vooruitgang een belangrijke stap in de transformatie die Audi momenteel doormaakt. De Duitse fabrikant neemt sinds dit seizoen officieel deel aan de Formule 1 en heeft als doel om in 2030 mee te strijden om de wereldtitel.

"We hebben een duidelijke roadmap richting 2030", legde Binotto uit. "De eerste stap is om competitief te worden als team, vervolgens een uitdager te worden en uiteindelijk een serieuze kandidaat voor overwinningen en de wereldtitel."

"2026 is ons eerste seizoen als Audi. Competitief worden is daarom het belangrijkste doel dat we onszelf hebben gesteld. Dat gaat niet over een bepaald aantal punten of een positie in het kampioenschap. Het draait om een verandering van mentaliteit."

Motor blijft grootste zwakke punt

Hoewel Audi tevreden is over het chassis, erkent Binotto dat de grootste achterstand momenteel nog bij de krachtbron zit. De Italiaan verwacht dan ook niet dat Audi al op korte termijn de aansluiting met de top zal vinden.

"Als we kijken naar het verschil met de topteams, dan zit onze grootste achterstand momenteel bij de prestaties van de power-unit, de motorsoftware en de rijdbaarheid", zei hij. "Daar is een aanzienlijke stap nodig om het gat te dichten."

Nico Hülkenberg, Audi F1 Team

Nico Hülkenberg, Audi F1 Team

Foto door: Sam Bloxham / LAT Images via Getty Images

"De ontwikkeling van een motor kent veel langere doorlooptijden dan aerodynamische ontwikkelingen", legde Binotto uit. "Daarom denken we niet dat we al in 2027 op hetzelfde niveau kunnen zitten. Daarvoor zijn hardwarewijzigingen nodig. We verwachten dat 2028 een realistischer moment is om dat niveau te bereiken."

Titelstrijd pas doel voor 2030

Ondanks de positieve signalen blijft Audi vasthouden aan zijn langetermijnplanning. Binotto benadrukt dat het uiteindelijke doel nog altijd ligt bij het seizoen 2030. Het aantrekken van personeel, de uitbreiding van de fabriek in Hinwil en de opening van een technische vestiging in Groot-Brittannië maken allemaal deel uit van dat plan.

"Ik zou heel tevreden zijn als aan het einde van het seizoen niet alleen wijzelf, maar ook de fans en de media kunnen zien dat Audi een serieuze speler is geworden", besloot Binotto. "Dat iedereen de transformatie van het team herkent en ziet dat we op de goede weg zijn."

Net binnen

Vorig artikel Overzicht: Wanneer lopen de contracten van F1-coureurs af?
Volgend artikel Ferrari en Leclerc met vertrouwen en nieuw contract op weg naar GP Monaco

Beste reacties