Komst Cadillac helpt Alpine niet: "Elfde team heeft ons mensen gekost"
Alpine is bezig aan een uiterst moeizaam F1-seizoen 2025. Steve Nielsen legt uit hoe personeelsverlies aan het nieuwe Cadillac-team heeft bijgedragen aan de teleurstellende prestaties.
Foto: Sam Bagnall / Sutton Images via Getty Images
Het Formule 1-seizoen 2025 loopt op zijn einde en Alpine lijkt het jaar als tiende en laatste in het kampioenschap af te sluiten. Managing director Steve Nielsen vertelt in een exclusief gesprek met Motorsport.com dat het Franse team in meerdere opzichten worstelt — en dat de komst van het nieuwe elfde team, Cadillac, niet heeft geholpen.
Een van de meest zichtbare pijnpunten is de pitstops. De laatste tijd verlopen die niet helemaal soepel bij Alpine, maar volgens Nielsen komt dat niet door een gebrek aan inzet of focus. “We worstelen met onze pitstops. Ze zijn iets te wisselvallig. Een belangrijke reden daarvoor is dat we mensen zijn kwijtgeraakt aan het elfde team”, legt hij uit. “Het ligt dus niet aan een gebrek aan oog voor detail of aan dat we lui zouden zijn of wat dan ook. Het is gewoon net zoals in het voetbal: als je niet je beste elf spelers kunt opstellen, speel je automatisch minder goed. We beschikken echter over goede en capabele mensen die we aan het trainen zijn. Maar dat heb je niet in een weekend gedaan. Dat kost tijd.”
Achter de schermen werkt Alpine er dus aan om de nieuwe samenstelling van de pitcrew op het gewenste niveau te brengen. Veel van dat werk is niet zichtbaar voor de buitenwereld, maar het moet het team op langere termijn sterker maken. Dat langetermijndenken is cruciaal, benadrukt Nielsen, want ondanks de grote inspanningen is het sportieve plaatje op korte termijn weinig rooskleurig.
“Of je nu monteur, engineer of iemand in de fabriek bent, het is niet leuk om je team als zeventiende, negentiende of twintigste te zien eindigen”, zegt hij. “En of je nu ontwerper bent of je werkt aan de productiekant, je werk wordt er niet anders van als je als twintigste finisht. Het is dus heel belangrijk dat iedereen begrijpt dat dit jaar in het teken staat van onze reis naar een veel beter 2026.” Nielsen benadrukt dat het motiveren van de staf een gedeelde verantwoordelijkheid is binnen de organisatie. “Het hangt niet alleen van mij af. Ook de coureurs, Flavio [Briatore] en andere mensen spelen een rol om iedereen positief te houden en duidelijk te maken dat de focus volledig op volgend jaar ligt.”
Toch is Nielsen ervan overtuigd dat Alpine over de juiste structuur en middelen beschikt om de weg terug omhoog te vinden. De faciliteiten in Enstone zijn volgens hem meer dan toereikend. “De auto die we nu op de baan zetten, is niet representatief voor de vaardigheden en mogelijkheden die we in Enstone hebben”, stelt hij. “We kunnen veel betere auto’s bouwen. Misschien zouden we graag een modernere windtunnel willen - we hebben op dit moment een van de oudsten - maar verder missen we niets.”
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties