Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Piastri vol onbegrip na Gasly-besluit: "Kon mijn ogen niet geloven"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Piastri vol onbegrip na Gasly-besluit: "Kon mijn ogen niet geloven"

Hülkenberg blij met P9: "Had niet veel meer in gezeten"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hülkenberg blij met P9: "Had niet veel meer in gezeten"

Fernando Alonso start vanuit pitstraat na motorwissel in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Fernando Alonso start vanuit pitstraat na motorwissel in Barcelona

Alonso hard voor Aston Martin en Honda: "We hebben slechtste auto en motor"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Alonso hard voor Aston Martin en Honda: "We hebben slechtste auto en motor"

Twee verborgen factoren die "een groot effect" op F1 Grand Prix van Barcelona hebben

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Twee verborgen factoren die "een groot effect" op F1 Grand Prix van Barcelona hebben

24 uur van Le Mans, 11.00 uur: Drie Nederlanders aan de leiding tijdens safety car-fase

WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 11.00 uur: Drie Nederlanders aan de leiding tijdens safety car-fase

Norris tempert verwachtingen: "Ferrari nog buiten bereik"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Norris tempert verwachtingen: "Ferrari nog buiten bereik"

De "grote reset" die leidde tot George Russells GP-pole in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
De "grote reset" die leidde tot George Russells GP-pole in Barcelona

F1-teambazen tegen verplichte tweestoppers: "Bereik je het tegenovergestelde mee"

Het idee om coureurs verplicht twee pitstops te laten maken tijdens een Grand Prix teneinde meer spanning te creëren in de races, lijkt weinig steun te krijgen in de F1-paddock.

George Russell, Mercedes

Foto: Bryn Lennon / Formula 1 via Getty Images

In Baku, Singapore en Austin koos vrijwel iedereen voor dezelfde strategie: een éénstopper. Omdat dit de spanning in de races niet ten goede komt, wordt er de laatste tijd gesproken over het verplicht stellen van een tweestopstrategie. Het voorstel werd besproken in de rijdersbriefing in Mexico en binnen de Sporting Advisory Committee, en staat ook op de agenda van de F1 Commission. Toch lijkt het plan weinig kans van slagen te hebben.

“Iedereen houdt van races met twee pitstops of meer, maar we moeten voorzichtig zijn”, waarschuwde Alan Permane, teambaas van Racing Bulls. “Twee pitstops werken alleen als de banden daar geschikt voor zijn. Als je het verplicht stelt, kun je een situatie krijgen waarin teams allemaal dezelfde strategie kiezen, en dan bereik je juist het tegenovergestelde van wat je wilt. Bovendien verdwijnen dan de gevechten tussen coureurs op een éénstop- en tweestopstrategie, die vaak voor spanning zorgen. We moeten hier dus heel goed over nadenken.”

McLaren-teambaas Andrea Stella deelt die mening: “De banden zijn de sleutel tot variatie in de race. Wanneer er degradatie is, krijg je vanzelf inhaalacties en pitstops.” James Vowles van Williams voegde toe dat een opgelegde strategie juist tot meer eenvormigheid leidt. “Het grootste risico is dat we allemaal exact hetzelfde doen, binnen één ronde van elkaar. Laten we ons eerst richten op de basis – de slijtage en de onderlinge verschillen tussen de compounds – voordat we iets doen wat de variatie juist vermindert.”

Pirelli-motorsportdirecteur Mario Isola zei eerder nog dat een verplichte tweestopper “de show ten goede zou kunnen komen” door meer onvoorspelbaarheid. Maar Pirelli’s hoofdingenieur Simone Berra is het niet eens met zijn collega: “Ik ben persoonlijk geen voorstander van een verplichte tweestopper. Ik betwijfel of de show daar beter van wordt. Hoe meer regels je oplegt, hoe meer teams hetzelfde gaan doen qua strategie. De mooiste races krijg je juist als niet helemaal duidelijk is of een éénstopper of een tweestopper de juiste keuze is. Dan krijg je een situatie waarin sommige coureurs voor één stop gaan en anderen voor twee, terwijl beide strategieën aan het einde van de race ongeveer even snel blijken te zijn. Dit gebeurt de laatste tijd niet vaak, maar dát is het scenario waarvoor we moeten gaan.”

Berra wees erop dat de Formule 1 beter kan wachten tot het nieuwe technische reglement van 2026 in werking treedt, voordat men de sportieve regels aanpast. Hij sloot zich daarmee aan bij Stella, die zei: “Vanaf 2026 verandert er zoveel dat we eerst moeten zien wat voor soort races dat oplevert. Daarna kunnen we evalueren of er op sportief vlak aanpassingen nodig zijn om het spektakel te verbeteren.” Het idee van een verplichte tweestopper lijkt in theorie dus aantrekkelijk, maar volgens de meeste betrokkenen zou het de races alleen maar voorspelbaarder maken in plaats van spannender.

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel Max Verstappen start F1 GP Brazilië vanuit pits na veranderingen aan auto
Volgend artikel Bortoleto na megacrash: “Fouten als deze maken mij een betere coureur”

Beste reacties