WEC scherpt regels omtrent kritiek op BoP aan voor 2025
In het sportief reglement voor het World Endurance Championship-seizoen 2025 is een subtiele wijziging doorgevoerd omtrent de Balance of Performance - met name over de kritiek daarop.
De Balance of Performance is een heet hangijzer binnen het World Endurance Championship. De bedoeling is dat bestuursorgaan FIA en organisator Automobile Club de l'Ouest de 'potentie van de performance van de auto in balans brengt'. Toch hebben prestatieschommelingen bij teams van race tot race voor enkele vraagtekens gezorgd, al mogen deelnemers van het kampioenschap zich daar niet openlijk over uiten, omdat dit zo in het reglement is vastgelegd.
Aan dat reglement is voor het seizoen 2025 een kleine aanpassing doorgevoerd. "Fabrikanten, deelnemers, coureurs en personen of entiteiten die betrokken zijn bij hun teams, mogen niet proberen de vaststelling van de BoP te beïnvloeden of commentaar te leveren op het proces en/of de resultaten, met name via publieke verklaringen, de media en sociale media", valt te lezen in het gewijzigde sportief reglement voor 2025. In dit geval is de tekst 'op het proces en/of' toegevoegd, waarmee dit direct een gevolg lijkt van de uitspraken die Toyota's teamdirecteur Rob Leupen heeft gedaan tegenover deze website.
"Wat erg moeilijk is binnen deze raceklasse, is de BoP", zei Leupen in een exclusief interview met Motorsport.com. "We hebben nogal wat vraagtekens over de manier waarop dat gedaan wordt." De Nederlander voegde toe dat de BoP voor de 24 uur van Le Mans dit jaar 'beter verliep' dan in 2023, maar merkte ook op: "Toch zie je dan weer dat het proces voor de BoP niet transparant is. En transparantie vinden wij belangrijk." Aangezien Leupen daarbij dus niet per se op het resultaat ervan reageerde, maar wel op het proces, lijkt de FIA met de regelwijziging te hebben gereageerd op deze uitspraken.
Boete
De uitspraken van Leupen kwamen Toyota op een voorwaardelijke boete van 10.000 euro te staan. De Japanse fabrikant moet die boete pas betalen wanneer zij deze regel dit jaar nog eens overtreden. Dat de stewards het bij een voorwaardelijke boete lieten, was het gevolg van het feit dat de regel en dus de straf voor het eerst was toegepast in het WEC. Wel kregen andere fabrikanten de waarschuwing mee dat er in de toekomst geen voorwaardelijke straffen uitgedeeld zullen worden en dat er dus direct ingegrepen zal worden.
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties