Overslaan naar hoofdinhoud

United Autosports geeft LMGT3-stokje McLaren over aan Garage 59

Het team van United Autosports ontbreekt in het World Endurance Championship in 2026. Zij richten zich komend jaar op de samenwerking met McLaren voor het Hypercar-project van 2027.

#95 United Autosports Mclaren 720S LMGT3 Evo: Darren Leung, Sean Gelael, Marino Sato

Foto: Paul Foster

Momenteel runt United Autosports het LMGT3-programma van McLaren in het WEC, maar daar komt volgend jaar verandering in. Garage 59 zal dan namelijk het stokje overnemen terwijl United Autosports zich dan kan storten op het Hypercar-project van McLaren. Vanaf 2027 zal het Britse merk zich namelijk in de topklasse van het langeafstandskampioenschap melden met een LMDh. Komend jaar wordt daarin cruciaal, aangezien er dan volop getest zal worden in aanloop naar het Hypercar-debuut. 

In een verklaring deelt United Autosports dat het in 2026 een stapje terugdoet en het WEC dus tijdelijk verlaat. "De beslissende stap zal United Autosports in staat stellen om cruciale tijd en middelen te concentreren op haar rol met de nieuwe McLaren Racing LMDh-deelname vanaf het seizoen 2027", legt het team de keuze uit om het LMGT3-programma aan Garage 59 te overhandigen. "De opwindende deelname van McLaren Racing aan het WEC zal beginnen met een uitgebreid testprogramma gedurende 2026."

Met deze LMDh neemt McLaren vanaf 2027 deel aan het WEC.

Met deze LMDh neemt McLaren vanaf 2027 deel aan het WEC.

Foto door: McLaren

Richard Dean, CEO van United Autosports, benadrukt dat dit geen gemakkelijke beslissing is geweest voor zijn team. "Maar wanneer je de kans krijgt om in de Hypercars te racen en een team te vormen met McLaren Racing met het doel om te strijden voor de algemene overwinning in het kampioenschap, inclusief Le Mans... dat is iets waar we jaren voor hebben gewerkt, voor hebben gevochten en van gedroomd. We doen alles in onze macht om het tot een succes te maken. Ik wil WEC bedanken voor hun steun en Garage 59 en McLaren Automotive veel succes wensen volgend seizoen in LMGT3. We komen terug op de grid in 2027 als onderdeel van het McLaren United AS WEC Hypercar Team en we kunnen niet wachten."

Terug naar Le Mans

United Autosports runde niet alleen het LMGT3-programma van McLaren, maar is ook in andere kampioenschappen actief als LMP2-team. In 2026 zal het team dan ook te zien blijven in de European Le Mans Series, Asian Le Mans Series en IMSA SportsCar Championship. Het is tevens de bedoeling dat United Autosports in 2026 terugkeert als een van de LMP2-teams in de 24 uur van Le Mans. Die race maakt deel uit van de WEC-kalender, maar met de introductie van de Hypercars en LMGT3's was er geen plaats meer voor de LMP2's in het reguliere kampioenschap. De LMP2 keert wel terug op Le Mans, maar dat gebeurt dan op basis van uitnodigingen voor teams die succesvol zijn in kampioenschappen als IMSA en ELMS.

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Alpine kondigt nieuwe WEC Hypercar-coureur aan voor seizoen 2026
Volgend artikel Ferrari bevestigt derde Hypercar voor 2026, toekomst Kubica onzeker

Beste reacties