Overslaan naar hoofdinhoud
Max Verstappen, Red Bull Racing
Uitgelicht

Ford voert gesprekken met Max Verstappen over Hypercar-mogelijkheden

Ford maakt volgend jaar zijn debuut met de Hypercar in het World Endurance Championship en Ford-topman Mark Rushbrook zou Max Verstappen er graag eens in zien racen.

Ford is sinds dit jaar terug in de Formule 1 dankzij de samenwerking met Red Bull Racing. De twee partijen hebben de handen ineengeslagen voor de ontwikkeling en productie van krachtbronnen voor Red Bull Racing en zusterteam Racing Bulls.

Zelf is Ford ook al actief aanwezig in andere kampioenschappen, waaronder het World Endurance Championship. Dit jaar is dat alleen nog met de Mustang GT3, maar vanaf 2027 is het merk ook in de topklasse van het langeafstandskampioenschap te vinden: Hypercars. 

Red Bull-coureur Max Verstappen heeft al veel interesse getoond in langeafstandsraces en neemt volgende week zelfs deel aan de 24 uur van de Nürburgring in de Mercedes-AMG GT3. Of Ford, gezien de interesse van Verstappen in verschillende autosportdisciplines, al gesprekken voert met de viervoudig F1-kampioen over het besturen van de Hypercar?

"Ja, natuurlijk", zegt Ford Performance-directeur Mark Rushbrook in een exclusief interview met Motorsport.com. "We houden van Max. We houden van wat hij doet in de Formule 1-auto, op het circuit."

Ford voert

Ford voert "regelmatig gesprekken" met Verstappen over de Hypercar-mogelijkheden.

Foto door: Red Bull Content Pool

"We waarderen hem ook buiten de baan", voegt Rushbrook toe. "Hij is een geweldig persoon, net zo goed als hij een geweldige coureur is. We houden van zijn passie om in de GT3 te racen, zoals hij dat doet, en wat hij doet met het ontwikkelen van coureurs via simracen en ze op de baan krijgen."

"Dus natuurlijk hebben we regelmatig gesprekken met hem over wat de mogelijkheden zijn om meer in de sportscars te doen, inclusief Hypercar", onthult de Ford-topman. Ook Verstappen zelf zou daarbij interesse hebben getoond. "Hij is een racer: hij wil racen."

Geen concrete plannen

Voor nu beschikt Verstappen bij Red Bull over een contract tot en met 2028, waardoor zijn schema de komende jaren nog vol is. Rushbrook geeft dan ook aan dat er "niets" op de planning staat voor de nabije toekomst. "We gaan niets aankondigen", lacht hij.

Volgens Rushbrook hangt een eventuele uitstap van Verstappen in de Hypercar van veel af. "Hij wil racen op Le Mans en voor de eindzege gaan, maar in de meeste jaren laat de kalender dat niet toe. Zolang hij een toegewijde Formule 1-coureur is, is er meestal een overlap."

"Ik denk dat we gewoon bespreken wat de mogelijkheden zijn, en als en wanneer het logisch is, en iedereen het wil doen, dan is dat mooi."

Van toegevoegde waarde

Mocht het ooit zover komen dat Verstappen in de Hypercar van Ford - die later dit jaar voor het eerst op het circuit moet verschijnen voor het testprogramma - stapt, dan verwacht Rushbrook dat hij van veel toegevoegde waarde zal zijn voor het project.

"Een van de mooie dingen aan Max is: coureurs zoals hij komen niet zo vaak voorbij, toch?", zegt Rushbrook. "Niet alleen in wat hij op de baan presteert, maar ook in hoe hij dat doet."

Lees meer:

"Zeker dit jaar, toen we in Barcelona waren [voor de F1-shakedown]. Als je zijn feedback op de radio hoort terwijl hij op de baan rijdt: hij test dan een nieuwe auto, en dan komt hij binnen na, afhankelijk van de stint, dertig, veertig of vijftig ronden... De hoeveelheid detail die hij kan terugkoppelen aan de engineers is enorm waardevol, soms zelfs waardevoller dan alle data die zij hebben", stelt de Ford-topman.

"Natuurlijk vult het elkaar aan, het moet samenkomen. Maar zijn mentale capaciteit en bandbreedte om een auto te ontwikkelen, ermee te racen en hem af te stellen - om zo'n coureur in je programma te hebben, al is het maar voor één race, is heel betekenisvol."

Vorig artikel Peugeot verrast met eerste WEC-pole op Spa, Frijns elfde
Volgend artikel Genesis GMR-001-debuut 'beter dan verwacht'

Beste reacties

Meer van Laurens Stade

Achter de schermen: vuurwerk gegarandeerd bij de 24 uur van Le Mans

WEC
WEC WEC
24 uur van Le Mans
Achter de schermen: vuurwerk gegarandeerd bij de 24 uur van Le Mans

De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

WEC
WEC WEC
24 uur van Le Mans
De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

F1 stand 2026: Hamilton verkleint achterstand op Antonelli, Verstappen zevende

Formule 1
F1 Formule 1
F1 stand 2026: Hamilton verkleint achterstand op Antonelli, Verstappen zevende

Nyck de Vries wint 24 uur van Le Mans met Toyota, ook zege voor Catsburg

WEC
WEC WEC
24 uur van Le Mans
Nyck de Vries wint 24 uur van Le Mans met Toyota, ook zege voor Catsburg

24 uur van Le Mans, 11.00 uur: Drie Nederlanders aan de leiding tijdens safety car-fase

WEC
WEC WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 11.00 uur: Drie Nederlanders aan de leiding tijdens safety car-fase

24 uur van Le Mans, 08.00 uur: Cadillac leidt, Verschoor en Catsburg P1 in eigen klasse

WEC
WEC WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 08.00 uur: Cadillac leidt, Verschoor en Catsburg P1 in eigen klasse

24 uur van Le Mans, 00.00 uur: Safety car gooit strijd weer helemaal open

WEC
WEC WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 00.00 uur: Safety car gooit strijd weer helemaal open

Achter de schermen bij Peugeot: zo bereidt een team zich voor op de 24 uur van Le Mans

Uitgelicht
WEC
Uitgelicht
WEC WEC
Achter de schermen bij Peugeot: zo bereidt een team zich voor op de 24 uur van Le Mans

Net binnen