Overslaan naar hoofdinhoud

Dubbelinterview René en Jan Lammers: Op jacht naar de Spaanse F4-titel

Dit weekend trapt René Lammers zijn jaar af in Jerez, waar het winterkampioenschap van de Spaanse F4 van start gaat. Vlak voor hij naar Zuid-Spanje vertrok, sprak Motorsport.com met hem en vader Jan.

René Lammers, MP Motorsport

Het is een rustige middag op de anti-slipschool in Zandvoort als Motorsport.com in de kantine heeft afgesproken met vader en zoon Lammers. Voor Jan is dit de plek waar het allemaal ooit begon. Ook voor René is het lap asfalt naast het circuit beslist geen onbekend terrein. Waar eerstgenoemde kan terugkijken op een imposante loopbaan in de autosport, is het avontuur voor die laatste nog maar net begonnen. Vorig jaar maakte René na een succesvolle carrière in de karting de overstap naar de formulewagens. Er werd met MP Motorsport deelgenomen aan de Spaanse Formule 4, waar René in zijn eerste seizoen waardevolle kennis en ervaring opdeed. Dit jaar komt hij opnieuw voor de renstal uit Westmaas in deze raceklasse uit en moeten de lessen van vorig jaar resulteren in een gooi naar de titel.

Ter voorbereiding op zijn tweede jaar in de Spaanse Formule 4, wordt er meegedaan aan het winterkampioenschap. Dit weekend vindt de eerste ronde plaats op het circuit van Jerez. Later in februari wordt er geracet in Portimão, waarna het programma wordt afgesloten op de baan in Navarra. Terwijl Jan wat te drinken haalt, laat René weten dat hij niet kan wachten om weer achter het stuur van de auto te kruipen. Terug aan tafel merkt Jan op niet mee af te reizen naar de Zuid-Spaanse piste. Moeder Mariska gaat wel mee.

"Het gebeurde vorig jaar wel vaker dat ik er niet bij was hoor, als ik bijvoorbeeld eerder terug moest voor de NOS", vertelt de voormalig F1-coureur. Zijn aanwezigheid wordt volgens eigen zeggen echter niet gemist. "Ze hebben het super voor elkaar bij MP Motorsport en René heeft zich goed voorbereid in de sim met Atze Kerkhof en Diederik Kinds, die ook zijn race-engineer is op het circuit. Nee, hij redt zichzelf wel. Bovendien, alles wat ik weet, is toch niet meer relevant. Het is allemaal zo specifiek als het gaat om de auto, het circuit en de banden, maar ook het moment van de dag en de temperatuur. Ik zou eigenlijk alleen maar voor verwarring kunnen verzorgen. Als ik meega naar het circuit, dan is dat dus puur uit enthousiasme. Helaas kwam het nu even niet uit en de volgende race ben er ik ook niet bij, doordat die een week verzet is en ik dan al iets anders heb. Maar dat is goed nieuws voor hem", wijst hij naast René. Lachend: "Hij kan zo rustig, zonder het gezeur van zijn vader, zijn ding doen!"

René Lammers in actie met de auto van MP Motorsport.

René Lammers in actie met de auto van MP Motorsport.

Foto door: Dutch Photo Agency

René, hoe heb je je voorbereid op je tweede jaar in de Spaanse F4?

René: "We hebben een aantal keer getest. Ik heb gereden in Jerez, Barcelona, Aragón, Portimão en ook op Paul Ricard. Dat ging allemaal heel goed, dus daar ben ik erg blij mee. Ik heb ook simulatorwerk gedaan en natuurlijk ben ik flink in de sportschool bezig geweest. Ik voel me dus goed voorbereid."

Waren al die tests met een Formule 4-auto?

René: "Niet allemaal. In Barcelona heb ik met de auto gereden die in de Eurocup-3 wordt gebruikt. Die klasse zit eigenlijk tussen F4 en F3 in. Het was goed om te ervaren hoe het voelt om daarmee te rijden. Die auto heeft namelijk een stuk meer downforce dan een F4. In dat opzicht zit de wagen op hetzelfde niveau als een Formule 3-auto. De motor is wel iets minder krachtig dan die in een F3, maar het was gaaf om even die downforce te voelen. Het waren twee heel leuke dagen in Barcelona."

Hoe kijk je nu terug op je eerste jaar in de Spaanse Formule 4?

René: "Het was best wel een moeilijk jaar, moet ik eerlijk zeggen. We hebben wel een podium behaald, dus het ging zeker niet slecht hoor. Maar met name in de kwalificaties ging het vaak moeizaam. In de races ging het over het algemeen best wel goed – dus de start, de eerste ronde en de racepace – maar in de kwalificatie lukte het me helaas steeds niet om alles aan elkaar te knopen. Dus dat is iets waar ik dit jaar op moet focussen. Ik moet er in de kwalificaties voor zorgen dat ik goed vooraan kom te staan en dan komen de raceresultaten vanzelf."

Dat podium behaalde je op Motorland Aragón. Je finishte daar als derde. Wat maakte dat het dat weekend beter liep?

René: "Sowieso verliep de kwalificatie daar al wat beter, waardoor ik als vierde kon starten. Daarnaast is het een baan met iets meer inhaalmogelijkheden, waardoor ik met mijn 'racecraft' wat meer kon doen en naar voren kon komen. Dus dat was ook het moment waarop ik me realiseerde dat als die kwalificatie maar goed gaat, ik in de race voor mooie resultaten kan gaan, aangezien ik me daarin prima kan redden."

René Lammers behaalde in 2024 een podiumplek op Motorland Aragón.

René Lammers behaalde in 2024 een podiumplek op Motorland Aragón.

Foto door: Dutch Photo Agency

Je noemde eerder dat je al een Eurocup-3 aan de tand hebt gevoeld. Wat deed je besluiten om nog een tweede jaar Spaanse Formule 4 te doen?

René: "De resultaten waren vorig jaar nog niet goed genoeg, om het heel simpel te zeggen. We vinden dat je in een klasse echt moet winnen, voordat je de volgende stap gaat maken. Maar we hebben heel veel geleerd, dus ik ben blij met wat ik vorig seizoen allemaal heb meegemaakt. Het zal nu gewoon zaak zijn om de fouten die we maakten, niet nog een keer te maken."

Jan: "Dat we hebben in de karting eigenlijk ook altijd gezegd, hè. Als we niet winnen, gaan we ook geen klasse hoger. Zo maak je het objectief. En niet alleen voor mij als vader - want ik kan natuurlijk zo'n vader zijn die aan iedereen vertelt hoe geweldig zijn zoon is maar als er gevraagd wordt waarom er niet gewonnen wordt, met zijn mond vol tanden staat - maar ook voor René. Je moet leren dat je eerst iets succesvol afsluit, voordat je doorgaat naar het volgende. Ik twijfel er geen seconde aan dat hij het kan, hoor. Maar om het vervolgens ook te doen, is een tweede. Dat is de uitdaging waar een sporter altijd voor staat. Om uit jezelf te halen wat je in je hebt. Om dat bij jezelf voor elkaar te krijgen. Maar René is absoluut gegroeid. Dat heb ik deze winter ook weer gezien. Dus we gaan het zien. Alle voortekenen zijn, zoals René zelf ook aangeeft, prima. Maar ja, het moet nog wel gebeuren."

René: "Ik denk dat we een grote kans maken op de titel. Ik ben een ander persoon dan vorig jaar en denk ook echt dat we de snelheid hebben om de titel te kunnen pakken."

Volgens mij hebben jullie eerder eens gezegd dat jullie erop mikken om in 2029 in de Formule 1 te rijden.

Jan: "Misschien ben ik daar zelf niet helemaal duidelijk in geweest. Ons streven is dat René in 2028 of 2029, ergens rond die tijd, klaar is voor de Formule 1. Of de Formule 1 dan ook klaar is voor René, is een tweede. Daarmee bedoel ik of er dan ook behoefte is aan een nieuwe rijder. Maar als je het hele traject ziet als een opleiding om je brevet te halen voor de Formule 1, dan zitten we nog steeds op schema. Het hangt er vanaf wat voor jaar we nu hebben, maar dat zal op een spontane manier aangeven wat we volgend jaar gaan doen. Ongeacht welke klasse het wordt, volgend jaar en het jaar daarna zien we als de aanloop naar de Formule 2. In principe is het dus ons doel om in 2028 in de Formule 2 te rijden. Dat is waar we aan werken, en op dit moment zijn er geen signalen dat dat een onrealistisch doel is."

Dus in welke klasse hierna wordt gereden, ligt nog open?

René: "Dat ligt aan hoe ik het dit seizoen doe. Als ik dit jaar heel goed ben, zou ik zomaar eens klaar kunnen zijn voor F3. Maar de Eurocup-3 is ook een goede klasse."

Jan: "De Eurocup-3 zal volgend jaar nog dichter bij de Formule 3 zitten, zeker qua downforce. Dus dat lijkt wel interessant. Niet alleen vanuit het oogpunt van kostenefficiëntie, maar ook wat betreft het aantal kilometers dat je kunt rijden, aangezien je in de Formule 3 met restricties zit. Maar het is nog iets te vroeg om te bepalen wat we volgend jaar gaan doen. We hopen ook nog een paar keer met de Eurocup-3 van volgend jaar te kunnen testen. En ik zou het fijn vinden als René voor eind juni nog twee testsessies van een paar dagen met de huidige Eurocup-3 kan hebben, gewoon om het gevoel bij die auto te houden. De eerste test gaf in elk geval aan dat hij nul problemen had met die omschakeling. Aan de rondetijden was niet te zien dat er een rookie achter het stuur zat. Dus dat zag er gewoon prima uit. Als we nog twee of drie van die sessies op andere circuits kunnen doen, zou dat een lekkere voorbereiding zijn voor volgend seizoen. En dan zouden we in de tweede helft van dit jaar graag nog het nodige willen doen met de auto waarin we volgend jaar besluiten te rijden. Maar nogmaals, dat hangt af van hoe het dit jaar gaat."

René Lammers wil in 2028 in de Formule 2 zijn aanbeland.

René Lammers wil in 2028 in de Formule 2 zijn aanbeland.

Foto door: Dutch Photo Agency

In het najaar van 2023 werd er meegedaan aan de FDA Scouting World Finals, die Ferrari organiseerde om nieuwe talenten te vinden voor het talentenprogramma. René, jij werd tot winnaar uitgeroepen van dat gebeuren. In het persbericht liet het team echter weten dat geen van de deelnemers klaar was voor een plek in de Ferrari Driver Academy. Maar je vader vertelde aan ons dat jullie niet met elkaar tot een deal waren gekomen. Hoe zit dat nou?

René: "Wat natuurlijk niet hielp, was dat degene met wie we aan het praten waren, werd ontslagen."

Jan: "Dat was Marco Matassa, het hoofd van de Ferrari Driver Academy."

René: "Het ging allemaal de goede kant op, maar op een gegeven moment merkten we dat hij iets afstandelijker begon te worden. We kregen het vermoeden dat er iets aan de hand was. Toen hij vervolgens ontslagen werd, werd voor ons ineens heel veel duidelijk."

Jan: "Het was heel gek. Nadat René had gewonnen, hebben we drie maanden met Ferrari gesproken. Maar vervolgens werd Marco aan de kant gezet. Op dat moment hadden we geluk dat er nog een stoel vrij was bij MP Motorsport. Als we 24 uur later waren geweest, dan hadden ze ons waarschijnlijk gezegd dat ze vol zaten. Het was echt lastminute. De voorbereiding op het eerste jaar in de autosport was hierdoor niet ideaal. Dat we ineens moesten uitwijken naar Spanje, maakte het voor René niet makkelijker."

Jullie hielden er eigenlijk rekening mee dat René met steun van de FDA in het Italiaans F4-kampioenschap zou gaan rijden? En dan misschien wel bij Prema?

René: "Dat was eigenlijk wat we samen met de FDA hadden ingepland."

Jan: "Onze voorkeur gaat altijd uit naar het zwaarste kampioenschap. En daarin willen we dan graag met het beste team werken, zodat René ook sterke teamgenoten naast zich heeft. Maar dat is allemaal goed gekomen, want het Spaanse kampioenschap bleek uiteindelijk het sterkste F4-kampioenschap te zijn. Een aantal coureurs uit het Italiaans kampioenschap kwam namelijk ook in Spanje aan de start en die hebben we eigenlijk niet in de top-tien gezien. Daarbij is MP het beste team in de Spaanse Formule 4 en had René daar vorig jaar heel goede teamgenoten [de volledige top-drie uit het kampioenschap bestond uit coureurs van MP Motorsport]. Alleen rijd je een groot deel van het seizoen toch met een kringetje boven het hoofd door alles wat er zich daarvoor heeft afgespeeld. Maar goed, misschien kunnen we in de toekomst zeggen dat hij hier sterker en beter door is geworden."

René: "Gelukkig was er dus al goed contact met MP en konden we daar terecht. Ik ben uiteindelijk heel blij dat ik bij dit team ben beland. Ik voel me er heel erg thuis."

Jan: "Ik was al in gesprek met Henk de Jong van MP Motorsport, voordat René werd uitgenodigd voor dat Ferrari-kamp. We waren het erover eens dat die uitnodiging een kans was die we moesten meepakken. René won dus, maar de situatie bij Ferrari was op een gegeven moment zo dat er wel licht brandde maar er niemand thuis was. Dat was jammer, maar in de topsport moet je niet bij de pakken neerzitten."

René Lammers maakt zich op voor zijn tweede F4-seizoen.

René Lammers maakt zich op voor zijn tweede F4-seizoen.

Foto door: Dutch Photo Agency

Is er nog contact met Ferrari?

Jan: "Er is op dit moment geen contact. Maar dat wil zeker niet zeggen dat het contact slecht is. Ze hebben na het ontslag van Marco Matassa tijdelijk iemand anders op die positie gehad. Zoals het bij alle bedrijven gaat, probeert zo'n persoon de dagelijkse gang van zaken zo soepel mogelijk door te laten lopen. Diegene gaat geen nieuwe verplichtingen aan. De focus lag dus op Oliver Bearman, Maya Weug en de andere coureurs die al in de FDA zaten. Inmiddels is er met de van Mercedes overgekomen Jerome d'Ambrosio weer een stabiele situatie gecreëerd. Maar we hebben zoiets van: laten we René eerst gewoon even de kans geven om te laten zien waar hij van gemaakt is. We accepteren op dit moment dat de situatie is zoals die is. En hopelijk zitten we later in het jaar ook in een veel betere positie om weer normale gesprekken te hebben."

En dan ook met andere F1-teams?

Jan: "Nou ja, eigenlijk wil je inderdaad een situatie waarin men gaat zeggen: 'René gaat lekker. Moeten we niet eens praten?'"

Is er misschien al contact geweest met andere Formule 1-teams?

René: "We hebben met allemaal verschillende mensen contact gehad."

Jan: "Door de jaren heen heb ik natuurlijk genoeg relaties opgebouwd. Dus dat contact is er. In de tussentijd begrijpen we wat ons te doen staat, als we een situatie willen creëren waarin wij de beste gelegenheid kunnen uitzoeken."

René Lammers zegt goed voorbereid te zijn op zijn tweede F4-jaar.

René Lammers zegt goed voorbereid te zijn op zijn tweede F4-jaar.

Foto door: Dutch Photo Agency

René, het vizier voor de langere termijn is dus gericht op de Formule 2, om vervolgens te kijken wat er in de Formule 1 mogelijk is. Maar staan races als de 24 uur van Le Mans en de 24 uur van Daytona, waarin jouw vader grote successen heeft behaald, ook nog op jouw bucketlist?

René: "Endurancewedstrijden zoals Le Mans en Daytona lijken me heel leuk, ook omdat je daarin met andere coureurs als team samenwerkt. Dus dat zijn zeker wel races waar ik aan zit te denken. Natuurlijk is mijn doel voor nu om de Formule 1 te halen. Maar wie weet zou ik daarna nog 24-uursraces kunnen doen. Of naar de IndyCar kunnen gaan. Er zijn buiten de Formule 1 dus genoeg andere klassen die mij ook wel aantrekkelijk lijken."

Jan, zal jij dit jaar nog dingen doen voor de NOS? We hebben begrepen dat ze niet langer de rechten hebben om samenvattingen van de Formule 1 uit te zenden.

Jan: "Dat houdt inderdaad op. Misschien dat ze met Langs de Lijn en de Formule 1-podcast nog wel het een en ander gaan doen met de Formule 1. Maar ze hebben verder niks meer qua uitzendrechten. Dus voorlopig heb ik de vrijheid om te kiezen wat ik doe en zal ik me met name wat meer op het commerciële vlak gaan bezighouden voor René."

Volgend jaar is in principe de laatste Dutch Grand Prix. Hoe mooi zou het zijn als René nog een keer in het voorprogramma kan rijden? Al zou dan natuurlijk wel eerst de Formule 3 op het programma moeten terugkeren...

Jan: "Dat is geen doel op zich. Een thuisrace, dat sentiment is leuk als je het je kunt veroorloven. Maar voor ons is dat geen reden om van ons doel af te wijken. De focus ligt op het ontwikkelen van zijn skills."

Dan zou het mooi zijn als in de toekomst de Formule 1 op basis van jouw verrichtingen terugkeert naar Zandvoort en je zo alsnog een thuisrace krijgt, René.

René, lachend: "Daar ga ik voor proberen te zorgen, ja!"

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel René Lammers onthult raceplannen voor 2025
Volgend artikel René Lammers pakt eerste F4-zege in Jerez

Beste reacties