Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Alonso hard voor Aston Martin en Honda: "We hebben slechtste auto en motor"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Alonso hard voor Aston Martin en Honda: "We hebben slechtste auto en motor"

Twee verborgen factoren die "een groot effect" op F1 Grand Prix van Barcelona hebben

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Twee verborgen factoren die "een groot effect" op F1 Grand Prix van Barcelona hebben

24 uur van Le Mans, 11.00 uur: Drie Nederlanders aan de leiding tijdens safety car-fase

WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 11.00 uur: Drie Nederlanders aan de leiding tijdens safety car-fase

Norris tempert verwachtingen: "Ferrari nog buiten bereik"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Norris tempert verwachtingen: "Ferrari nog buiten bereik"

De "grote reset" die leidde tot George Russells GP-pole in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
De "grote reset" die leidde tot George Russells GP-pole in Barcelona

24 uur van Le Mans, 08.00 uur: Cadillac leidt, Verschoor en Catsburg P1 in eigen klasse

WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 08.00 uur: Cadillac leidt, Verschoor en Catsburg P1 in eigen klasse

F1 Barcelona 2026: Hoe laat begint de race vandaag?

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona 2026: Hoe laat begint de race vandaag?

24 uur van Le Mans, 00.00 uur: Safety car gooit strijd weer helemaal open

WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 00.00 uur: Safety car gooit strijd weer helemaal open

Mysterieuze gele vlag frustreert Bagnaia na missen Q2 in Thailand

Francesco Bagnaia moet zich in Thailand via Q1 zien te plaatsen voor de strijd om pole-position. Toch was het voorval met Franco Morbidelli niet zijn grootste bron van irritatie.

Francesco Bagnaia, Ducati Team

De grootste verrassing van de openingsdag van de Grand Prix van Thailand was dat Francesco Bagnaia zich niet rechtstreeks wist te plaatsen voor Q2. De fabrieksrijder van Ducati bleef in de middagtraining steken op een dertiende positie en werd zodoende veroordeeld tot deelname aan Q1 op zaterdagochtend - voor hem de eerste keer sinds de GP van Valencia in 2023. Na afloop van de sessie ging het vooral over het moment waarbij Bagnaia in zijn laatste snelle ronde werd gehinderd door Franco Morbidelli, die daar een gridstraf voor kreeg. Zelf liet de Italiaan echter optekenen dat iets anders hem vooral gefrustreerd heeft.

"Ik ben bozer op de wedstrijdleiding dan door wat er met Franco gebeurde, want ze hebben een enorme fout gemaakt", stak Bagnaia van wal na afloop van de vrijdagse MotoGP-actie in Buriram. "Ze zwaaiden per ongeluk met gele vlaggen tussen bochten drie en acht. Niemand was daar gecrasht en ze hebben ook toegegeven dat ik gelijk had en dat ze een fout hadden gemaakt. Maar ze zeiden ook dat ze mijn rondetijd niet terug konden geven." Met de rondetijd van die geschrapte ronde, een 1.29.492, had Bagnaia zich wél rechtstreeks geplaatst voor Q2. De wedstrijdleiding kon - of wilde - die ronde echter niet alsnog goedkeuren. "Omdat die geschrapt is, kunnen ze de ronde niet teruggeven."

Dat is ook de uitleg die wedstrijdleider Mike Webb na afloop van de vrijdagse trainingen in Thailand gaf over wat zich afspeelde rond de mysterieuze gele vlag. Hij wees een "menselijke fout" aan als oorzaak. "De wedstrijdleiding constateert dat de gele vlag ten onrechte werd gezwaaid in de geschrapte ronde van Bagnaia. Dit kwam door een menselijke fout", zei Webb, die zijn frustratie over de situatie en de gevolgen ervan voor Bagnaia ook toegaf. "Als een rijder een gele vlag passeert, wordt de ronde automatisch geschrapt. Dit had invloed op meerdere rijders, maar helaas was het Bagnaia's snelste ronde van de sessie. Ronden worden geschrapt voor het passeren van een gele vlag en niet per se voor het passeren van een crash. We kunnen het schrappen van een rondetijd wegens gele vlaggen niet terugdraaien. Wel kunnen we ons verontschuldigen bij Bagnaia en Ducati voor de menselijke fout, dus dat doen we ook."

Geen zorgen over rest van weekend

Daar koopt Bagnaia echter weinig voor met het oog op de rest van het raceweekend. Via Q1 moet hij zaterdag dus proberen om de strijd voor pole-position te bereiken. Daar komt bovenop dat teamgenoot Marc Márquez vrijdag overtuigde door snelste te zijn in VT1 en zich vervolgens als tweede te plaatsen voor Q2. Toch maakt Bagnaia zich geen zorgen. "We hebben het gat ietwat gedicht en op dezelfde band was het verschil maar een tiende tot anderhalve tiende, dus daar ben ik blij mee", aldus de tweevoudig MotoGP-kampioen. "Ik denk ook dat [Marco] Bezzecchi en Álex Márquez best sterk zijn, maar ik ben blij mijn snelheid."

Meer MotoGP-nieuws:

Net binnen

Vorig artikel Stewards vellen oordeel over incident tussen Morbidelli en Bagnaia
Volgend artikel Álex Márquez houdt goede testvorm vast in Buriram: "Race pace moet beter"

Beste reacties