Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Hamilton ziet eerste F1-zege bij Ferrari steeds dichterbij komen

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton ziet eerste F1-zege bij Ferrari steeds dichterbij komen

Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Formule 1
GP van Monaco
Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Monaco
Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Formule 1
GP van Monaco
Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Stroll wijst Honda aan na crash Monaco: "Motor duwde me de muur in"

Formule 1
GP van Monaco
Stroll wijst Honda aan na crash Monaco: "Motor duwde me de muur in"

Brown: "McLaren wil PU Mercedes behouden, maar houdt opties open"

Formule 1
GP van Monaco
Brown: "McLaren wil PU Mercedes behouden, maar houdt opties open"

Preview 24 uur van Le Mans 2026: Wie kan Ferrari van de troon stoten?

WEC
24 uur van Le Mans
Preview 24 uur van Le Mans 2026: Wie kan Ferrari van de troon stoten?

MotoGP overweegt aantal motoren per rijder te beperken in 2027

MotoGP-rijders beschikken tijdens raceweekenden nu nog over twee motorfietsen. Daar komt in 2027 mogelijk verandering in, zo heeft Motorsport.com vernomen.

Ducati-team: details van de motorfiets

Foto: Gold and Goose / Motorsport Images

Waar MotoGP-rijders nu dus nog over twee motorfietsen beschikken tijdens raceweekenden, wordt serieus overwogen om dat aantal in 2027 te beperken tot één motor per rijder. Dit voorstel is onderdeel van de onderhandelingen tussen MotoGP SEG en de teams over de nieuwe commerciële afspraken voor de periode 2027-2031.

Hoewel de details van het voorstel nog niet bekend zijn, komt het uit de koker van de fabrikanten. Zij hopen de kosten te drukken met deze maatregel. Niet alleen gaan de productiekosten hierdoor omlaag, maar ook heeft ieder team door deze wijziging minder technici nodig. Toch is het moeilijk om precies te zeggen hoeveel geld er bespaard wordt als het idee erdoor komt.

Omdat het om een verandering van de reglementen gaat, dient het voorstel via de gebruikelijke procedure goedgekeurd te worden. Dit houdt in dat erover gestemd moet worden in de Grand Prix Commission, die bestaat uit vertegenwoordigers van MotoGP SEG, de FIM, teamverbond IRTA en fabrikantenunie MSMA. Deze commissie moet uiteindelijk groen licht geven voor de wijziging.

Alle MotoGP-rijders beschikken nu nog over twee motorfietsen in hun pitbox.

Alle MotoGP-rijders beschikken nu nog over twee motorfietsen in hun pitbox.

Foto door: Gold and Goose Photography / LAT Images / via Getty Images

Als die goedkeuring er is en het voorstel geïmplementeerd wordt, wordt de situatie in de MotoGP vergelijkbaar met de Moto2 en Moto3. Sinds 2010 moeten de rijders in deze klassen het al doen met slechts één motorfiets - al zijn de teams nog wel in staat om met reserveonderdelen in de trucks een complete tweede motor op te bouwen.

Het meest logische scenario voor de MotoGP is echter het protocol dat in World Superbike wordt gebruikt. Daar beschikken de rijders officieel over één motorfiets, al staat een volledig geprepareerde tweede motor klaar achterin de garage of in de truck. Als een van de belangrijkste onderdelen - zoals het chassis - kapot gaat bij een crash, kan een team de technische inspecteurs van het kampioenschap vragen om goedkeuring te geven voor de inzet van de reservemotor.

Francesco Bagnaia oefent een motorwissel voor flag-to-flag-races.

Francesco Bagnaia oefent een motorwissel voor flag-to-flag-races.

Foto door: Loic Venance / AFP via Getty Images

Voor de teams heeft het reduceren van het aantal motorfietsen per rijder wel de nodige strategische gevolgen. Zij kunnen hierdoor niet meer tegelijkertijd aan twee verschillende afstellingen werken, iets wat ze nu wel kunnen doen. Ook heeft deze verandering implicaties voor zogenaamde flag-to-flag-races.

Tijdens races waarin het begint te regenen of de baan juist opdroogt, kunnen de rijders nu nog naar de pits komen om van motor te wisselen. Tijdens deze pitstop stappen ze binnen enkele seconden op een motor die voorzien is van de juiste banden en afstelling. Deze procedure bestaat sinds 2006 in de MotoGP.

Maar als het nieuwe voorstel erdoor komt, gaat er op dit vlak ook het een en ander veranderen. Een van de mogelijke oplossingen wordt momenteel al in het World Superbike gebruikt. In dergelijke omstandigheden moeten de rijders bij hun pitbox stoppen voor een bandenwissel, waar dan weer een minimale tijd voor geldt. Op die manier worden gevaarlijke situaties bij het terugkeren op de baan voorkomen.

Meer MotoGP-nieuws:

Net binnen

Vorig artikel Pedro Acosta acht MotoGP-rijdersvakbond onhaalbaar: "We zijn egoïstisch"
Volgend artikel Waarom Ducati geen enkele twijfel heeft over toekomst Marc Márquez

Beste reacties