Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Antonelli schrijft in Monaco geschiedenis met jongste F1 Grand Slam ooit

Formule 1
GP van Monaco
Antonelli schrijft in Monaco geschiedenis met jongste F1 Grand Slam ooit

Hamilton ziet eerste F1-zege bij Ferrari steeds dichterbij komen

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton ziet eerste F1-zege bij Ferrari steeds dichterbij komen

Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Formule 1
GP van Monaco
Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Monaco
Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Formule 1
GP van Monaco
Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Stroll wijst Honda aan na crash Monaco: "Motor duwde me de muur in"

Formule 1
GP van Monaco
Stroll wijst Honda aan na crash Monaco: "Motor duwde me de muur in"

Brown: "McLaren wil PU Mercedes behouden, maar houdt opties open"

Formule 1
GP van Monaco
Brown: "McLaren wil PU Mercedes behouden, maar houdt opties open"
MotoGP Officiële test Barcelona

MotoGP verdedigt dubbele herstart tijdens chaotische GP van Catalonië

MotoGP-sportief directeur Carlos Ezpeleta staat achter de dubbele herstart in Barcelona, ondanks zware crashes. Wel staat de organisatie open voor gesprekken over extra veiligheidsmaatregelen.

Johann Zarco, Team LCR Honda crash

Foto: Gold and Goose Photography / Getty Images

MotoGP-sportief directeur Carlos Ezpeleta vindt dat de wedstrijdleiding de juiste beslissing heeft genomen door zondag de Grand Prix van Catalonië twee keer opnieuw te starten na zware crashes. Tegelijkertijd benadrukt hij dat de organisatie openstaat voor gesprekken over mogelijke extra veiligheidsmaatregelen.

Twee zware incidenten, waarbij Álex Márquez en Johann Zarco in het ziekenhuis belandden en meerdere andere rijders geraakt werden door rondvliegend puin, zorgden voor rode vlaggen op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Na de race klonk vanuit meerdere coureurs kritiek op de beslissing om de wedstrijd voort te zetten. 

Lees ook:

De eerste onderbreking volgde nadat Márquez Pedro Acosta probeerde te ontwijken, toen diens KTM snelheid verloor op weg naar bocht 10. Kort na de herstart ging het opnieuw mis: Zarco kwam ten val in bocht 1 en raakte met zijn been bekneld in de Ducati van Francesco Bagnaia.

Daarna werd de race voor een derde keer gestart, waardoor de coureurs opnieuw de risicovolle eerste bocht moesten aansnijden. De afsluitende sprint van twaalf ronden verliep uiteindelijk zonder grote incidenten.

Ezpeleta is opgelucht dat de gevolgen niet ernstiger waren, maar verwerpt de suggestie dat het circuit in Barcelona onveilig zou zijn of dat de race eerder had moeten worden afgelast.

"Allereerst wil ik zeggen hoeveel geluk we zondag hebben gehad", vertelde hij aan onze Duitse collega's van Motorsport.com. "Natuurlijk hebben Álex en Zarco serieuze blessures opgelopen, maar het had veel erger kunnen aflopen."

De crash van Álex Márquez.

De crash van Álex Márquez.

Foto door: Gold and Goose Photography / Getty Images

Volgens Ezpeleta was het eerste incident een uitzonderlijke situatie. "Het incident met Álex en Pedro is heel geïsoleerd, dat kan altijd gebeuren. Dat zijn dingen die in de racerij kunnen voorkomen, maar het is geen structureel veiligheidsprobleem van het circuit."

Hij wees erop dat de rechte stukken op Barcelona vergelijkbaar zijn met andere circuits op de kalender. "Alle rechte stukken op circuits op de kalender zijn in dat opzicht vergelijkbaar. Het is wel belangrijk dat KTM samen met de organisatie onderzoekt wat er precies met de motor van Pedro is gebeurd."

Over de beslissing om door te gaan is Ezpeleta duidelijk.

"De wedstrijdleiding besloot om de race opnieuw te starten, wat normaal is. Vervolgens hadden we helaas nog een crash, iets wat opnieuw bij een start kan gebeuren. Maar we hadden buitengewoon veel pech met de dynamiek van die crash en de manier waarop Zarco vast kwam te zitten."

Johann Zarco kwam met zijn been vast te zitten.

Johann Zarco kwam met zijn been vast te zitten.

Foto door: Gold and Goose Photography / Getty Images

Volgens hem handelden de wedstrijdleiding en de FIM volledig volgens de regels. "Volgens de reglementen en alles wat daarbij hoort, denk ik dat de wedstrijdleiding en de FIM alle juiste beslissingen hebben genomen."

Evaluatie volgt

Dat betekent volgens Ezpeleta niet dat er niets te bespreken valt. "We moeten met de teams en de coureurs evalueren of er iets is dat we in de toekomst kunnen verbeteren, op welke manier dan ook. Veiligheid is voor ons enorm belangrijk."

In beide gevallen waren ambulances snel ter plaatse en werd bevestigd dat zowel Márquez als Zarco bij bewustzijn waren voordat zij naar het ziekenhuis werden vervoerd. Inmiddels zijn beide coureurs teruggekeerd naar huis om verder te herstellen.

Lees ook:

Dat beide rijders niet in levensgevaar verkeerden, speelde volgens Ezpeleta een belangrijke rol in de beslissing om de race voort te zetten. "Beide coureurs waren niet in kritieke toestand en bij bewustzijn, dus onder normale omstandigheden start je de race dan opnieuw, toch?"

Hij erkent wel dat de heftige beelden de discussie begrijpelijk maakten. "Beide crashes zagen er extreem heftig uit en waren schokkend om te zien. Dat heeft deze discussie waarschijnlijk aangewakkerd. Maar in normale omstandigheden is het gebruikelijk om de race voort te zetten."

Carlos Ezpeleta (r)

Carlos Ezpeleta (r)

Foto door: Gold and Goose Photography / LAT Images / via Getty Images

Net binnen

Vorig artikel Waarom dit het moment is voor MotoGP-rijders om zich te verenigen
Volgend artikel Bagnaia vreest voor polsblessure: "Er zit iets niet helemaal goed"

Beste reacties