Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

FIA bevestigt F1-motorwijzigingen voor 2027 en 2028

Formule 1
FIA bevestigt F1-motorwijzigingen voor 2027 en 2028

Alpine snelste in kwalificatie 24 uur van Le Mans, De Vries en Frijns naar Hyperpole

WEC
24 uur van Le Mans
Alpine snelste in kwalificatie 24 uur van Le Mans, De Vries en Frijns naar Hyperpole

MotoGP-plan met één motor per rijder zorgt voor verdeeldheid

MotoGP
MotoGP-plan met één motor per rijder zorgt voor verdeeldheid

Red Bull gunt Iwasa eerste Formule 1-training voor GP Barcelona

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull gunt Iwasa eerste Formule 1-training voor GP Barcelona

Weerbericht 24 uur van Le Mans: Zomers weer tijdens enduranceklassieker

WEC
24 uur van Le Mans
Weerbericht 24 uur van Le Mans: Zomers weer tijdens enduranceklassieker

F1 naar vertrouwde grond: tien feiten over de Grand Prix van Barcelona

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Barcelona-Catalonië
F1 naar vertrouwde grond: tien feiten over de Grand Prix van Barcelona

Audi zet Alpine-reserve Aron in tijdens trainingen in Spanje en Oostenrijk

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Audi zet Alpine-reserve Aron in tijdens trainingen in Spanje en Oostenrijk

Gasly legt 'nepfeestje' uit na verloren podium in GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Gasly legt 'nepfeestje' uit na verloren podium in GP Monaco

Márquez: Rivaliteit op de baan geen bedreiging voor relatie met Bagnaia

De samenwerking tussen Marc Márquez en Francesco Bagnaia voorloopt vooralsnog harmonieus. De nieuwbakken Ducati-rijder verwacht dat dit naast de baan ook het geval blijft in 2025.

Marc Marquez, Ducati Team, Francesco Bagnaia, Ducati Team

Na elf seizoenen bij Honda en één jaar bij Gresini Racing heeft Marc Márquez voor 2025 een plekje bemachtigd bij het fabrieksteam van Ducati. Hij is daar de nieuwe teamgenoot van Francesco Bagnaia en samen vormen ze een zeer succesvol rijdersduo. Tegelijkertijd heersten er zorgen over het feit dat de Italiaanse fabrikant twee haantjes in de gelederen heeft. Dat zou tot onderlinge spanningen kunnen leiden, wat weer negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor de resultaten. Toch benadrukt Márquez in de Spaanse tv-show El Hormiguero dat er sprake is van harmonie in hun relatie, ondanks de verwachting dat het ieder voor zich is zodra er geracet gaat worden.

"Als je twee haantjes van 22 en 25 jaar oud in hetzelfde hok zet, dan is dat slecht. Het is explosief. Maar hij is 27 en ik ben 32", ziet Márquez hun volwassenheid als reden voor de tot dusver goede samenwerking. "We hebben samengewerkt tijdens het voorseizoen, we hebben veel gesprekken gevoerd om een zo goed mogelijke motor te krijgen. Maar we weten allebei dat iedereen op de baan van de eerste tot de laatste race aan zijn eigen belangen denkt. Maar buiten de baan? Ik weet nu wat het verschil is. Toen ik 20 jaar oud was, wist ik dat nog niet. Het was toen een kwestie van leven en dood. Maar op deze manier is er eenheid binnen het team. Pecco is een gentleman, hij verheft zijn stem nooit. Maar op de baan is hij een strijder. Als hij zijn motor ertussen moet zetten, dan doet hij dat. Zo is hij."

Investering in carrière, maar ook een risico

Kort na de Italiaanse GP van 2024 werd duidelijk dat Márquez zijn gedroomde plekje bij het fabrieksteam van Ducati zou krijgen. Daar zette de 32-jarige Spanjaard ook op in toen hij eind 2023 besloot om te vertrekken bij Honda, de fabrikant waarvoor hij sinds zijn MotoGP-debuut in 2013 uitkwam. "De beslissing om Honda te verlaten was moeilijk. Niet vanwege het salaris, maar omdat je egoïstisch moet zijn en voor jezelf moet kiezen met zo'n besluit", blikt Márquez terug op die keuze. "Het belangrijkste was dat ik het team van mijn leven, mijn vrienden, Honda en mijn salaris moest verlaten."

"Maar mijn prioriteit was om voor mezelf te bewijzen dat ik nog competitief was", vervolgt Márquez, die erkent dat zijn keuze voor Gresini zowel een investering in zijn carrière als een risico was. "Als ik competitief zou zijn, dan zouden er dingen gebeuren. Ik wist dat aan het einde van het jaar veel contracten zouden aflopen. En als ik het dan goed zou doen bij Gresini, dat ik de kans zou krijgen om naar een fabrieksteam te gaan. Je moet jezelf echter blootstellen. Dat vind ik niet falen, dat is eerder het geval als je het niet probeert. Ik heb het geprobeerd, ik deed het goed en nu zit ik in het beste team met de beste motor. Of ik een nieuwe titel kan winnen, ligt nu in mijn handen." 

Meer MotoGP-nieuws:

Net binnen

Vorig artikel Motivatie en plezier keren terug bij Joan Mir: "Ik was verwend"
Volgend artikel Argentijnse GP op andere locatie? MotoGP-top bezoekt Buenos Aires

Beste reacties