Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Wanneer is de volgende F1-race? De volledige kalender voor 2026

Formule 1
Wanneer is de volgende F1-race? De volledige kalender voor 2026

IndyCar: VeeKay rijdt in St. Louis naar beste seizoensprestatie

IndyCar
Madison
IndyCar: VeeKay rijdt in St. Louis naar beste seizoensprestatie

Kwartaalcijfers Liberty: F1 boekt grote winst, verlies voor MotoGP

De Formule 1 heeft een uitstekende eerste drie maanden van 2026 gedraaid, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van Liberty Media. Voor het eerst zijn ook de financiële prestaties van de MotoGP te zien.

Carmelo Ezpeleta en Derek Chang staan samen op de startgrid.

Foto: Gold and Goose / Motorsport Images

Woensdag heeft Liberty Media de kwartaalcijfers van het eerste kwartaal van 2026 naar buiten gebracht. Daarin worden voor het eerst ook de financiële resultaten gedeeld van de MotoGP, het kampioenschap waar Liberty sinds half 2025 eigenaar van is.

Uit de cijfers over de maanden januari, februari en maart blijkt dat de MotoGP een omzet van 94 miljoen dollar heeft gedraaid, een toename van 25 procent ten opzichte van dezelfde drie maanden in 2025. Tegelijkertijd stegen de operationele kosten tot 78 miljoen dollar. Na aftrek van diverse afschrijvingen blijft onder de streep een operationeel verlies van 24 miljoen dollar over. Dat is net zoveel als in het eerste kwartaal van 2025.

De stijging van de omzet wordt toegeschreven aan hogere inkomsten uit sponsorinkomsten en de bedragen die promotors betalen voor een race. Tegelijkertijd daalden de inkomsten uit mediarechten licht. Verder stegen de operationele kosten behoorlijk door hogere kosten voor vrachtvervoer, brandstofprijzen en een aangepaste volgorde van de kalender.

"De start van ons seizoen heeft de kracht van de MotoGP als een zeer competitief kampioenschap verder versterkt met spannende races", zegt Carmelo Ezpeleta, de CEO van MotoGP SEG. "We blijven ons focussen op wereldwijde schaling, terwijl we blijven investeren in alle commerciële functies."

Miljoenenwinst voor F1

De kwartaalcijfers van de Formule 1 geven Stefano Domenicali een reden om te lachen.

De kwartaalcijfers van de Formule 1 geven Stefano Domenicali een reden om te lachen.

Foto door: Dom Gibbons / Formula 1 via Getty Images

Waar de MotoGP in het eerste kwartaal van 2026 een fors verlies heeft geleden, presenteerde Liberty voor de Formule 1 cijfers die er veel rooskleuriger uitzagen. Zo noteerde F1 een omzet van 617 miljoen dollar, een stijging van maar liefst 53 procent ten opzichte van 2025. De groei is te danken aan hogere inkomsten uit sponsoring, mediarechten en fees van racepromotors, wat weer te herleiden is naar het feit dat het eerste kwartaal één Grand Prix meer bevatte dan in 2025 (3 om 2).

Om dezelfde reden - in combinatie met hogere kosten voor vrachtvervoer en reizen - stegen ook de operationele kosten van de Formule 1. Dat heeft echter weinig gevolgen voor de operationele winst: die bedraagt in het eerste kwartaal 107 miljoen dollar. Het contrast met vorig jaar is groot, want toen noteerde F1 nog een verlies van 28 miljoen euro over de maanden januari, februari en maart.

"We hadden een spannende start van het seizoen, zowel op als naast de baan. Er wordt meer ingehaald en het is uiterst competitief", stelt Stefano Domenicali, de CEO van de Formule 1. "We blijven gefocust doorgaan met de sport laten evolueren, onder meer door onze verbinding met de fans te versterken en door met de FIA en de teams samen te werken om het raceproduct nog beter te maken."

Meer over Liberty Media:

Net binnen

Vorig artikel Marc Márquez: "Met deze resultaten kun je niet aan MotoGP-titel denken"
Volgend artikel Zarco wil "kans grijpen" als MotoGP Frankrijk een regenrace wordt

Beste reacties