KTM of Honda? Tech3 dicht bij keuze motorfabrikant voor 2027
Tech3 bevestigt dat er gesproken wordt met Honda over het afnemen van MotoGP-motoren voor 2027. Een definitief besluit is er nog niet, maar teammanager Nicolas Goyon vindt dat dit snel moet gebeuren.
Foto: Gold and Goose / Motorsport Images
De aankondigingen met betrekking tot het MotoGP-seizoen 2027 laten nog op zich wachten door het uitblijven van een akkoord tussen de fabrikanten, teams en MotoGP SEG over de commerciële afspraken. Contractverlengingen en transfers van rijders zijn dus nog niet officieel gecommuniceerd, en hetzelfde geldt voor nieuwe deals tussen fabrikanten en onafhankelijke teams.
Wel wordt er achter de schermen druk gesproken. Zo kon Motorsport.com onthullen dat Honda een poging doet om Tech3 aan te trekken als nieuw satellietteam. Momenteel racet het Franse team met KTM's, maar een nieuwe deal is onzeker. Om die reden praat Günther Steiner, de CEO van het team sinds de overname van vorig jaar, nog altijd met de Japanse fabrikant. Dat wordt nu bevestigd door teammanager Nicolas Goyon.
"Ik denk dat iedere fabrikant achter de schermen heeft onderhandeld met zijn satellietteams", zegt Goyon tegen Motorsport.com. "Teams als VR46 hebben nog niets officieel bekendgemaakt, maar voor hen is alles duidelijk: ze blijven bij Ducati. Als ik het goed heb, heeft ieder team duidelijkheid. Het enige team dat nog in gesprek is, zijn wij. Het klopt, Günther praat ook met Honda."
"Honda zoekt volgens mij een derde team. Günther voert intussen gesprekken, bekijkt de markt en onderzoekt de verschillende mogelijkheden. Naast KTM lijkt Honda de enige optie te zijn. Hij doet simpelweg zijn marktonderzoek. We hebben een goede overeenkomst met KTM, maar hij weegt ook dingen af. Hij wil dus geen gehaaste beslissingen nemen. Hij bestudeert de markt en de verschillende opties, en dan maakt hij zijn keuze."
Nicolas Goyon wil dat Günther Steiner snel beslist over welke fabrikant Tech3 gaat vertegenwoordigen.
Foto door: Gold and Goose Photography / LAT Images / via Getty Images
Het feit dat Tech3 nog geen keuze heeft gemaakt tussen KTM en Honda, heeft volgens Goyon niets te maken met de voortdurende commerciële gesprekken tussen de teams, fabrikanten en MotoGP SEG. Wel vindt hij dat het team enige haast moet maken met de beslissing: "We zien een sterke trend, dus we moeten de details nu gaan afronden. Ik hoop dat het snel bekendgemaakt kan worden."
Het uitblijven van een deal heeft namelijk gevolgen voor de rijdersmarkt, die al in volle gang is. "Ik kan Günther alleen vertellen dat we een deal met een fabrikant moeten afsluiten. Dat moeten we weten, zodat we met rijders kunnen praten", aldus Goyon. "Er zijn rijders naar ons gekomen om te praten, maar we kunnen ze op dit moment geen plan aanbieden. Het is dus cruciaal om hier progressie mee te boeken."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties