Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Monaco
Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Formule 1
GP van Monaco
Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Stroll wijst Honda aan na crash Monaco: "Motor duwde me de muur in"

Formule 1
GP van Monaco
Stroll wijst Honda aan na crash Monaco: "Motor duwde me de muur in"

Brown: "McLaren wil PU Mercedes behouden, maar houdt opties open"

Formule 1
GP van Monaco
Brown: "McLaren wil PU Mercedes behouden, maar houdt opties open"

Preview 24 uur van Le Mans 2026: Wie kan Ferrari van de troon stoten?

WEC
24 uur van Le Mans
Preview 24 uur van Le Mans 2026: Wie kan Ferrari van de troon stoten?

Waarom de Historic GP Zandvoort een must-see is voor autosportfans

Retro
Historic Grand Prix Zandvoort
Waarom de Historic GP Zandvoort een must-see is voor autosportfans

Alonso wil GP van Monaco ondanks punt zo snel mogelijk vergeten

Formule 1
GP van Monaco
Alonso wil GP van Monaco ondanks punt zo snel mogelijk vergeten

Jorge Martín pauzeert Red Bull-deal na komst Monster naar Aprilia

Aprilia kondigt vrijdag aan dat Monster Energy per direct titelsponsor wordt. Deze deal heeft gevolgen voor Jorge Martín, die zijn relatie met grote concurrent Red Bull moet pauzeren.

Jorge Martín, Aprilia Racing

Foto: Aprilia Racing

Vorige week kon Motorsport.com al onthullen dat Aprilia met Monster Energy een nieuwe titelsponsor aan de haak heeft geslagen. De aankondiging laat op zich wachten tot vrijdag, maar wel is al duidelijk dat de samenwerking per direct ingaat en in ieder geval doorloopt tot en met 2028.

Meer over Aprilia en Monster:

De afgelopen periode hebben Aprilia en Monster onderhandeld over een deal voor 2027. Dat er toch per direct samengewerkt wordt, is een direct gevolg van de uitstekende prestaties van de Italiaanse fabrikant. Vier van de eerste zes Grands Prix in 2026 zijn gewonnen door Marco Bezzecchi en Jorge Martín. De logo's van Monster zijn dit weekend tijdens de GP van Italië al op hun motoren te zien.

Naast de goede prestaties zijn er meer factoren die Aprilia een interessante partner maken voor Monster. Zo wordt WK-leider Bezzecchi al jarenlang gesponsord door de Amerikaanse energiedrankenmaker. Bovendien krijgt de Italiaan volgend jaar gezelschap van Francesco Bagnaia, die ook al jaren onder contract staat bij Monster. Beide rijders zijn ook producten van de door Monster gesponsorde VR46 Riders Academy.

Martín volgt voorbeeld Marc Márquez

Jorge Martín en Marco Bezzecchi waren woensdag bij een evenement van Aprilia.

Jorge Martín en Marco Bezzecchi waren woensdag bij een evenement van Aprilia.

Foto door: Aprilia Racing

Voor Martín leidt de deal tussen Aprilia en Monster tot een lastige situatie. De wereldkampioen van 2024 wordt sinds 2014 al gesponsord door Red Bull, de grote concurrent van Aprilia's nieuwe titelsponsor. Vanwege deze botsende belangen heeft Martín besloten om zijn eigen relatie met Red Bull te pauzeren.

Dit houdt in dat de logo's van Red Bull de rest van dit seizoen niet meer op de petten en helmen van Martín te zien zijn. Het bewijs daarvan is woensdag al geleverd tijdens een evenement van Aprilia. Daar droeg de rijder uit Madrid een pet zonder Red Bull-logo, maar met dat van Aprilia. Teamgenoot Bezzecchi droeg een pet met het Monster-logo op de voorkant, zoals hij het hele seizoen al doet.

Daarmee laat Martín zien dat hij zijn relatie met Red Bull heeft gepauzeerd, maar ook dat hij niet van plan is om in onderhandeling te gaan met Monster. Hij kiest dus dezelfde weg als Marc Márquez toen hij de overstap maakte naar het door Monster gesponsorde Ducati. De zevenvoudig MotoGP-kampioen besloot toen zijn relatie met Red Bull te pauzeren en niet over te stappen naar Monster.

Het is echter maar de vraag of Martín in 2027 wel weer rond kan lopen met Red Bull-logo's op zijn pet en helm. Hij heeft zich voor de komende twee seizoenen verbonden aan Yamaha, het team waar Monster nu nog titelsponsor van is. Dat contract loopt eind dit jaar echter af en het is nog de vraag of de samenwerking verlengd wordt. Als dat niet het geval is, dan kan Martín zijn relatie met Red Bull weer nieuw leven inblazen.

Meer MotoGP-nieuws:

Net binnen

Vorig artikel Cal Crutchlow maakt verrassende MotoGP-rentree in Italiaanse GP
Volgend artikel MotoGP Italië 2026: Hoe laat en waar is de race op tv?

Beste reacties