Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Formule 1
GP van Monaco
Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Dodelijk ongeval Luis Salom spookte door hoofd Jorge Martín bij crash in VT1

Het dodelijke ongeval van Luis Salom in 2016 spookte door het hoofd van Jorge Martín toen hij vrijdagochtend crashte tijdens de eerste vrije training voor de MotoGP Grand Prix van Catalonië.

Jorge Martin, Aprilia Racing Team

Foto: Gold and Goose / Motorsport Images

Afgelopen weekend won Jorge Martín zowel de sprintrace als de Grand Prix in Le Mans, maar tijdens de MotoGP GP van Catalonië is hij minder goed uit de startblokken gekomen. In de training slaagde de Aprilia-rijder er niet in om in de top-tien te eindigen en dus moet hij zich zaterdagochtend tijdens het eerste deel van de kwalificatie al op de baan melden.

Het verslag van de MotoGP-training:

Dat was deels toe te schrijven aan Martíns crash in de slotfase van de tweede MotoGP-training op het Circuit de Barcelona-Catalunya, waardoor hij zijn tijd niet meer kon verbeteren. Het was zijn tweede val van de dag, en eentje die een stuk onschuldiger oogde dan zijn crash in de eerste vrije training.

Toen ging Martín onderuit in bocht 12, een plek waar de baanafzetting dicht op de baan staat. Bij deze crash gleed de Spanjaard achter zijn Aprilia RS-GP aan, waarna hij bij de air fence weer in aanraking kwam met zijn motorfiets. "Ik prijs me gelukkig dat er 's ochtends niets gebeurd is, want het was gevaarlijk", oordeelde Martín dan ook na de vrijdagse actie in Catalonië.

 

"Ik vond het een beangstigende crash, maar ik voelde me goed genoeg om 's middags te rijden. Fysiek gezien voel ik me geweldig. Natuurlijk heb ik na de crash in de middag op andere plekken wat pijn, maar daar kijken we later naar. Ik denk dat ik zondag helemaal fit kan zijn."

Martín hield een pijnlijke onderarm over aan de crash, die veel slechter had kunnen aflopen. Het incident deed namelijk sterk denken aan het ongeval van Luis Salom tijdens een Moto2-training op het circuit in 2016. De onfortuinlijke Spanjaard werd destijds hard geraakt door zijn motorfiets, nadat die door de air fence omhoog werd gewipt. Salom overleed aan de gevolgen van dat ongeval.

"Ik denk dat het heel gevaarlijk is om daar te crashen. Ik zeg dit niet graag, maar het deed me sterk denken aan Luis Salom", gaf Martín toe. "Toen ik viel, dacht ik meteen aan hem. Gelukkig draaide de motor, waardoor ik tegen de fairing aankwam en niet tegen het stuur of iets anders. Wel is het zeker een plek die ze moeten verbeteren, want het is heel gevaarlijk."

Luis Salom overleed in 2016 op het Circuit de Barcelona-Catalunya na een onfortuinlijke crash.

Luis Salom overleed in 2016 op het Circuit de Barcelona-Catalunya na een onfortuinlijke crash.

Foto door: Gold and Goose Photography / LAT Images / via Getty Images

Vertrouwen in goede kwalificatie

De gebeurtenissen van de vrijdag zorgden er uiteindelijk dus voor dat Martín zich voor de eerste keer dit seizoen niet rechtstreeks wist te plaatsen voor Q2. Uiteindelijk kwam de wereldkampioen van 2024 daar vier tienden van een seconde voor tekort. Desondanks hield hij vertrouwen dat hij zich zaterdag via Q1 alsnog kan plaatsen voor de strijd om pole.

"Ik weet het niet, dit hoort bij de sport. Er zijn dagen dat je harder moet pushen en dat je het moeilijker hebt dan gebruikelijk", aldus Martín. "Maar morgen krijg ik nog een grote kans om naar Q2 te gaan, als alles goed gaat. En zo niet, dan blijf ik werken om mezelf te verbeteren."

Meer MotoGP-nieuws:

Net binnen

Vorig artikel Acosta snelste in MotoGP-training Catalonië, Bagnaia en Martín naar Q1
Volgend artikel Acosta slaat toe met MotoGP-pole in Catalonië na crash Bezzecchi

Beste reacties