Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Mercedes-fout met voorvleugel kostte Russell snelheid in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Mercedes-fout met voorvleugel kostte Russell snelheid in Barcelona

Van F1-legendes tot iconische auto's: dit zie je op de Historic GP

Retro
Van F1-legendes tot iconische auto's: dit zie je op de Historic GP

Álex Márquez krijgt medische toestemming om naar Brno te reizen

MotoGP
GP van Tsjechië
Álex Márquez krijgt medische toestemming om naar Brno te reizen

Fornaroli werkt deze week F1-test af voor Haas in Jerez

Formule 1
Fornaroli werkt deze week F1-test af voor Haas in Jerez

McLaren en Red Bull gaan in beroep tegen herstel Gasly-podium

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
McLaren en Red Bull gaan in beroep tegen herstel Gasly-podium

Analyse 24 uur van Le Mans 2026: De snelste auto wint niet

WEC
24 uur van Le Mans
Analyse 24 uur van Le Mans 2026: De snelste auto wint niet

Hoe Hamilton en Ferrari Mercedes in Barcelona in de val lokten

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hoe Hamilton en Ferrari Mercedes in Barcelona in de val lokten

Waar is het misgegaan voor Franco Morbidelli in MotoGP-seizoen 2026?

MotoGP
GP van Tsjechië
Waar is het misgegaan voor Franco Morbidelli in MotoGP-seizoen 2026?

Lorenzo tast in het duister rond ‘vreemde fouten’ in Austin

Jorge Lorenzo maakte naar eigen zeggen “vreemde fouten” in de openingsfase van de Amerikaanse Grand Prix, voor zijn Honda MotoGP-machine definitief de geest gaf en hij op moest geven.

Jorge Lorenzo, Repsol Honda Team
Jorge Lorenzo, Repsol Honda Team
Zitje van Jorge Lorenzo, Repsol Honda Team
Jorge Lorenzo, Repsol Honda Team
Jorge Lorenzo, Repsol Honda Team
Jorge Lorenzo, Repsol Honda Team

Lorenzo kwalificeerde zich voor zijn derde MotoGP-race met Honda als elfde, maar kende geen beste start. Hij viel terug naar de vijftiende plaats in de openingsronde, waarna hij nog terug kon keren tot de tiende stek voor zijn RC213V halverwege de race stilviel. Lorenzo ontkende dat hij hetzelfde probleem had als in de kwalificatie, maar kon niets zeggen over de exacte oorzaak ervan. Voor zijn uitvalbeurt had Lorenzo al problemen met de remmen waardoor hij een paar posities verloor.

“Het begin van de race was niet eenvoudig”, beschreef Lorenzo. “De start was goed hoewel ik wat posities verloor, maar ik maakte ook vrij snel weer wat terrein goed. Dit circuit is vanwege de hairpins en chicanes best complex. Je moet enorm goed opletten om te zorgen dat je geen fouten maakt. Ik was daarom voorzichtig. Aan het begin van de race heb je een volle tank en is het remmen was lastiger, ik maakte daardoor wat vreemde fouten. Dat zijn fouten die ik normaal gesproken niet maak. Ik vloog twee keer van de baan omdat ik de motor niet genoeg afgeremd kreeg. Daar verloor ik wat posities mee.”

Door die problemen greep Lorenzo naast een top-tien finish. “Toen ik geconcentreerd reed, was mijn tempo niet heel schokkend vergeleken met dat van Marc [Marquez], maar ik was sneller dan in de warm-up”, zei hij. “Onze echte positie was achtste of negende, beter dan in Qatar en Argentinië. Het was een betere race, maar ik kwam niet aan de finish.”

Honda beleefde een zeer teleurstellend weekend in Amerika. Naast Lorenzo kwamen ook Marc Marquez en Cal Crutchlow niet aan de finish. Takaaki Nakagami was de enige Honda-rijder aan de meet, hij werd tiende.

Met medewerking van Gustavo Roche

Net binnen

Vorig artikel Dovizioso over Marquez: “Hij heeft niet alles onder controle”
Volgend artikel Espargaro begrijpt niets van crash: "Is eigenlijk niet mogelijk"

Beste reacties