Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Alonso haalt hard uit: "Slechtste F1-auto's ooit in Monaco"

Formule 1
GP van Monaco
Alonso haalt hard uit: "Slechtste F1-auto's ooit in Monaco"

F1 Monaco 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?

F1 Monaco 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

F1-update: Max Verstappen positief verrast door Red Bull in Monaco, wat maakt Ferrari zo sterk?

Formule 1
GP van Monaco
F1-update: Max Verstappen positief verrast door Red Bull in Monaco, wat maakt Ferrari zo sterk?

Waarom McLaren boete van FIA kreeg na VT2 in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Waarom McLaren boete van FIA kreeg na VT2 in Monaco

Bagnaia kraakt nieuw asfalt: "Hoop dat er niets gebeurt bij de start"

MotoGP
GP van Hongarije
Bagnaia kraakt nieuw asfalt: "Hoop dat er niets gebeurt bij de start"

Vasseur remt Ferrari-hype af: "Het is nog een lange weg naar de race"

Formule 1
GP van Monaco
Vasseur remt Ferrari-hype af: "Het is nog een lange weg naar de race"

Max Verstappen positief na vrijdag in Monaco: "We voelden ons vrij goed"

Formule 1
GP van Monaco
Max Verstappen positief na vrijdag in Monaco: "We voelden ons vrij goed"

Mir: “Op een andere manier winnen is een soort obsessie”

Suzuki-coureur Joan Mir was in 2020 de sterkste in de MotoGP omdat hij simpelweg de meest constante coureur was. De Spanjaard wil graag laten zien dat hij ook op een andere manier races kan winnen op het hoogste niveau.

Joan Mir, Team Suzuki MotoGP

Met slechts veertien races en meerdere races op dezelfde circuits was de MotoGP in 2021 heel bijzonder. Ook lag de strijd om de wereldtitel volledig open door afwezigheid van Marc Marquez, die op dat moment zes van de laatste zeven kampioenschappen had gewonnen. De wereldtitel van Joan Mir was echter meer dan terecht. De coureur was in zijn tweede MotoGP-seizoen de meest constante en effectieve rijder van het veld. Mir had echter veel meer verwacht van het seizoen waarin hij die titel verdedigde en dat kwam door de ontwikkeling van Suzuki, die achterbleef bij de andere constructeurs. Vroeg in het seizoen had Mir al door dat hij geen topfavoriet zou zijn in het jaar dat hij zijn kampioenschap verdedigde.

“Aan het begin van het seizoen realiseerde ik me al dat we diep moesten gaan”, vertelde Mir recent in een exclusief gesprek met Motorsport.com. “Ik zag dat alle constructeurs flink wat verbeterd hadden en dat er ook gebieden waren waar wij onszelf moesten verbeteren. Ik realiseerde me dat ze allerlei zaken deden die wij niet hadden, er waren verschillen in de acceleratie en dat heeft ons veel gekost.”

De Grand Prix van Emilia-Romagna was voor Mir de lastigste race van het seizoen waar hij al in de tweede ronde van de wedstrijd crashte. Hij lag op dat moment achttiende. Dat de Spanjaard vanuit de pitbox moest toekijken hoe Fabio Quartararo het kampioenschap op zijn naam schreef, was extra pijnlijk. “Ik had er weinig emoties bij, maar het voelde op dat moment als een nederlaag. Ik had gedacht dat we dit jaar iets zouden presteren en dat is niet gelukt.”

Mir heeft zich dit seizoen meermaals kritisch uitgelaten over de ontwikkeling bij Suzuki en heeft de druk wat dat betreft ook opgevoerd. Met het oog op 2022 staat er meteen veel op het spel aangezien de huidige contracten aflopen. “Ik heb in mijn tijd bij Suzuki nog niet alles bereikt, ik heb nog niet alles laten zien hier. Ik weet dat ik op een andere manier kan winnen en het is voor mij een soort obsessie om dat nog te laten zien. Ik won vorig jaar door constant te zijn, door slim te zijn en andere zaken, niet omdat ik de snelste was. Ik wil graag vechten door de snelste te zijn met Suzuki. Dat is nog steeds een uitdaging voor mij.”

Meer MotoGP-nieuws:

Net binnen

Vorig artikel Eindrapporten MotoGP 2021: Van Rins tot Rossi en Petrucci
Volgend artikel Bagnaia blijft Ducati verbazen: “Zet iedere keer weer een stap”

Beste reacties