Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Marc Márquez tempert verwachtingen na eerste zege: "Niet klaar voor titelstrijd"

MotoGP
GP van Hongarije
Marc Márquez tempert verwachtingen na eerste zege: "Niet klaar voor titelstrijd"

Aston Martin: "AMR26 kan op sommige circuits vijfde auto zijn"

Formule 1
GP van Monaco
Aston Martin: "AMR26 kan op sommige circuits vijfde auto zijn"

Antonelli schrijft in Monaco geschiedenis met jongste F1 Grand Slam ooit

Formule 1
GP van Monaco
Antonelli schrijft in Monaco geschiedenis met jongste F1 Grand Slam ooit

Hamilton ziet eerste F1-zege bij Ferrari steeds dichterbij komen

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton ziet eerste F1-zege bij Ferrari steeds dichterbij komen

Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Formule 1
GP van Monaco
Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Monaco
Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Formule 1
GP van Monaco
Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Honda HRC zoekt nieuwe teammanager: Alberto Puig wordt adviseur

Na acht jaar als teammanager bij Honda HRC legt Alberto Puig zijn taken eind 2026 neer, om daarna als adviseur van de Japanse fabrikant aan de slag te gaan.

Alberto Puig

Foto: Rainier Ehrhardt

Sinds 2018 overziet Alberto Puig de gang van zaken binnen het fabrieksteam van Honda HRC in de MotoGP. De 59-jarige Spanjaard nam de rol als teammanager destijds over van Livio Suppo. Aan het einde van het huidige MotoGP-seizoen legt Puig zijn taken echter neer, om aan een nieuwe rol als adviseur te beginnen.

In zijn nieuwe functie gaat Puig het management en de rijders van Honda HRC in zowel de MotoGP als het World Superbike ondersteunen door verschillende taken in de tweewielerafdeling van Honda uit te voeren. Ook blijft hij een rol spelen binnen de jeugdontwikkelingsprogramma's die Honda Racing Corporation in de afgelopen jaren heeft opgezet.

Zo blijft Puig dus betrokken bij Honda, de fabrikant waar hij in 1988 en later tussen 1993 en 1997 voor racete in de 250cc en 500cc. Nadat hij eind 1997 stopte als gevolg van zijn crash in Le Mans in 1995, waarbij hij zijn linkerbeen verbrijzelde, bleef hij in verschillende rollen actief in de MotoGP. Zo was hij directeur van een promotiecup van Movistar, waar onder meer Dani Pedrosa uit voortkwam. Puig is ook een tijdje manager geweest van de Spaanse rijder.

"Ik betrad de paddock van het wereldkampioenschap voor het eerst in 1987 en sindsdien ben ik altijd een rijder geweest. Ook heb ik met jonge rijders gewerkt, was ik manager van rijders en ben ik teammanager geweest, maar altijd met Honda", zegt Puig over zijn transitie naar een nieuwe functie.

Marc Márquez werd in 2018 en 2019 wereldkampioen met Alberto Puig als teammanager.

Marc Márquez werd in 2018 en 2019 wereldkampioen met Alberto Puig als teammanager.

Foto door: Gold and Goose Photography / LAT Images / via Getty Images

"In deze periode heb ik veel positieve en negatieve momenten meegemaakt, en dat heeft me waardevolle informatie opgeleverd over hoe je met rijders, mensen en verschillende situaties moet omgaan."

"Het is een leven geweest waarin ik vanaf de voorkant heb geleid, maar nu heb ik het gevoel dat mijn vaardigheden zich het beste lenen om naar het totaalplaatje te kijken. Ik kijk ernaar uit om mijn ervaring in te zetten om Honda HRC, de rijders en de medewerkers te helpen met groeien en met het aangaan van alle uitdagingen die de racerij presenteert."

De bekendmaking van Puigs nieuwe rol binnen Honda HRC komt enkele dagen nadat bekend werd dat Trackhouse-teambaas Davide Brivio per 2027 overstapt naar het merk uit Tokio. Motorsport.com heeft echter vernomen dat Brivio niet aan de slag gaat als teammanager, maar dat hij zich meer gaat richten op marketing en andere commerciële aspecten.

Meer MotoGP-nieuws:

Net binnen

Vorig artikel Miami toevoegen aan MotoGP-kalender? "Veiligheid gaat voor alles"
Volgend artikel Bagnaia ziet Martín als titelkandidaat: "Gebruikt dezelfde tactiek als in 2024"

Beste reacties